آشپزخانه سلامت

سماق مرغوب چه رنگی دارد؟

ماه دیگر این موقع سماق یکی از سین‌های سفره نوروز را تشکیل داده و اغلب ما هم نمی‌دانیم حکمت وجود آن در این سفره چیست و فقط آن را داخل سفره می‌گذاریم تا سین‌هایمان را کامل کند، اما سماق نماد چیست؟ چرا آن را به همراه کباب می‌خوریم؟ چه خاصیتی دارد و بهترین نوع آن کدام است؟ سماق نماد صبر، بردباری و تحمل است. پس کسانی که زود از کوره در می‌روند و خودشان می‌دانند غیرقابل تحمل‌اند حتما آن را در سفره هفت‌سین‌شان بگذارند تا دیگران از دست و زبانشان در امان بمانند! از نظر طب قدیم مکیدن سماق برای تسکین افرادی که دچار زودرنجی، خشم و عصبانیت هستند موثر است.
کد خبر: ۷۷۲۱۹۰
سماق مرغوب چه رنگی دارد؟

در درجه اول سماق خاصیت ضدمیکروبی قوی دارد و می‌تواند با میکروب‌های بیماری‌زای احتمالی موجود در گوشت نیم‌پز یا مسموم مقابله کند. در نتیجه اگر در ایام عید به سفر رفتید و ناگزیر به مصرف نان و کباب یا چلوکباب رستوران‌های بین راهی شدید حتما به همراه کباب سماق زیادی بخورید و ماست و دوغ را با نعنا یا کاکوتی فراوان میل کنید، چون این گیاهان قادرند به میزان زیادی از مسمومیت احتمالی غذاهای گوشتی بکاهند. ضمن این‌ که سماق به دلیل تانن و ترکیبات فنلی که دارد پیشگیری‌کننده از اسهال‌های میکروبی و خونی است. مزیت دیگر سماق این است که به دلیل دارا بودن اسیدهای ترش آلی به هضم و جذب سریع‌تر چربی و پروتئین گوشت کمک می‌کند. البته لازم است بدانید سماق از میزان کالری چربی نمی‌کاهد و فقط غذا را راحت هضم می‌کند و حتی اشتهاآور است. همچنین سماق به دلیل قابض بودن، مقوی معده و روده است و می‌تواند تا حدودی التهابات و زخم‌های احتمالی در مسیر لوله گوارش را التیام دهد. پژوهش‌ها نشان داده است سماق‌کاهنده قند و فشار خون است و باعث کاهش اسید اوریک می‌شود و به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی اثرات ضدسرطانی قابل توجهی دارد. دمکرده سماق مو را سیاه، غرغره آن گلودرد، آفت دهان و دندان درد را تسکین و لثه را تقویت می‌کند.

قرمز و بنفش بهترین است

طبیعت سماق سرد و خشک است و به تنهایی هیچ‌ ویتامینی ندارد، اما حاوی مقادیر کم برخی از املاح معدنی همچون کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفر و... است و خواص اصلی آن به تانن و ترکیبات فنلی موجود در آن مربوط می‌شود. سماق دارای رنگ‌های قرمز، بنفش، قهوه‌ای و سیاه است که به گفته متخصصان بهترین نوع آن به رنگ قرمز و بنفش است که ترشی مطلوبی دارد و خواص آن زیاد است. سماق قرمز اغلب در نواحی آذربایجان رشد می‌‌کند و رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است و سماق‌های تیره‌ مرغوبیت پایین‌تری دارد. معمولا طعم سماق کمی گس و گاهی تلخ است و باید توجه داشته باشید که انواع سماق سبز و زرد، نارس و سمی است.

لازم است بدانید برخی متقلبان سماق قهوه‌ای روشن و زرد را رنگ کرده و به جای سماق قرمز و بنفش می‌فروشند. طریقه شناخت سماق تقلبی آن است که مقداری از آن را در آب حل کرده و در صورتی که آب رنگین و سماق زرد یا قهوه‌ای به جای ‌ماند از مصرف آن اجتناب کنید. تقلب دیگر این که به سماق مانده نمک و جوهر لیمو اضافه می‌کنند تا مزه آن ترش و ملس شود. دانه‌های سماق را از فروشگاه‌های معتبر خریده و در خانه آسیاب کنید.

فاخره بهبهانی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها