مراسم اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان-اروند شامگاه 5 اسفند با حضور حجت الله ایوبی، جمعی از سینماگران، فیلمسازان جوان و برخی از مدیران سینمایی در سالن سینما نفت آبادان برگزار شد.
در این مراسم که بیش از سه ساعت ادامه داشت، ضمن تقدیر از محمدعلی باشه آهنگر ، حسن برزیده، جاسم غضبانپور، دانش اقبالشاوی به عنوان هنرمندان آبادانی، امام جمعه این شهر نیز از سینماگران خواست آبادانیها را در فیلمها خوشتیپ و باکلاس نشان بدهند.
جشنواره منطقهای فیلم کوتاه اروند که از اول اسفندماه کار خود را آغاز کرد با حضور چهرههای برجسته سینمای کشور که فضای برگزاری این جشنواره را پربار و پرمحتوا کرده بود، در روز چهارم اسفندماه جاری به کار خود پایان داد.
حجت الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حبیب ایل بیگی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی زم معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی پور امام جمعه آبادان، اعضای هیات داوری بخش های مختلف جشنواره، رضا میرکریمی، محمود کلاری، امیرحسین یوسفی، حمید فرخ نژاد دبیرافتخاری جشنواره، مسئولین انجمن سینمای جوانان ایران، مسئولین سازمان منطقه آزاد اروند و هنرمندان و فیلم سازان حاضر در جشنواره حضور داشتند.
در این مراسم که 4 اسفند ماه در محل سینما نفت آبادان برگزار شد، علاوه بر تقدیر از چهار تن از چهره های شاخص هنری شهر آبادان محمدعلی باشه آهنگر، عبدالحسن برزیده، دانش اقباشاوی، جاسم قضبان پور و خانواده شهید بهنام محمدی، برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.
لازم به ذکر است به تمامی برگزیدگان جشنواره علاوه بر مبلغ جوایز نقدی، مبلغ 3.000.000 ریال از طرف سازمان منطقه آزاد اروند اهدا شده است.
در ابتدای این مراسم که احسان کرمی اداره آن راه به عهده داشت؛ حمید فرخ نژاد دبیر هنری پنجاه و دومین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان«اروند» به روی صحنه آمد و ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر در سینما نفت آبادان گفت: به نمایندگی از سوی جوانان شهر آبادان خیر مقدم می گویم و امیدوارم همه کم و کاستی هایی که در طول جشنواره وجود داشت؛به جوانان این منطقه ببخشید.
وی افزود: سعی همه ما این بود که بهترین شرایط ممکن را برای برگزاری این جشنواره فراهم کنیم و در این بین از محمود کلاری، اصغر فرهادی و حبیب احمدزاده تشکر می کنمکه با آغوش باز پذیرفتند نشست های تخصصی برگزار کنند.واقعیت این است که منطقه اورند و دو شهر آبادان و خرمشهر از جهات زیرساختی دچار مضیغه هستند.
فرخ نژاد اظهارداشت: شهر آبادان در روزگاری به لحاظ تعداد سالن ها رتبه دوم را داشت اما در حال حاضر تنها سینما نفت آبادان که سینمایی تحت اختیار وزارت نفت است در این شهر وجود دارد که سینمایی فعال هم نیست. این در حالی است که لیاقت شهر آبادان بیش از این است و امیدوارم به لطف مسئولان سینمایی سینماهای درخور مردم آبادان تاسیس و تجهیز شوند.
پس از پایان صحبت های دبیر هنری این جشنواره، محمد علی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به روی صحنه آمد و گفت: سینمای کوتاه مانند لباس بچه ها هم گران است، هم خیاط مناسب کم و هم فروشگاه های کمتری برای عرضه محصولات دارد و برخلاف سینمای بلند که گرفتار سطحی نگری است؛ سینمای کوتاه از عمق و ژرفای بسیاری برخوردار است.
وی افزود: سینمای کوتاه در سرزمین ما فرجام خوبی ندارد چراکه همواره ما سینمای کوتاه را کم ارزش دانسته ایم این در حالی است که سینمای کوتاه و به دنبال آن سینما کودک می توانند سینمایی اثرگذار باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در ادامه با اشاره به اقتصاد فیلم کوتاه گفت: اقتصاد فیلم کوتاه هیچگاه دیده نشده است و همواره به عنوان سینمایی امدادی و محتاج به آن نگاه شده است این در حالی است که جا داشت این نوع سینما و همچنین سینمای کودک بهتر دیده شوند اما مورد بی مهری قرار گرفتند.
این تهیه کننده سینما افزود: فیلم کوتاه در دهه 60 هویت مستقلی پیدا کرد اما به دلیل اینکه با این نوع سینما به شکل حرفه ای برخورد نشد هیچگاه تشخص لازم را نگرفت این در حالی است که باید اقتصاد سینمای کوتاه را با نمایش بهترین آثار در سالن های سینما زنده نگه داشت.
در ادامه این مراسم از خانواده شهید نوجوان بهنام محمودی تجلیل به عمل آمد و یاد این شهید 14 ساله گرامی داشته شد.
تجلیل از سه فیلمساز و یک عکاس آبادانی با عنوان «چهار راوی اروند»
حسن برزیده، نخستین فیلمساز آبادانی بود که مورد تجلیل قرار گرفت. این فیلمساز پس از دریافت لوح تقدیر پنجاه و دومین جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان«اروند» گفت: حدود دو سال است که به آبادان نیامده ام. این شهر از معدود شهرهایی است که می توان به راحتی سربلند کرد و گفت من آبادانی هستم. در حوزه سینما هرچه دارم از بچه های جنگ و جبهه دارم.
جاسم غزبان پور، عکاس جنگ ار دیگر هنرمندان جنوبی زاده خرمشهر بود که در این مراسم تجلیل شد.این عکاس هشت سال دفاع مقدس در صحبت های خود گفت: جا دارد یاد کنم از همه عکاسان در حوزه دفاع مقدس که با تک فریم هایی که به تصویر کشیدند سینمای مستند دوران جنگ را ثبت و ضبط کردند.
اسماعیل زمانی با اشاره به پنجاه و دومین جشنواره منطقه ای سینمای جوان اروند اظهار کرد: منطقه آزاد اروند برای توسعه اجتماعی اقتصادی و تمدنی شهرهای آبادان و خرمشهر ایجاد شده است در نتیجه نیاز به زیرساخت های اساسی برای این توسعه دارد.
وی افزود: ما مامور هستیم تا به زیرساخت های اصلی منطقه توجه کنیم و در حال حاضر نیز فرهنگ، یکی از زیرساخت های اصلی برای توسعه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهارداشت: منطقه آزاد اروند بدون هیچ محدودیت و تنگ نظری در زیرساخت های فرهنگی سرمایه گذاری می کند.
زمانی با بیان اینکه امیدوارم هنرمندان و اصحاب فرهنگ و اندیشه همه ما را در راه سرمایه گذاری زیرساخت ها همراهی کنند، افزود: از این طریق می توانیم زیرساخت های فرهنگی را در این منطقه بازسازی کنیم زیرا در گذشته شهرهای آبادان و خرمشهر دروازه ورود تمدن و مدرنیت به ایران بودند.
وی با اشاره به نبود محدودیت در منطقه آزاد اروند به منظور اجرای برنامه های فرهنگی، گفت: از هنرمندان به خصوص اهالی هنرمند آبادان و خرمشهر انتظار دارم بدون توجه به محدودیت هایی که فکر می کنم از نظر اقتصادی داشته باشند، ایده ها، نظرات، برنامه ها و حتی نقدهایشان به ما اعلام کنند؛ سازمان منطقه آزاد اروند در زمینه اجرای برنامه های فرهنگی هیچ محدودیتی را قائل نیست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص سرمایه گذاری های این سازمان در حوزه فرهنگ و هنر ابراز امیدواری کرد: هر سرمایه گذاری که در حوزه فرهنگ و هنر لازم باشد را انجام خواهیم داد و سرمایه گذاری برای ایجاد سالن ها و سینماها و همچنین سرمایه گذاری برای نرم افزارها و برنامه های فرهنگی را اجرا خواهیم کرد.
زمانی با بیان اینکه جوهره اصلی هنر آزادی است، افزود: هنر ذات بشر و در واقع تراوش از درون بشر است. اگر هنرمند نتواند آزادی را به منسه ظهور برساند نمی تواند هنرخلق کند. هنرمند در هنر آنچه را که می اندیشد و یا فکر می کند باید به ظهور برساند و لازمه این امر آزادی است.
وی اظهارداشت: هیچ هنرمندی حق خودسانسوری را ندارد؛ هنرمند باید آنچه را که می تواند بیاندیشد، در دید مردم قرار دهد.
محمدعلی باشه آهنگر، دیگر فیلمساز آبادانی بود که مورد تجلیل قرار گرفت.این فیلمساز گفت: زمانی که جنگ بود همه ما مفتی جنگیدیم که که اگر پول می دادند نمی جنگیدیم.اما امروز که می خواهیم فیلم بسازیم می گویند پول نداریم و حالا معلوم نیست این پول ها کجا رفته است.
دانش اقباشاوی فیلمساز جوان آبادانی از دیگر فیلمسازی بود که در شهرخود و در میان همشهریان جوان خود تجلیل شد.
در ادامه گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان به روی صحنه رفت و بخش هایی از موسیقی زار جنوب کشور را اجرا کرد.
حبیب ایل بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت: جشنواره منطقه ای انجمن سینمای جوان «اروند» آخرین جشنواره منطقه ای است که من به عنوان مدیرعامل این انجمن حضور داشتم و امیدوارم برگزاری جشنواره هایی از این دست تداوم داشته باشد چراکه در سایه برگزاری جشنواره هایی از این دست باعث جمع شدن فیلمسازان کنار هم می شود و اندیشه های خود را با یکدیگر تبادل می کنند و امیدوارم این راه تداوم داشته باشد.
پس از اهدای جوایز برگزیدگان در سه بخش فیلم، فیلمنامه و عکس،حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: در گذشته آبادان 27 سالن سینما داشت و حالا تنها یک سالن سینما وجود دارد که این امر باعث ناخرسندی است و امیدوارم وضعیت سالن های سینما در این دو شهر را بهبود بخشیم.
ایوبی با بیان تاریخچه سینمایی آبادان و وجود بیش از 20 سینما در این شهر تا پیش از جنگ تحمیلی، افزود: آبادان پایتخت سینمای کشور است و باید با حمایت های سازمان منطقه آزاد اروند، این شکوه دوباره به منطقه بازگردد . امکانات تماشای فیلم در کشور متناسب با نیازها نیست و دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد رفع این مشکل هستند.
وی اظهارداشت: از همه سینماگرانی که آمدند و سعی کردند با حضور خود محفل سینمایی این جشنواره را در این گرد و غبار گرم نگه دارند تشکر می کنم و من هم به سهم خودم امیدوارم بتوانم برای سینمای این دو شهر کاری کنم.
رییس سازمان سینمایی افزود: بسیار خوشحال هستم که ایل بیگی با قوت بخشیدن به برگزاری جشنواره های منطقه ای شور و هیجان ایجاد کرد و امیدوارم این اشتیاق تداوم داشته باشد.
حجت الله ایوبی در پایان مراسم اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره منطقه ای انجمن سینمای «اروند» گفت: سینمای کوتاه سینمایی ارزشمند است و خوشحالم در این بین محفلی به نام «هنر و تجربه» شروع به کار کرده است وامیدوارم فیلم های کوتاه و مستند در این محفل به درستی نمایش داده شوند تا مردم برای فیلم کوتاه به سالن های سینما آیند. تجربه نشان داده است که مردم به فیلم کوتاه و مستند علاقه دارند و فرهنگ دیدن این نوع فیلم ها را در سالن های سینما دارند بنابراین باید شرایط دیدن فیلم کوتاه و مستند را در سالن های سینما فراهم کرد.
کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین در حاشیه این جشنواره از تجربیات خود در حوزه سینما می گوید: فیلمسازی را با ساختن فیلم کوتاه آغاز کردم و نخستین فیلم کوتاه خود را در سیزده سالگی ساختم. در سالهایی که در زمینه فیلمسازی فعالیت کردم تجربیات متفاوتی را به دست آوردم که ارائه این تجربیات شخصی برای شاگردان خودم و دیگر هنرآموزان، ممکن است نتایج مشابهی را در برنداشته باشد.
وی در کارگاهی که بدین منظور در این جشنواره برگزار شده بود، افزود: میخواهیم امروز در خصوص برخی ترسها و دغدغههای علاقهمندان به فیلمسازی صحبت کنیم که مانع کارکردن آنها میشوند. زمانی که من فیلم کوتاه میساختم از چیزهایی میترسیدم که اکنون به آنها میخندم چون امروز دیگر فکر نمیکنم که این مسائل ترسناک باشند. یکی از ترسهای من در آن زمان این بود که وقتی تجربیات فیلمسازان بزرگ را میخواندم یا میشنیدم، به نظرم میرسید که آنها همه چیز میدانند و در هر رشتهای از فیلمسازی گرفته تا فلسفه سررشته دارند.
کارگردان نامزد دریافت برنده جایزه نخل طلایی در فیلم «گذشته» گفت: در آن زمان این اطلاعات برای من رسیدن به هدف خود را دستنیافتنی میکرد و گمان میکردم نمیتوانم روزی به چنین جایگاهی برسم در حالی که بعدها فهمیدم اینگونه نیست و یک فیلمساز واقعا به همه چیز اشراف ندارد و در مورد همه چیز نمیداند. بخش زیادی از کاری که یک فیلمساز انجام میدهد شهودی است و حتی خود فیلمساز هم ابتدا نمیداند که چگونه میخواهد به یک پرده یا یک بازی برسد و این از ناخودآگاه آنها سرچشمه میگیرد.ما برای ساختن فیلم نیاز به یک سرمایه احساسی عاطفی داریم که اگر از آن بهرهای نبرده باشیم، فیلمساز نمیشویم. در ادامه کار باید از تکنیکهای فیلمسازی استفاده کنیم تا بتوانیم این سرمایه را بکار بگیریم.
اصفر فرهادی، کارگردان نام آشنای سینما ی کشور، توانست با فیلم جدایی نادر از سیمین، سینمای ایران را در کنار سینمای حرفه ای و مطرح جهان قرار دهد.
وی در فیلم جدایی نادر از سیمین موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب، خرس طلایی برلین و جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد.
محمود کلاری: سینما به دفاع مقدس مدیون است
محمود کلاری، فیلمبردار مطرح سینما با بیان اینکه سینمای ایران به حوزه دفاع مقدس مدیون است، تأکید کرد: با وجود فیلمهای بسیاری که در این حوزه ساخته شده هنوز حق مطلب به درستی ادا نشده است.
وی که به عنوان یکی از مهمانان ویژه پنجاه و دومین جشنواره منطقهای سینمای ایران «اروند» در این رویداد سینمایی حضور داشت، گفت: به عنوان یکی از سینماگران، دو شهر خرمشهر و آبادان را به خوبی میشناسم. کلاری عنوان کرد: در دوران جنگ، عکسهای بسیاری را از دفاع جوانان این مملکت برای حفظ سرزمینشان ثبت کردهام.
کلاری که در این دوره از جشنواره برخی از عکسهای خود را در موزه انقلاب و دفاع مقدس به نمایش گذاشته است، در بیان حس و حال خود از روزهای جنگ گفت: به گذشته که برمیگردم و خاطرات دوران جنگ را مرور میکنم، با تمام وجود به همه کسانی که جنگیدهاند تا من و شما زنده بمانیم، احترام میگذارم، واقعیت این است که گذشتن از جان تحت هر عنوانی دردناک است و امروز در این نقطه از زمان که ایستادهام، فکر میکنم از فاجعهای عمیق بیرون آمدیم اما همچنان داغدار روزهای جنگ هستیم.
فیلمبردار فیلم «مرگ ماهی» افزود: با وجود همه دردهای هشت سال دفاع مقدس و خاطراتی که در ذهن ما حک شده، خوشبختانه امید جریان دارد؛ جریانی که اساس زندگی است، زندگیای که امروز مدیون خون جوانان سرزمینمان است.
وی یادآور شد: در این چند روز به فضاهای مختلفی سر زدم، از نقاط مختلف آبادان دیدن کردم که یکی از این نقاط، جزیره فاو در نقطه صفر مرزی ایران و عراق است، وقتی آنجا رسیدم، دیدم خانوادههای عراقی دور هم جمع شدهاند و زندگی را مشق میکنند، با اشتیاق به خانوادههای عراقی فکر میکردم و با خودم میگفتم چطور روزگاری در این مملکت دو کشور همسایه با یکدیگر جنگیدهاند.فکر میکردم چه نزاع دیرینهای وجود داشت اما خوشحال بودم که پس از گذشت همه این سالها، زندگی همچنان جریان دارد و ما صدای موسیقی و هلهله شادی خانوادههای عرب در عراق را این سوی مرز میشنیدیم.
فیلمبردار «رقص در غبار» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سینما تا چه اندازهای سهم خود را نسبت به سینمای دفاع مقدس ادا کرده است؟ گفت: سینمای ایران به حوزه دفاع مقدس مدیون است و با وجود فیلمهای بسیاری که در این حوزه ساخته شده، هنوز حق مطلب به درستی ادا نشده است.
فیلمبردار «ماهی و گربه» در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا با سوژه خاصی در دیدار نقاط مختلف این دو شهر مواجه شده است؟ گفت: تعداد بسیاری قبرهای اروپایی در آرامستانی در خرمشهر وجود داشت، زمانی که در این آرامستان قدم میزدم، با خود میگفتم، جنگ حتی به درگذشتگان نیز رحم نکرده است و بعد فکر کردم همین سوژه میتواند داستان یکی از فیلمهای ایران در سینمای دفاع مقدس باشد و یا با آدمها و سالخوردههایی حرف میزدم که خاطرات جالبی از جنگ میگفتند، خاطراتی که در هیچ کتاب و هیچ سازمان و موسسهای مکتوب نشده است. با شنیدن این داستانها قطعا فیلمنامههای خوبی میتوان نوشت.
آرای هیاتداوران پنجاه و دومین جشنواره منطقهای سینمای جوان «اروند»:
بخش پژوهش فیلم مستند
امید شریفی و محسن مقدم برای فیلم «واسونک» از شیراز.
محمدباقر حنطوش زاده برای فیلم «کنده دیگر دود نمیکند» از دزفول.
مهدی تنگستانی برای فیلم «15-19» از ریگ.
علی شهابی نژاد برای فیلم «جاده مرگ» از آبادان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به محمدباقر حنطوش زاده برای فیلم «کنده دیگر دود نمیکند» از دزفول.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به علی شهابی نژاد و خانم فاطمه یعقوبیان برای فیلم «جاده مرگ» از آبادان.
تندیس جشنواره و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به امید شریفی و محسن مقدم برای فیلم «واسونک» از شیراز.
بخش فیلمنامه
حسین حسنی زاده بر اساس طرحی از مهدی نوری برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج.
مهدی یوسفعلی برای فیلم «چهارراه دوم» از قم.
رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد.
نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان.
فریبرز آهنین و مجید شیدا برای فیلم «وقتی صنم گریست» از اصفهان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به مهدی یوسفعلی برای فیلم «چهارراه دوم» از قم
تندیس جشنواره و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به فریبرز آهنین و مجید شیدا برای فیلم «وقتی صنم گریست» از اصفهان.
بخش تصویربرداری
رضا تیموری برای فیلم «او» از اهواز.
آیین ایرانی برای فیلم «رنگان 99» از بوشهر.
روزبه رایگا برای فیلم «صبا» از یزد.
کیوان محسنی برای فیلم داستانی «ساعت شش» و فیلم مستند «کایه» از گراش.
ایمان صالحی برای فیلم «وقتی صنم گریست» از اصفهان.
عماد سلمانیان. محسن اعتمادی فر برای فیلم «رنگ آب» از آبادان.
ضمن تقدیر از عماد سلمانیان و محسن اعتمادی فر برای فیلم «به رنگ آب»
تندیس جشنواره و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به رضا تیموری برای فیلم «او» از اهواز
بخش تدوین
محمد قنبری برای فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان.
کیوان محسنی برای فیلم «ساعت شش و کایه» از گراش.
حسین حسنی زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج.
احسان محمدی برای فیلم «دیروز را بکش» از اصفهان.
ابراهیم شمس برای فیلم «رویای حنایی» از اصفهان.
تندیس جشنواره و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به کیوان محسنی برای تدوین فیلمهای «ساعت شش و کایه» از گراش.
بخش صدا
علیرضا شیرالی برای فیلم «او» از اهواز.
محمدمهدی زرین پور و حسام موسوی برای فیلم «رنگان 99» از بوشهر.
مجتبی حبیب الهی برای فیلم «هروله» از اصفهان.
حسن شبانکاره برای فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان.
کیوان محسنی و محمدرضا آرمان مهر برای فیلم «ساعت شش» از گراش.
لوح تقدیر و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به علیرضا شیرالی برای صدابرداری فیلم «او» از اهواز.
تندیس جشنواره و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به حسن شبانکاره برای صداگذاری فیلم «بازی ناتمام محمد» از اصفهان.
در بخش جانبخشی در آثار پویانمایی؛ هیات داوران جشنواره در این بخش هیچ فیلمی را لایق دریافت جایزه ندانستند.
بخش بهترین فیلم پویانمایی
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به مهلا ماشا اله زاده برای فیلم «اگرم کرم نبود...» از کاشان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به امیر هوشنگ معین برای فیلم «تار و پود» از اصفهان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به حمید جمالی برای فیلم «پرواز 655» از بوشهر.
بخش بهترین فیلم مستند
محسن علیدادی برای فیلم «دغدغه یک زوج کهنسال» از نجف آباد.
فاطمه طوسی برای فیلم «می لا دو» از اهواز.
سید مهدی موسوی برای فیلم «زخم» از کاشان.
کیوان محسنی برای فیلم «کایه» از گراش.
امید شریفی- محسن مقدم برای فیلم«واسونک» از شیراز
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به سید مهدی موسوی برای فیلم «زخم» از کاشان.
تندیس جشنواره و مبلغ 25.000.000 ریال اهدا شد به فاطمه طوسی برای فیلم «می لا دو» از اهواز.
بخش بهترین فیلم تجربی
احسان محمدی برای فیلم «دیروز را بکش» از اصفهان.
حامد بقائیان برای فیلم «لحظه قطعی» از یزد.
احسان شادمانی برای فیلم «پانچ» از شیراز.
تندیس جشنواره و مبلغ 25.000.000 ریال اهدا شد به حامد بقائیان برای فیلم «لحظه قطعی» از یزد
بخش بهترین فیلم داستانی
نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان.
علی حیاتی برای فیلم «او» از اهواز.
تی یام یابنده برای فیلم «رنگان 99» از بوشهر.
غلامحسین محمدحسنی زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج.
رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد.
کیوان محسنی برای فیلم «ساعت شش» از گراش.
مجید شیدا و فریبرز آهنین برای فیلم «وقتی صنم گریست» از اصفهان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به رقیه توکلی برای فیلم «صبا» از یزد.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به نجیبه حقانی برای فیلم «اندوه» از اصفهان.
دیپلم افتخار و مبلغ 1.000.000 ریال اهدا شد به غلامحسین محمدحسنی زاده برای فیلم «هدیه تولد برای سارا» از کرج.
تندیس جشنواره و مبلغ 3.000.000 ریال اهدا شد به مجید شیدا و فریبرز آهنین برای فیلم «وقتی صنم گریست» از اصفهان.
بخش استعداد جوان
تندیس جشنواره و مبلغ 12.000.000 ریال اهدا شد به علی حسین زاده و سجاد قربانی برای فیلم «رویای حنایی» از اصفهان
جایزه بزرگ جشنواره
دیپلم افتخار و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به کیوان محسنی برای فیلم «ساعت شش» از گراش.
دیپلم افتخار و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به تی یام یابنده برای فیلم «رنگان 99» از بوشهر.
دیپلم افتخار و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به علی حیاتی برای فیلم «او» از اهواز.
جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه فیلم سازان
دیپلم افتخار و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به سعید نجاتی برای فیلم «بی بی» از آبادان.
جایزه ویژه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
دیپلم افتخار و مبلغ 2.000.000 ریال اهدا شد به سعید نجاتی برای فیلم «بی بی» از آبادان.
سعید نجاتی مبلغ 20.000.000 ریال از جایزه خود را برای تجهیز انجمن سینمای جوانان دفتر آبادان اختصاص داد و همینطور مبلغ 20.000.000 ریال دیگر را به تمامی عوامل فیلم خود تقدیم کرد.
از سوی سازمان منطقه آزاد اروند نیز مبلغ 5.000.000 ریال برای هر کدام از بازیگران خردسال فیلم اهدا شد.
بخش فیلمنامه
لوح تقدیر و مبلغ 5.000.000 ریال اهدا شد به معصومه قوامی برای فیلمنامه «زخم بر انگشت کوچک او» از اصفهان.
لوح تقدیر و مبلغ 5.000.000 ریال اهدا شد به مهدی ابراهیمی برای فیلنامه اقتباسی «راهی» از سده.
لوح تقدیر و مبلغ 10.000.000 ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به احسان مرادی برای فیلمنامه «جایی دیگر» از قم.
دیپلم افتخار و مبلغ 12.000.000 ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به دنیا ملکی برای فیلمنامه «صدایم کن» از قم.
تندیس جشنواره و مبلغ 15.000.000 ریال به عنوان نفر اول اهدا شد به الهام معروفی برای فیلمنامه «فیلمنامه 330 سی سی خاطره» از آبادان.
در بخش فیلم نامه اقتباسی؛ هیات داوران جشنواره در این بخش هیچ فیلمی را لایق دریافت جایزه ندانستند.
بخش عکس
لوح تقدیر و مبلغ 3.000.000 ریال اهدا شد به غلامرضا یزدانی از شیراز.
لوح تقدیر و مبلغ 3.000.000 ریال اهدا شد به کوروش سنایی برای عکس «آبادان 71 آبادان 91» از آبادان.
لوح تقدیر و مبلغ 6.000.000 ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به محمدرضا مؤمنی برای عکس «موازی» از اصفهان.
دیپلم افتخار و مبلغ 8.000.000 ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به اصغر بشارتی برای عکس «نگاه» از قشم.
تندیس جشنواره و مبلغ 10.000.000 ریال به عنوان نفر اول اهدا شد به مصطفی غلام نژاد از اهواز.
در بخش مجموعه عکس؛ هیئت داوران جشنواره در این بخش هیچ فیلمی را لایق دریافت جایزه ندانستند.
پایانبخش این مراسم، سخنان حجتالاسلام ابراهیمیپور امام جمعه آبادان بود که با اشاره به حضور شخصیتهای آبادانی در فیلمها و سریالها گفت: آبادان یعنی اوج خوشتیپی، اخلاق، مرام و گذشت، چرا وقتی یک آبادانی در فیلم نشان داده میشود یک چهره سیاه و شُل میگذارند.
وی افزود: آبادانی در کل ایران میدرخشد. من میخواستم این تذکر را در خطبههای نماز جمعه بدهم تا فیلمسازان از این به بعد مراقب باشند. ما هم نمایندهمان، مدیرعاملمان و هم امام جمعهمان خوشتیپ است.
امام جمعه آبادان در میان صحبتش با اشاره به حمید فرخنژاد که در پشت صحنه مشغول کارگردانی مراسم بود، از او به عنوان یک خوشتیپ آبادانی یاد کرد.
ابراهیمیپور تأکید کرد: هنرمند متعهد باید تمام تلاشاش را در مسیر ترویج فرهنگش به کار گیرد و هنر سینما قطعا باید در خدمت فرهنگ دینی باشد.
وی با تشکر از برپایی این جشنواره در آبادان گفت: گناه نه ولی شادی باید در سراسر آبادان باشد.
این مراسم که بیش از سه ساعت ادامه داشت با نورافشانی در آسمان آبادان به پایان رسید.
از حاضران در این مراسم که در بخشهایی برای اهدای جایزه به روی سن حاضر شدند میتوان به محسن امیریوسفی، رضا میرکریمی، محمود کلاری، فرشته طائرپور، مهدی جعفری، مهدی نادری، آیدا پناهنده، روحالله حجازی، مهدی طباطبایینژاد، مهران کاشانی، دهدشتی نماینده آبادان نام برد.(شریان نیوز)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد