مدارس بدون شیشه در منطقه آزاد تجاری ماکو

منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در شمال غربی‌ترین نقطه ایران تعداد بسیاری از مدارس روستایی و عشایری محروم را در دل خود جای داده که بسیاری از آنها از کوچک‌ترین امکانات برخوردار نبوده و حتی شیشه ندارند و دانش‌آموزانش این روزهای سرد زمستان را با دستان و بدنی یخ‌زده سپری می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۸۷۱۳

به گزارش تسنیم، مدارسی با کلاس‌های تو در تو، دود گرفته و با سقف‌هایی که چکه‌های باران آن تا ساعت‌ها پس از ریزش برف و باران همچنان ادامه می‌یابد؛ مدارسی بدون حصار و دیوار و شیشه ، در حاشیه یک جاده‌ مرزی پر رفت و آمد با تریلی‌های غول‌پیکر، که یک توپ پلاستیکی با یک کودک می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورده و مادری را برای همیشه داغدار فرزندش کند.

این محرومیت به حدی است که مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز که اخیرا از مدارس روستاهای مرزی و محروم ماکو دیدن کرده، با اشاره به وضعیت اسفبار آنها یادآور شده که مسئولان استانی و کشوری، حتی یک روز راضی نیستند دانش‌آموز خود را بر نیمکت فرسوده این مدارس بنشانند تا با گوشت و استخوان شرایط نامناسب آن را از نزدیک لمس کنند. مدیر مدرسه مبعث در روستای مرزی «خرمن یری» درباره مهم‌ترین مشکلات این دبستان گفت: اگر خیرین یا اولیای مدرسه نفت مورد نیاز این محیط آموزشی را تامین نکنند، دانش‌آموزان مجبور هستند که در هوای سرد زمستانی درس بخوانند. خانم پسیانی ضمن انتقاد از نبود دیوار برای این دبستان، نبود وسایل بازی و ورزش و نیز نبود نمازخانه و مستخدم را از جمله مهم‌ترین مشکلات و نیازهای دبستان عنوان کرد و افزود: آب‌های اینجا ناخالص و زرد رنگ است که سبب زردی دندان دانش‌آموزان می‌شود و برای همین ما مجبور به خرید آب معدنی برای بچه‌ها هستیم.

شکوری، مدیر مدرسه کانکسی آزاده عبدی در روستای نائب‌کندی نیز مهم‌ترین مشکل این مدرسه کانکسی را نبود حصار و دیوار در اطراف آن و نبود سرویس بهداشتی دانست و گفت: دانش‌آموزان به دلیل نبود دستشویی در اطراف این مدرسه، مجبورند که به خانه‌های خود رفته و بازگردند که در اغلب موارد بسیار دیر سر کلاس حاضر می‌شوند. دبستان «انقلاب اسلامی» با ۳۲ دانش‌آموز نیز یکی دیگر از مدارس محروم منطقه آزاد ماکو است که به گفته مدیر مدرسه، حتی یک آهن‌ربا برای انجام یک آزمایش کوچک در این دبستان یافت نمی‌شود. جعفرپور با توجه به این‌که محوطه بدون حصار این دبستان خاکی است، در فصل گرما لباس‌های دانش‌آموزان خاکی و در فصل زمستان نیز گلی می‌شود، افزود: کمبود امکانات ورزشی و وسایل آزمایشگاهی در این مدرسه و نبود حداقل یک فرش یا موکت برای نمازخانه این دبستان نیز از دیگر مشکلات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها