تزکیه نفس و تحصیل تقوا ، امر واجبی است

تزکیه نفس

سی‌ سخن درباره تزکیه نفس نوشته اکبر دهقان نیری به همت انتشارات حرم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کد خبر: ۷۷۶۵۷۱
30‌ سخن درباره تزکیه

از دیدگاه قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) عوامل مختلفی برای رسیدن به فلاح و رستگاری وجود دارد مانند: عبادت خدا و انجام کار خیر، جهاد، تقوا، توبه به درگاه خداوند و از همه مهم‌تر تزکیه نفس و تطهیر روح از رذایل نفسانی. کتاب سی‌ سخن پیرامون تزکیه نفس از عناوین «معنای نفس در قرآن کریم، طهارت روح آیت‌الله گلپایگانی، طهارت روح آیت‌الله مدرسی یزدی، اهمیت مبارزه با نفس، راه‌های مبارزه با نفس، شباهت جسم و روح، امکان تهذیب نفس، یگانگی خداوند از طریق شناخت نفس، آثار جهاد با نفس، شباهت نفس به شیطان و تقوا نشانه تهذیب نفس» مدون شده است.

در رابطه با معنای نفس می‌خوانیم: «معنای نفس در قرآن کریم در چند معنا به کار رفته است: بدن، روح، مرکب از روح و بدن، قلوب و باطن. در برخی از آیات منظور از نفس، بشر نخستین است و گاهی منظور از نفس، هوا و میل نفس است. از جمله مسائلی که بسیار مهم است طهارت روح و تزکیه نفس است که کار بسیار دشواری است و آن این‌که برای انسان تفاوتی نداشته باشد نام او مطرح باشد یا نباشد. مردم از او تعریف بکنند یا نکنند.»

نگارنده در این کتاب در رابطه با عناوینی همچون «اخلاص نشانه تهذیب نفس و تواضع نشانه تهذیب نفس، یاد خداوند نشانه تهذیب نفس، یاد مرگ عامل تهذیب نفس، انتخاب دوست خوب برای تهذیب نفس، معیار تشخیص هوای نفس، پرهیز از شهوات نفسانی، مبارزه با هوای نفس، آثار شناخت نفس، طهارت روح، اقسام سه‌گانه طهارت و بی‌توجهی به دنیا نشانه تهذیب نفس» مطالبی را نگاشته است. نویسنده در این کتاب معیار تشخیص هوای نفس را طبق آیات و روایات بیان کرده و نوشته است: «در این‌که معیار تشخیص هوای نفس چیست به سه امر ذیل توجه کنید: 1ـ هر کاری که در برابر حق باشد. 2ـ هر کاری که در برابر دین باشد و 3ـ هر کاری که در برابر عقل باشد.» موضوعاتی مانند «تعبیر درباره دنیا، شجاع‌ترین و ناتوان‌ترین انسان، نشانه طهارت روح، انفاق نشانه طهارت روح، حلم و بردباری نشانه طهارت روح، اخلاق اسلامی نشانه تهذیب نفس، دستوراتی کلی درباره اصلاح نفس، دو نوع طبیب برای معالجه امراض روحی و محبت به معصومین(ع) عامل تزکیه روح» در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است، کتاب سی‌ سخن پیرامون تزکیه نفس نوشته اکبر دهقان نیری به همت انتشارات حرم در 160 صفحه در قطع رقعی با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 9000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها