بهترین عکس «نیابا لئون»

کاری سخت به قیمت جـان

بهترین عکس استفانی سینکلر

پایان تلخ رویای کودکی

من به کشورهای مختلفی از جمله هند، نپال، افغانستان و اتیوپی رفته‌ام تا در مورد معضل عروس‌های کودک تحقیق کنم، اما این معضل شکل دیگری در یمن دارد زیرا به موضوعی عادی و متداول تبدیل شده است. البته در جوامع این کشورها افرادی بوده‌اند که برای توقف این جریان تلاش کرده‌اند.
کد خبر: ۷۷۴۶۵۴
پایان تلخ رویای کودکی

این عکس مربوط به دو عروس کم سن و سال با شوهرهایشان در یکی از مناطق روستایی یمن است. تحانی آن دختر با لباس صورتی هشت سال دارد و شوهرش ماجد بیست و هفت ساله است. غدا دختر دیگر این عکس نیز هشت سال دارد و شوهر سی‌و‌سه ساله‌اش، سلطان است. هر روز در سراسر جهان نزدیک به 39 هزار دختر مثل تحانی و غدا در سنین پایین ازدواج می‌کنند.

نکته تاسف بارتر این که تحانی در شش سالگی ازدواج کرد. غدا در واقع خواهر شوهر تحانی است. او هنوز با خانواده‌اش زندگی می‌کند و هر روز به مدرسه می‌رود زیرا پدرش احساس می‌کند او برای زندگی در کنار شوهرش خیلی کم سن و سال است.

من آنها را دو بار در سال 2010 و زمانی دیدم که برای شبکه نشنال جئوگرافی در یمن کار می‌کردم. بار اول که آنها را دیدم بدون شوهرانشان بودند؛ دخترانی کوچک و شاد که از دیدن من در آنجا هیجان‌زده شده بودند. قصد داشتم برای نشان دادن تفاوت سنی زیاد آنها، از این دو دختر در کنار شوهرانشان عکس بگیرم. هر دوی این مردها عضو ارتش بودند، بنابراین باید منتظر می‌ماندم تا آنها از سرکار بیایند.در نهایت زمانی که آنها را دیدم، وسط ظهر بود و نور اجازه نمی‌داد به خوبی عکس بگیرم. محدوده را بررسی کردم و آنقدر منتظر ماندم تا هوا ابری شود. در عرض 15 دقیقه نزدیک به 50 عکس از آنها گرفتم. آنها کاملا حرف شنوی داشتند. من حتی به این دخترها نگفتم چه حسی داشته باشند. آنها نمی‌دانند به باور دیگر مردم دنیا، ازدواج آنها کار اشتباهی است، اما احساس کردم تا حدودی متوجه نگرانی من شدند.

این سفر آغاز کار یک کمپین در این زمینه بود: در ادامه یک پزشک محلی و چند خانواده‌ را پیدا کردم که نگران سلامت روحی و جسمی این دختران بودند. امید و هدف اصلی آنها این است که بتوانند در آینده مانع ازدواج‌های این چنینی در یمن شوند.

درباره عکاس

تولد: سال 1973، میامی آمریکا

فراز: عضویت در کمپین مبارزه با ازدواج زودهنگام کودکان که توجهات بین‌المللی فراوانی به دست آورد.

فرود: از دست دادن همکارانم در افغانستان، عراق و لیبی

توصیه مهم: به ندای قلب‌تان گوش دهید و کارهایی را انجام دهید که از آن احساس رضایت می‌کنید.

راوی: سارا فیلیپس ـ گاردین

مترجم: حسین خلیلی

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها