عوارض قلبی و ریوی ناشی از استعمال دخانیات

سرطان، نتیجه محتوم کشیدن سیگار

دخانیات عوارض اثبات‌شده زیادی روی دستگاه تنفس، سیستم قلبی-عروقی و سیستم‌های حیاتی دیگر بدن دارد. عوارض دخانیات روی ریه بسیار زیاد است و به‌ویژه باعث فیبروز ریه می‌شود. در فیبروز، ریه حالت الاستیسیته طبیعی خود را از دست می‌دهد و در تبادل گازهای خونی خوب عمل نمی‌کند. بنابراین فرد سیگاری در اثر کمترین فعالیتی، دچار تنگی‌نفس می‌شود. به مرور زمان و با افزایش مصرف سیگار، این وضعیت به‌تدریج بیشتر و بیشتر می‌شود به طوری که در اثر استعمال طولانی‌مدت دخانیات، بیماری خاصی پدید می‌آید که بیماری انسدادی مزمن ریوی نام دارد و بدون استثنا در همه افراد سیگاری ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۶۷۹۰۵۵

جام جم سرا:

بیماری انسدادی مزمن ریوی، علاوه بر تنگی‌نفس، در اثر کمترین فعالیت بدنی‌ای، ریه را دچار التهاب مزمن و مجاری تنفسی را تنگ می‌کند و در نتیجه ترشحات ریه به‌راحتی تخلیه نمی‌شوند. علاوه بر اینها ثابت شده است که سیگار و دخانیات روی کارکرد مژک‌های مجاری تنفسی که وظیفه آنها خارج‌کردن اجسام خارجی (مانند گردوغبار و میکروب و...) است، تاثیر می‌گذارد. یعنی کم‌کم آنها را کند و به‌تدریج از کارآیی آنها کم می‌کند. بنابراین افراد سیگاری، زمانی که در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، جسم خارجی مضر به‌راحتی دفع نمی‌شود زیرا مژک‌ها کارشان را به خوبی انجام نمی‌دهند، به همین دلیل، بسیاری از افراد سیگاری به‌طورمعمول کمتر سرفه می‌کنند. اتفاقا یکی از شکایت‌های افراد سیگاری این است که وقتی ما سیگار را قطع می‌کنیم، سرفه‌های ما شروع می‌شود، زیرا مژک‌ها دوباره کارشان را شروع می‌کنند و می‌خواهند مواد خارجی را دفع کنند، به همین دلیل ریه فرد تحریک می‌شود و فرد سیگاری خیلی زود به سرفه می‌افتد.
علاوه بر اینها، سیگار و دخانیات روی سیستم قلبی‌- عروقی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد که دلیل آن هم تخریب عروق خون‌رسان است و در نتیجه خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن به شدت مختل می‌شود. قدرت انقباض قلب در اثر استعمال دخانیات به شدت کم می‌شود و به همین دلیل، سکته‌های قلبی در بیماران سیگاری بسیار زیاد است. اما نکته مهم‌تر این است که علاوه بر آنکه میزان شیوع سکته‌های قلبی در افراد سیگاری زیاد است، سن ایجاد سکته‌های قلبی در افراد سیگاری پایین‌تر است. به طور معمول، ابتلا به دیابت، فشارخون یا اختلالات متابولیسم چربی و استرس، باعث می‌شود که افراد به بیماری عروقی قلبی دچار شوند. در حالی که سن ابتلا به اولین سکته قلبی به طور متوسط حدود 50 سال (یعنی بین 45 تا 60 سال) است، این سن در افراد سیگاری به شدت پایین می‌آید و به زیر 30 سال می‌رسد و ممکن است افراد سیگاری به دلیل استفاده بیش از حد از سیگار، حتی زیر 30 سال هم دچار سکته قلبی شوند. علاوه بر موارد یادشده، مشکلات و بیماری‌های بسیار دیگری در افراد سیگاری پدید می‌آید که از یکی از مهم‌ترین آنها می‌توان به سرطان ریه و سرطان سیستم تنفسی اشاره کرد. علاوه بر این اثبات شده است که جدا از موضوع ابتلای ریه به سرطان، سرطان در مثانه، پانکراس، پروستات و دستگاه گوارش در افراد سیگاری بسیار بیشتر از شیوع آن در افراد سالم جامعه است.(نبی‌الله فرهادیان - متخصص بیماری‌های داخلی/شرق)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها