قولش را چند سال پیش گرفته بودیم که مدارس غیردولتی رتبه‌بندی شود و به دور از این که موسسان این مدارس چه القاب ریز و درشتی را به مدرسه خود نسبت می‌دهند، مشخص باشد کدام مدرسه با کیفیت است و کدام نه.
کد خبر: ۷۷۹۴۷۸

از ابتدای مهر امسال چند شاخص، ملاک سنجش کیفیت عملکرد مدارس غیردولتی شد، اما چون این شاخص‌ها محدود بود و همه ابعاد کاری مدارس را دربر نمی‌گرفت، بتازگی در شاخص‌های رتبه‌بندی مدارس بازنگری شده و از مهر سال آینده، شهریه مدارس دولتی برمبنای قواعدی منصفانه‌تر تعیین خواهد شد. این خبر را مجتبی زینی‌وند، مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد و گفت تعداد دانش‌آموز به ظرفیت مدرسه، تعداد کلاس‌های دایر، میانگین حقوق پرداختی به دبیر و آموزگار، مجموعه ساعات بیمه نیروهای آزاد بیمه شده و اجاره‌ بهای مدرسه از جمله شاخص‌های سنجش مدارس غیردولتی است.

حسن تعیین شاخص حقوق و بیمه در این است، مدارسی که با کمترین حقوق و مزایا، معلم استخدام می‌کنند از این پس تحت کنترل قرار خواهند گرفت و روند استخدام نیرو بدون پرداخت حق بیمه برای او نیز متوقف خواهد شد که این اقدام به نفع فرهنگیان شاغل در این مدارس تمام شده و در عین‌حال باعث ایجاد آرامش خاطر در آنها می‌شود.

به گفته زینی‌وند، علاوه بر این شاخص‌ها، ساعات فوق‌برنامه آموزشی نیز ملاک رتبه‌بندی خواهد بود؛ البته به این نحو که این ساعات ضابطه دارد و سقفی برایش تعیین شده است، به این ترتیب که مدارس ابتدایی شش ساعت، مدارس متوسطه هشت ساعت و پیش دانشگاهی 16 ساعت در هفته و در طول ساعات رسمی مدرسه می‌توانند کلاس فوق‌برنامه دایر کنند. فایده این شاخص برای تعیین شهریه مدارس غیردولتی این است که از یک سو کلاس‌های پرحجم فوق‌برنامه برخی مدارس که گاه تا ساعات پایانی روز ادامه دارد و حتی روزهای تعطیل را هم دربر می‌گیرد، متوقف خواهد شد و از سوی دیگر برگزاری کلاس‌های متعدد فوق برنامه دیگر انگیزه برای موسسان این مدارس برای بالا بردن شهریه‌ها و دریافت مبالغ غیرمتعارف نخواهد شد.

اگر این شاخص‌ها به طور کامل اجرا شود بسیاری از تبلیغات ناصواب در مورد برخی مدارس غیردولتی پایان خواهد گرفت و در عوض مدارس باکیفیت‌تر شناخته شده و جوی رقابتی میان مدارس غیردولتی ایجاد خواهد شد، آن هم با شهریه‌های قانونی و متعارف.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها