تجلیل از سیروس مقدم و محسن تنابنده به خاطر ترویج نماز

قرائتی: تلویزیون به جای نماز پیرمردها، نماز دکتر و خلبان را نشان دهد

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به مدیران رسانه ملی گفت: در ترویج فرهنگ نماز، ابداع و نوآوری داشته باشید، مانند آموزش نماز نشسته در هواپیما و کشتی یا اینکه نماز دکتر در اتاق جراحی یا خلبان کنار هواپیما، نه نماز پیرمردهایی در رواق حرم مطهر امام رضا(ع).
کد خبر: ۷۷۱۷۰۲
قرائتی: تلویزیون به جای نماز پیرمردها، نماز دکتر و خلبان را نشان دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در آیین تجلیل از خادمان نماز رسانه ملی گفت: در یک سمینار پزشکی بین‌المللی در یزد بودم تا آیات و روایات طب را بیان کنم که پزشکی قبل از من گفت: کسانی که با اشتها غذا بخورند و شما به آنها نگاه کنید گرسنه‌تان می‌شود، لذا هر کس می‌خواهد برای مذهب کار کند باید اشتیاق داشته باشد.

وی اظهار داشت: مشورت با دانشمندان و اندیشمندان دلسوز نکته دیگری است که مدیران رسانه ملی باید به آن توجه داشته باشند و زمانی که می‌خواهند فیلمی را بسازند از آنها بهره ببرند.

* ماجرای «اصحاب کهف» نسخه اقلیت مذهبی بین اکثریت فاسد است

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به مدیران رسانه ملی تصریح کرد: خروجی فیلم‌هایی که می‌خواهید بسازید باید به افزایش اعتقادات ختم شود؛ قرآن کریم می‌فرماید «فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ» رهبران کفر را بکشید اگر فرزندان ما در دبیرستان این آیه را بخوانند «چریک» تربیت می‌شوند اما می‌بینیم که به جای آن گنجشک گذاشته‌اند، زمانی که می‌خواستند بعضی مطالب آموزش و پرورش تغییر دهند صدای وزارتخانه‌ها بلند شد و مشخص می‌شود که آنها هستند برای آموزش و پرورش ما متون آموزشی را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به ماجرای داستان کهف عنوان کرد: اصحاب کهف، نسخه اقلیت مذهبی بین اکثریت کافر و فاسد در اسلام است. از این رو لازم است اقلیت مسلمانان در هر کشوری که هستند یک ساختمان مشترکی داشته و همگی در کنار هم باشند و به لحاظ علمی، اقتصادی، عاطفی به هم کمک کنند.

قرائتی با بیان اینکه بعضی از ما مانند دم طاوس از درون پوچ هستیم و در پوسته حرکت می‌کنیم، ابراز داشت: خروجی فیلم‌ها باید ایمان و عقیده باشد که از این رو وقتی قرآن کریم می‌گوید «وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا» ما قرآن را می‌خوانیم اما به ایمانمان افزوده نمی‌شود پس در نوع خواندن ما مشکلی وجود دارد.

وی گفت: در ساخت فیلم‌ها نسل نو را در نظر بگیریم و در خروجی فیلم باید هویت دینی لحاظ شود و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم ارزان باشد که اگر بودجه نبود کار را با کیفیت پایین‌تر ادامه یابد نه آنکه به طور کلی قطع شود.

* باید نشان دهیم «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَی‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» چگونه محقق می‌شود

رئیس ستاد اقامه نماز اظهار داشت: چیزی بسازیم که تاریخ مصرف نداشته باشد، خط‌شکن بوده و کاربردی باشد نه نظری؛ بسیاری از اوقات میزگردهایی به نظریه‌پردازی می‌پردازد که فقط خواص جامعه متوجه آن می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری نماز جماعت در مناظرات، کار قشنگی بود، گفت: باید نشان دهیم «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَی‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» چگونه محقق می‌شود. بهترین نماز جماعت در مکه برگزار می‌شود که میلیون‌ها انسان رو به قبله و کعبه ایستاده و امام جماعت نیز حافظ کل قرآن است چرا این نماز «تَنْهَی‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ» نیست. منکری بالاتر از داعش هم است و آیا منکری بالاتر از قتل مسلمانان وجود دارد پس چرا این نماز نمی‌تواند از بروز منکر جلوگیری کند و نماز بی‌ولایت یعنی همین!

قرائتی ابراز داشت: در ترویج فرهنگ نماز، ابداع و نوآوری داشته باشیم و صحنه‌هایی از نماز را نشان دهیم که نوجوان و جوان را به نماز ترغیب کند مانند آموزش نماز نشسته در هواپیما و کشتی یا اینکه نماز دکتر در اتاق جراحی یا خلبان کنار هواپیما را به تصویر بکشیم، نه نماز پیرمردهایی در رواق حرم مطهر امام رضا(ع).

وی خاطرنشان کرد: تمام مشکلات ما در آموزش و پرورش است دیپلمه‌ها و دانشجویان ما هیچ هنری ندارند باید آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی به گونه‌ای رفتار کند که دانش‌آموزان وقتی از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شوند حداقل یک هنر را فرا بگیرند.

* مسئولان رسانه ملی مشاوره جدی‌تری از طلاب و روحانیون بگیرید

رئیس ستاد اقامه نماز از مسئولان و دست‌اندرکاران رسانه ملی درخواست کرد که از روحانیون اسلام‌شناس در تمام برنامه‌ها استفاده شود که لازمه آن این است یک ساختمان چند اتاقه برای استراحت آنها وجود داشته باشد تا به صورت شبانه‌روز در رسانه ملی حضور داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر پررنگ کردن نقش روحانیون و استفاده بهینه از آنها گفت: روحانی اسلام‌شناس، هنرشناس، نیازشناس و مردم‌شناس باید باشد و شما مسئولان رسانه ملی باید مشاوره جدی‌تری از طلاب و روحانیون بگیرید لذا کوتاهی کرده‌اید، احتیاطاً استغفار کنید و سپس تصمیم جدید را بگیرید.

در بخشی از این مراسم از کسانی که هنرمندانه به ترویج فرهنگ نماز در رسانه ملی پرداخته بودند تجلیل شد که اسامی آنها به شرح ذیل است:
ـ سیروس مقدم و محسن تنابنده در سریال پایتخت
ـ مسعود معظمی و داود قچاق در سریال فاخته
ـ حجت‌الاسلام رنجبر کارشناس برنامه‌های دینی سیما
ـ عاطفه میرسیدی برای تهیه گزارشی ویژه درباره نماز
ـ مدیرگروه معارف شبکه یک
ـ توکلیان برای پخش کلیپ در برنامه آفتاب شرقی
ـ علیرضا اسکندری برای برگزاری نمازجماعت در برنامه مناظره
ـ محمدجواد امامیان و اکبر صمصامی برای همکاری در پوشش اجلاس سراسری نماز
(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها