جام جم سرا: ‌یک فوق‌تخصص ریه با بیان مشکلاتی که ریزگردها بر تنفس و سلامت افراد می‌گذارد گفت: گرد و غبار و ریزگرد‌ها در زمان طولانی‌ با ایجاد التهاب در کیسه‌های هوایی نهایتاً موجب بروز فیبروز در ریه می‌شود.
کد خبر: ۷۷۵۱۵۰
بلایی که تنفس «ریزگرد‌ها» بر سر شش‌ها می‌آورد

دکتر علی معینی با بیان اینکه در هر دقیقه پنج تا شش لیتر هوا وارد شش‌های هر فرد می‌شود، اظهار کرد: زمانی که هوای موجود محتوی ذرات گرد و غبار باشد، قطعا ورود این ریزگرد‌ها به دستگاه تنفسی اجتناب‌ناپذیر است.

معینی با تاکید بر اینکه مسئولان محیط زیست باید هر چه سریع‌تر در زمینه رفع معضل ریزگرد‌ها چاره‌اندیشی کنند، اظهار کرد: باید در خصوص پیشگیری از بروز پدیده گرد و غبار چاره‌اندیشی شود، زیرا زمانی که این ذرات وارد هوا شوند قطعا مجبور به استنشاق آن هستیم.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه این ذرات طیف وسیعی از عوارض را برای دستگاه تنفسی به همراه خواهند داشت، کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران قلبی و ریوی و نیز بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی را از جمله گروه‌های در معرض خطر این ذرات عنوان کرد.

معینی افزود: قطعا ورود ریزگرد‌ها به دستگاه تنفسی این افراد می‌تواند مشکلات تنفسی برای آن‌ها ایجاد کرده و عوارض بیماری آن‌ها را تشدید کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین این ریزگرد‌ها می‌توانند در بلند مدت موجب ایجاد بیماری بینابینی ریه شده و با ایجاد التهاب کیسه‌های هوایی در ‌‌نهایت موجب فیبروز ریه شوند.

معینی افزود: توصیه‌ای که می‌توان در جهت کاهش عوارض این ریزگرد‌ها بر دستگاه تنفسی داشت این است که افراد حتی‌المقدور در روزهای پر گرد و غبار در فضاهای سربسته بمانند. همچنین توصیه می‌شود افراد چنانچه مجبور به ماندن در فضای بیرون هستند، حتما از ماسک استفاده کنند.

این فوق تخصص ریه با اشاره به وجود انواع ماسک‌ها در بازار، ماسک‌های N۹۵ را بهترین ماسک عنوان کرد و افزود: این ماسک‌ها تا حد زیادی بار میکروبی هوا را گرفته و تا ۹۵ درصد هوا را فیل‌تر می‌کنند و انتقال عفونت از طریق این ذرات را به حداقل می‌رسانند.

معینی بر افزایش مصرف مایعات در روزهای پرگرد و خاک تاکید کرد و ادامه داد: مایعات تولید خلط را بهبود بخشیده و با افزایش خلط مکانیسم دفاعی دستگاه تنفسی بهتر می‌تواند ذرات گرد و غبار را گرفته و از طریق سرفه دفع کند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
۰
۰
حل معضل گردوخاك یه فكر جدی می خواد.

نیازمندی ها