8 اسفند، برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی

امروز 8 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 8 جمادی الاول 1436 هجری و 27 فوریه 2015 میلادی است . رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۴۹۹۳
8 اسفند، برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی

هجری شمسی

8 اسفند 1285

میرزا علی‌اصغر خان اتابک اعظم صدر اعظم ناصر‌الدین شاه و مظفر‌الدین شاه که در اروپا بسر می‌برد از طرف محمدعلی شاه برای عهده‌دار شدن رئیس‌الوزارئی به تهران احضار شد.

8 اسفند 1286

دو بمب در مسیر حرکت محمدعلی شاه که عازم دوشان تپه بود، در مقابل کالسکه وی منفجر شد. به شاه آسیبی نرسید ولی چند نفر از همراهان محافظ وی کشته یا زخمی شدند.

8 اسفند 1286

کابینه حسینقلی خان نظام‌السلطنه که در 30 آذر امسال تشکیل شده بود به کار خود خاتمه داد.

8 اسفند 1299

سیدضیاءالدین طباطبائی رئیس‌الوزرا طی اعلامیه‌ای رسمی لغو قرارداد 1919 منعقده میان ایران و انگلستان را که در زمان وثوق‌الدوله امضا شده بود و به دلیل واکنش شدید شخصیت‌‌هایی چون آیت‌الله مدرس، خنثی و غیرقابل اجرا مانده بود، اعلام کرد.

8 اسفند 1334

علامه علی اکبر دهخدا روزنامه‌‌نگار دانشمند و صاحب لغت‌نامه دهخدا که از سران مشروطیت و نماینده ادوار اولیه مجلس شورای ملی بود در سن 78 سالگی درگذشت.

8 اسفند 1374

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

هجری قمری

8 جمادی الاول 1323

شیخ محمد عبده فقیه، حقوقدان و اصلاح گر دینی مصری از اندیشمندان مسلمان و از پیشگامان نو اندیشه دینی در دنیای اسلام درگذشت. تحصیلات او در جامع الازهر سپری شد و مدتی در همین مرکز تدریس کرد. سال ها بعد در دانشکده دارالعلوم قاهره به تدریس تاریخ پرداخت. او عضو حزب وطنی مصر و سردبیر روزنامه الوقایع المصریه و از شاگردان سید جمال الدین اسدآبادی بود.

8 جمادی الاول 1324

حاج علی تهرانی فقیه و مورخ شیعه در گذشت. او مدتی در تهران و بعد در عتبات عالیات تحصیل کرد. تاریخ الدخانیه که شرحی از امتیازات انحصار دخانیات در ایران است به قلم شیخ علی تهرانی است. شیخ آقا بزرگ تهرانی مولف کتاب الذریعه، فرزند اوست.

میلادی

27 فوریه 1936

ایوان پاولف دانشمند روسی درگذشت. او در رشته های شیمی و فیزیولوژی تحصیل کرد و سپس در آلمان به تحقیق و مطالعه پرداخت. پاولف دریافت که گردش خون و غدد هاضمنه بدن چگونه از طرف مغر هدایت می شوند. او با آزمایش های متعدد توانست شرطی شدن سگی را نسبت به صدای زنگ هنگام دریافت غذا ثابت کند. یافته های پاولف در پزشکی و روان شناسی حائز اهمیت بسیار است. پاولف در 1904 جایزه نوبل را در رشته فیزیولوژی دریافت کرد.

27 فوریه 1942

حمله بزرگ هواپیماهای ژاپنی به واحدهای دریایی متفقین در جنگ جهانی دوم آغاز شد. صحنه وقوع این حملات در دریای جاوه بود که تعداد زیادی از کشتی های جنگی آمریکا، انگلیس و استرالیا آنجا متمرکز شده بودند و تمام این کشتی های جنگی توسط ژاپنی ها بمباران شدند و ژاپنی ها در این بخش از جنگ پیروز میدان بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها