اعتراض به تبعیض رسانه‌‌ای در غرب قتل 3 مسلمان در سکوت

قتل سه دانشجوی مسلمان در منطقه چپل هیل نزدیک دانشگاه ایالت کارولینای شمالی آمریکا انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۷۷۰۱۴۷

بخشی از این اعتراضات به سانسور این خبر از سوی رسانه‌های غربی برمی‌گردد. بخش دیگری از این واکنش‌ها نیز به نحوه برخورد مقامات دولتی آمریکا برمی‌گردد که تاکنون سرد و معنادار بوده است. این درحالی است که پیش‌تر برای مثال حمله به ساختمان مجله هتاک «شارلی ابدو» که بارها به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) توهین کرده بود با واکنش‌های شدید سیاسی و رسانه‌ای غرب مواجه شده بود.

به همین دلیل، کاربران شبکه‌های اجتماعی طی دو روز گذشته در واکنش به قتل این سه مسلمان مقیم آمریکا، سکوت رسانه‌های غربی را محکوم و درباره گسترش اسلام‌ستیزی ابراز نگرانی کردند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این سوال را مطرح کردند که چرا رسانه‌های غربی کشتار یک خانواده مسلمان در منطقه چپل هیل را پوشش نمی‌دهند؟ همچنین هزاران نفر با تجمع در محل به قتل رسیدن این سه دانشجو در شهر کارولینای شمالی ضمن محکوم کردن این جنایت فجیع تحقیق گسترده پلیس را در این رابطه خواستار شدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع تاکید کردند دشمنی با اسلام و حجاب، انگیزه این جنایت بوده است. فعالان مسلمان، با اشاره به سکوت رسانه‌های آمریکایی در پوشش خبری کشتار بی‌سابقه مسلمانان در آمریکا می‌گویند فضای رسانه‌های آمریکا به نفرت‌افکنی ضدمسلمانان دامن می‌زند.

از سوی دیگر، شمار قابل توجهی از شهروندان انگلیسی پنجشنبه شب طی فراخوان موسوم به مقابله با نژادپرستی در اعتراض به عدم پوشش حادثه قتل این سه دانشجوی مسلمان، مقابل ساختمان شبکه دولتی بی.بی.سی انگلیس تظاهرات کردند. سازمان‌دهندگان این تظاهرات به نحوه پوشش خبر قتل این سه جوان مسلمان در کارولینای شمالی معترض بوده و اعلام کردند بی بی سی در مقایسه با پوشش حوادث شارلی ابدو پاریس، درباره این جنایت در آمریکا سکوت پیشه کرده است. تظاهرکنندگان، بی.بی.سی را به سکوت درباره کشتار این سه مسلمان متهم کرده و شعارهایی در اعتراض به اسلام‌هراسی و نژادپرستی در غرب سر دادند. تجمع‌کنندگان همچنین پلاکاردها و دست نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود زندگی مسلمانان مهم است، تروریسم ارتباطی با مذهب ندارد، گسترش اسلام‌هراسی، سبب مرگ افراد بیگناه می‌شود.

سخنرانان این مراسم، با محکوم کردن این جنایت، اسلام هراسی و عدم پذیرش دیدگاه مخالف را عامل اصلی این جنایت دانستند و اعلام کردند: رسانه‌های غربی همواره مسلمانان را به‌عنوان تروریست معرفی می‌کنند و در انتشار این گونه اخبار از یکدیگر پیشی می‌گیرند. اما زمانی که مسلمانان، قربانی تروریسم می‌شوند، شاهد سکوت این رسانه‌ها هستیم.

شامگاه سه‌شنبه گذشته، سه جوان مسلمان توسط فردی به نام کریک استفن هیکس نزدیک دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل آمریکا از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند. این سه نفر از اعضای یک خانواده بودند که دو نفر از آنها زن و شوهر و دیگری خواهر یکی از قربانیان بود. این سه دانشجوی مسلمان به نام‌های ضیاء شادی برکات (بیست و سه ساله)، همسرش یسر محمد ابوصالحه (بیست ویک ساله) و خواهرزنش رزان محمد ابوصالحه (نوزده ساله) به کارهای خیریه و امداد نیز می‌پرداختند و دوستان آنها تصاویری منتشر کرده‌اند که این سه نفر را هنگام توزیع مواد غذایی و ارائه کمک‌های اولیه به افراد بی‌خانمان آمریکا نشان می‌دهد.

اعتراض مسئولان

روز گذشته در میان موج اعتراضات، پیکر این سه دانشجوی مسلمان تشییع و به خاک سپرده شد. به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، هزاران مسلمان ساکن ایالت کارولینای شمالی در این مراسم شرکت کردند. پدر دو دختر مقتول، از مقامات آمریکایی خواست درباره این قتل که ناشی از تنفر ضد اسلامی است تحقیق کنند. در همین رابطه برخی مسئولان و رهبران کشورهای اسلامی و عربی سکوت و بی‌توجهی رسانه‌های غربی و بویژه آمریکایی را درباره این جنایت و دوگانه‌گرایی آنها در پوشش اقدامات تروریستی بشدت محکوم کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به همین مناسبت از باراک اوباما همتای آمریکایی خود به دلیل سکوت در قبال قتل سه دانشجوی مسلمان در آمریکا بشدت انتقاد کرد. وی گفت: سه مسلمان در کارولینای شمالی کشته شده‌اند و باراک اوباما رئیس‌جمهور، جان کری وزیر امور خارجه و جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا هیچ حرفی در این باره نزده‌اند. وی اضافه کرد: سیاستمداران در هر کشوری در برابر هر اتفاقی که رخ می‌دهد مسئول هستند و باید مواضع خود را نشان دهند. سراج الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز از سکوت رئیس‌جمهور آمریکا در برابر قتل سه دانشجوی مسلمان در ایالت کارولینای شمالی این کشور بشدت انتقاد کرد. این شخصیت مذهبی ـ سیاسی پاکستان گفت: چرا رسانه‌های آمریکا در برابر این اقدام تروریستی علیه مسلمانان در آن کشور سکوت کرده‌اند؟ چرا کسی در آمریکا به این اقدام تروریستی اعتراض نمی‌کند؟ آیا دلیل سکوت آمریکا در برابر این اقدام فجیع این است که قربانیان این حادثه محجبه بودند؟ همچنین عبدالعلیم موسی، امام جماعت مسجدالاسلام واشنگتن تاکید کرد رسانه‌ها جو اسلام‌هراسی را در آمریکا ایجاد می‌کنند. وی در گفت‌وگو با پرس.تی.وی، افزود: رسانه‌های آمریکا به شکلی خیلی حرفه‌ای تلاش می‌کنند خبرهای مربوط به این جنایت را تحریف کنند. آنها در واقع از سیاستی که در زمان آلمان نازی علیه یهودیان استفاده شد تا آنان را منفور نشان دهد و اذهان عمومی را برای پذیرش کشتار یهودیان آماده کند، علیه مسلمانان آمریکا و آفریقایی تباران در آمریکا و رنگین‌پوستان استفاده می‌کنند.

هنوز بدرستی انگیزه‌های قاتل شناسایی نشده است اما برخی می‌گویند صفحه فیسبوکش پر از پست‌های ضدمذهبی بود. با این حال کارن هیکس، همسر او مدعی شده است: او به خاطر دعوا بر سر پارکینگ دست به قتل زده نه تنفر مذهبی، او همیشه با همسایگان برسر پارکینگ دعوا داشت! پلیس آمریکا می‌گوید عامل جنایت منطقه چپل هیل خود را تسلیم پلیس کرده و درحال بازجویی است اما هنوز هیچ گونه اطلاعاتی از انگیزه و دلایل این قتل‌ها منتشر نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها