جان برنان مدیر آ‍ژانس اطلاعاتی-جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) در حال تغییر ساختار این تشکیلات و آرایش جدید هزاران جاسوس و تحلیلگر اطلاعات طبقه بندی شده در دوایری جدید است؛ یک بازسازی تاریخی که در عمر 67 ساله این آژانس بی سابقه است و می کوشد سازمان سیا را در مواجهه با تهدیدات و بحران های جدید، کارآمدتر کند.
کد خبر: ۷۷۷۸۳۹
تغییر ساختار سازمان سیا با هدف جاسوسی اینترنتی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، طرح برنان به دنبال آن است تا حدی از ساختار کنونی فاصله بگیرد و دیوار حایل بین نیروهای عملیاتی سازمان سیا و تحلیلگران اطلاعات این تشکیلات را فرو ریزد. وی قصد دارد 10 مرکز جدید موسوم به «مراکز ماموریت» تاسیس کند که به جای توجه صرف به مناطق جغرافیایی، بر موضوعاتی مانند تروریسم و انتشار سلاح در مناطق بحران خیزی مانند خاورمیانه و آفریقا متمرکز می شوند. همچنین عملیات جاسوسی، تحلیل اطلاعات و عملیات های سری نیز به این مراکز با توجه به موضوع ماموریتشان محول می شود.

این اصلاحات در حالی در دستور کار دستگاه جاسوسی امنیتی آمریکا قرار گرفته که برخی ناظران آمریکایی از فرسایش سازمان جاسوسی آمریکا و کهنگی آن پس از تمرکز بر عملیات های ضد تروریستی بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 خبر می دهند.

فضای مجازی؛ واقعی تر از هر زمان دیگر

مدیر سازمان جاسوسی آمریکا گفت که «هیات نوآوری دیجیتال» را تاسیس خواهد کرد تا سیر تحول تکنولوژی دیجیتال را رصد و همچنین به کارگیری کند و یکی از مهم ترین اقدامات اصلاح ساختاری سیا، توجه ویژه به تهدیدهای اینترنتی و پرکردن شکاف های اطلاعاتی است.

برنان روز جمعه به خبرنگاران گفت که سازمان سیا به عنوان آژانس اطلاعاتی-امنیتی آمریکا باید مطمئن شود که قادر به درک تمام جنبه های موجود در فضای مجازی است.

از نظر جان برنان، سازمان سیا با «دو تغییر اساسی» مواجه است: اول، افزایش حجم، پیچیدگی، تنوع و فوریت مشکلات پیش روی حاکمیت آمریکا و دوم، سرعت و حوادث بی سابقه مترتب بر تغییرات تکنولوژیک.

تدابیر مدیر سازمان سیا برای تجدید ساختار این سازمان ناظر به رفع آسیب ها و تقابل با تهدیدها است.

در واقع توجه ویژه به فضای مجازی (اینترنت) در ساختار جدید سازمان جاسوسی آمریکا قرار است علاوه بر تقابل با تهدیدهای سایبری علیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، خلا اطلاعاتی سازمان سیا را نیز در بخش هایی خاص پر کند. به عبارت دیگر تمرکز بر اینترنت هم جنبه آفندی (تهاجمی) و هم جنبه پدافندی (دفاعی) خواهد داشت.

استفاده تروریست ها از شبکه های اجتماعی

نتایج یک بررسی آمریکایی نشان می دهد که دستکم 46 هزار حساب کاربری توئیتری تا پایان 2014 با گروه تروریستی داعش در ارتباط بوده که نیاز به نظارت جدی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بررسی که انجمن «بروکینگ» با تامین مالی از سوی مجموعه «ایده های گوگل» انجام داده، آمده است: بین ماه های سپتامبر تا پایان دسامبر 2014 (بازه زمانی 4 ماهه) حداقل 46 هزار حساب کاربری در توئیتر به وسیله طرفداران گروه تروریستی داعش استفاده شده است.

بر اساس تحلیل داده های جغرافیایی به دست آمده از روی موقعیت اعلامی یا منطقه زمانی توئیت ها، اکثریت مشترکان طرفدار داعش در مناطق تحت سیطره این گروه واقع در سوریه و عراق و همچنین در عربستان سعودی حضور دارند.

نتایج این بررسی در حالی منتشر می شود که روز جمعه جان برنان مدیر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از اصلاحات گسترده در این سازمان با هدف تمرکز بیشتر بر تهدیدهای اینترنتی خبر داده است.

جنگ های سایبری تشدید می شود

اما این تمام ماموریت سازمان جاسوسی آمریکا در تجدید ساختار خود نیست. تقابل با تهدیدهای فزاینده سایبری از سوی رقبا و طرف های متخاصم واشنگتن و نه تنها گروه های تروریستی نیز یکی از کارکردهای اصلی اصلاح ساختار سازمان سیا با محوریت تمرکز بر فعالیت های اینترنتی است.

نمونه این تهدیدها، حملاتی است که آمریکایی ها ادعا می کنند از سوی ارتش سایبری چین متوجه مراکز تجاری و داده پردازی آمریکاست.

با این حساب باید گفت اصلاحات ساختاری در سازمان سیا با محوریت تمرکز بر تهدیدهای اینترنتی به معنای آن است که آمریکایی ها مفاهیم جدیدی را از مصداق های تهدیدگر امنیت ملی خود تعریف کرده اند و تهدیدهای سایبری بیش از پیش برای حاکمیت آمریکا خطر ساز شده است.

واقعیت این است که حتی شبکه های اجتماعی مجازی نیز با وجود کارکردهای آن برای سازمان جاسوسی آمریکا به ویژه استفاده از آنها در تجمیع اطلاعات شخصی و تشکیل بانک اطلاعاتی از شهروندان آمریکایی وسایر ملیت ها، می توانند در صورت ابتکار عمل طرف های متخاصم آمریکا، تبدیل به تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا شود.

از نظر برنان، «آمریکا هیچ گاه تا این حد به وسیله تهدیدهای متعدد، متنوع و پیچیده محصور نبوده است.»

پرکردن خلاء سفارتخانه با جاسوسی در فضای مجازی

برنان همچنین به خلاهای اطلاعاتی در برخی نقاط جهان اشاره و اذعان می کند که «سازمان جاسوسی آمریکا خواهان دستیابی به اطلاعات بهتر و دسترسی بیشتر به این نقاط جغرافیایی و کشورهاست؛ کشورهایی که خلاهایی مانند فقدان سفارت آمریکا در آن (به عنوان مانعی برای گردآوری اطلاعات از آن) احساس می شود (مانند ایران)؛ یا اینکه گروه های تروریستی بخش هایی از آن را تبدیل به نقاط جغرافیایی گنگ از حیث اطلاعاتی (برای دستگاه های اطلاعاتی) کرده اند.»

شاید این اظهار برنان با توجه به تعدیل ساختار سازمان سیا با تمرکز بر فعالیت های سایبری به آن معنا باشد که سازمان اطلاعاتی آمریکا ناچار است در چنین شرایطی خلا اطلاعاتی خود را با جاسوسی در فضای مجازی و نظارت بر عملکرد کاربران در کشورهای هدف پر کند. لذا روی دیگر این اظهار مدیر سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) آن است که فعالیت های جاسوسی اینترنتی از کشورهایی مانند ایران که واشنگتن در آن سفارتخانه ای ندارد تشدید خواهد شد. شاید تاسیس سفارتخانه مجازی آمریکا در ایران در همین راستا قابل درک و ارزیابی باشد. این همان وجه آفندی (تهاجمی) سازمان جاسوسی آمریکا در کشورهای هدف با استفاده از اینترنت است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها