5 اسفند، صدور فرمان تشکیل مجلس موسسان

امروز 5 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 5 جمادی الاول 1436 هجری و 24 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که درچنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۴۰۵۸
5 اسفند، صدور فرمان تشکیل مجلس موسسان

هجری شمسی

5 اسفند 1320

هارولد کرشام آمریکائی از سوی دولت ایران به عنوان مدیرکل گمرک کشور منصوب شد.

5 اسفند 1327

شاه اعلام کرد به دولت دستور داده‌ام مجلس مؤسسان را تشکیل دهد و اصل 48 متمم قانون اساسی را تغییر دهد تا اختیار انحلال مجلس را به شاه تفویض کند.

5 اسفند 1369

عملیات زمینی آمریکا علیه عراق به فرماندهی ژنرال نورمن شوارتسکف آغاز شد. چندین راکت به خرمشهر و آبادان اصابت کرد.

هجری قمری

5 جمادی الاول 5

حضرت زینب کبری عقیله بنی هاشم در چنین روزی به دنیا آمدند. آن حضرت، همسر پسرعمویش عبداللَّه بن جعفر بن ابی‏طالب بود و پنج فرزند داشت. حضرت زینب به هنگام عزیمت امام حسین(ع) به عراق، برادر را همراهی کرد و در واقعه کربلا دو پسرِ آن بانو به نام‏های محمد و عَون به شهادت رسیدند. ایشان از سوی حضرت امام حسین(ع) سرپرستی اهل‏بیتِ آن حضرت و حفظ و نگهداریِ مقام ولایت کبری، امام سجاد(ع)، را در هنگام بیماری برعهده داشت. شیرزن کربلا با روحیه‏ای قوی و شهامت زاید الوصف خود توانست آن امانت بزرگ را در آن شرایط سخت و سنگین اسارت به درستی و شایستگی به منزل رساند. خطبه‏های مردانه و رسواکننده‏ی حضرت زینب(س) در مجلسِ ستم عُبیداللَّه بن زیاد در کوفه و یزید بن معاویه در شام که کاخ ظلم و جورِ فرعون زمان را به لرزه در آورد، شهره‏ تاریخ است.

میلادی

24 فوریه 1966

دولت قوام نکرومه رئیس جمهور غنا در پی کودتا در این کشور سرنگون شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها