وزیر خارجه پیشین انگلیس شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای را «فاجعه» دانست

استراو: نامه رهبر ایران فوق‌العاده بود

جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین دولت انگلیس با اشاره به اهمیت جایگاه اسلام در غرب، از نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا استقبال کرد و گفت: این نامه با اهمیت فوق‌العاده و با توجه به شرایط کنونی بموقع بود.
کد خبر: ۷۶۸۳۳۷

نماینده منطقه بلک‌برن از حزب کارگر و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به این‌که منزلش روبه‌روی یک مسجد قرار دارد، گفت: در حوزه انتخابیه من از هر سه نفر یک نفر مسلمان هستند و من سال‌هاست که نگران مقوله اسلام هراسی در غرب هستم. وی با ابراز تعجب از این‌که چرا این موضوع (نامه رهبر معظم انقلاب) به اندازه‌ای که باید، در غرب پوشش داده نشد، خاطرنشان کرد: این مهم است که در این برهه زمانی مفهوم صحیحی از اسلام ارائه شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با انقلاب اسلامی ایران گفت: شکی نیست که این قیامی محبوب بود و شاه ایران وجهه قانونی خود را از دست داده بود. وزیر خارجه پیشین انگلیس ادامه داد: شاه سابق ایران به دلایل مختلف نظیر فساد، خرج‌های گزاف و ممانعت از برگزاری مراسم‌های مذهبی، محکوم به پایانی تلخ شد.

نماینده منطقه بلک برن تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که در انگلیس چالشی نسبت به حقانیت جمهوری اسلامی وجود داشته باشد. جک استراو اظهار کرد: ما هم در قرن هفدهم میلادی انقلاب کردیم که نسبت به انقلاب ایران شدیدتر بود و از هر ده نفر انگلیسی، یک نفر جانش را از دست داد و این آشفتگی تا مدت‌ها ادامه داشت که در نهایت در پایان سده هفدهم میلادی به ثبات رسید. وی افزود: اما فضای سیاسی ایران بسیار پرطراوت و پویاست و نمونه آن را می‌توان در انتخاب آقای حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در تابستان سال 2013 میلادی مشاهده کرد.

وزیر خارجه پیشین دولت انگلیس در رابطه با علت تفاوت رویکردش نسبت به بسیاری از سیاستمداران غربی درباره ایران گفت: یک اصل بنیادین در دیپلماسی ارتباطات بین‌الملل است که باید کشور مقابل را درک کنید و تاریخ آن را بشناسید. وی افزود: من اولین وزیر خارجه انگلیس بودم که پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 57 از تهران بازدید کرده بودم. جک‌استراو ادامه داد: من در طول مدت وزارتم پنج مرتبه به ایران سفر کردم و هیچ وزیر خارجه انگلیس پس از آن به ایران سفر نداشته است که جای تاسف دارد.

وی گفت: من تا حدودی از تاریخ ایران مطلع بودم ولی به‌منظور تقویت ارتباط با ایران، مطالعات زیادی را در همان سال 2001 میلادی داشتم و با بسیاری از ایرانیان مقیم انگلیس صحبت کردم و توانستم شناختم را نسبت به نگرانی‌های ایران از انگلیس افزایش دهم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران با اشاره به این جمله معروف که «پشت هر اتفاقی، دست انگلیسی‌ها در کار است» گفت: من از این تکه کلام در فارسی با خبر هستم که البته بیانگر نگرانی ایرانیان نسبت به انگلیس است.

وی با بیان این‌که متاسفانه تاریخ ایران در انگلیس شناخته نشده است، تصریح کرد: وقتی من با مخاطبان انگلیسی درباره ایران صحبت می‌کنم، از آنها می‌خواهم که تصور کنند چه حسی خواهند داشت؛ اگر ایران انحصار تولید تنباکو را در انگلیس به دست می‌گرفت؛ اگر ایران صد سال پیش می‌گفت ما از تولید نفت دریای شمال سود مختصری به شما می‌دهیم و بقیه را به‌عنوان سهم خود برداشت خواهیم کرد؛ اگر ایران شخص اول دولت را تغییر می‌داد؛ اگر در مقابل دفتر نخست‌وزیری در داونینگ استریت کودتا می‌کرد تا نخست وزیر را تغییر دهد؛ و این‌که بعد از انقلاب ایران هم انگلیس از جنگ عراق علیه ایران حمایت کرد، می‌توان نتیجه گرفت که چرا ایرانی‌ها نسبت به ما خوشبین نیستند.

جک استراو خاطرنشان کرد: ما باید این نگرانی‌ها را دریابیم و من امیدوارم ایران بداند در اینجا افراد بسیاری هستند که این نگرانی‌ها را درک می‌کنند. وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به گذشته بازگردیم اما آن را هم تائید نمی‌کنیم، از این‌رو می‌خواهیم ارتباط‌مان را با ایران ارتقا ببخشیم و من نقش خودم را در این هدایت جریان، مهم می‌دانم.

برنامه‌ریزی برای سفر هیات پارلمانی ایران

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران درباره سفر آتی هیات پارلمانی ایران به انگلیس گفت: قرار است این سفر در اواسط ماه مارس میلادی صورت گیرد و خوشبختانه در این ایام فرصت لازم نیز وجود دارد.

وی گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات عمومی، در اواخر ماه مارس میلادی، پارلمان انگلیس توسط ملکه منحل خواهد شد و به مدت پنج هفته، تا زمان برگزاری انتخابات عمومی، پارلمانی وجود نخواهد داشت که بعد از آن نیز یک دوره زمانی دیگری لازم است که پارلمان جدید تشکیل شود. رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران خاطرنشان کرد: بنابراین پس از این‌که تاریخ جدید سفر هیات پارلمانی ایران به ما پیشنهاد شد، سبب شد تا ما به‌عنوان شعبه انگلیس اتحادیه بین پارلمانی، آن را در اولویت کارمان قرار دهیم و سفر هیات پارلمانی کشور دیگری را که در این دوره قرار بود صورت گیرد، به تاخیر بیندازیم تا زمان برای سفر هیات ایرانی فراهم شود که البته جزئیات آن در حال هماهنگی است.

جک استراو با راهبردی خواندن سفر هیات پارلمانی ایران به لندن گفت: این سفرها همیشه می‌تواند تاثیرگذار باشد و امیدوارم سفری را که من و همکارانم سال گذشته میلادی به تهران داشتیم سبب شناخت بهتری از انگلیس شده باشد و این مساله درک شود که ایران دوستانی را در هر دو جریان سیاسی اینجا دارد. وی ادامه داد: به‌دلیل وجود یک ذهنیت منفی از ایران که در برخی از رسانه‌های انگلیس به آن دامن زده می‌شود و گفته می‌شود که ایران کشور خوبی نیست، این فرصت مناسبی خواهد بود تا چنین ذهنیتی تصحیح و روابط عمیق شود.

از سیاست‌های کامرون خسته شده‌ایم

جک استراو همچنین چگونگی تقویت تعاملات تجاری را از دیگر موضوعات مورد بحث دانست و یادآور شد: تمام اعضای گروه دوستی پارلمانی انگلیس از سیاست‌های یکجانبه دولت کامرون در راستای کاهش تجارت با ایران خسته شده‌اند. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که این سیاست حتی توسط واشنگتن هم دنبال نمی‌شود و صادرات محصولات آمریکایی به ایران در حال افزایش است.

بازگشایی سفارت انگلیس در ایران

استراو درباره بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: من از جزئیات مذاکرات بین دو دولت در این باره مطلع نیستم ولی فکر نمی‌کنم که غیر از موضوع محموله‌های دیپلماتیک و تدبیر برای ایرانیانی که بدون مجوز قانونی اینجا مانده‌اند، موضوع دیگری مطرح باشد.

وی درباره حضور غیرقانونی برخی از ایرانی‌ها که از سوی وزارت کشور (هوم آفیس) انگلیس مطرح شده، گفت: اینها یا پناهندگانی هستند که درخواستشان رد شده یا دانشجویانی هستند که مدت اقامتشان به اتمام رسیده که باید بازگردانده شوند. این نماینده مجلس عوام با بیان این‌که معمولا ایرانی‌هایی که تقاضای پناهندگی‌شان رد می‌شود، پاسپورت خود را معدوم و ادعا می‌کنند که به‌دلیل فرار از محاکمه از ایران گریخته‌اند، گفت: دولت انگلیس و دادگاه‌های این کشور، این داستان‌ها را قبول نمی‌کنند و این افراد را به‌عنوان پناهندگان اقتصادی قلمداد می‌کنند. جک استراو خاطرنشان کرد: اکنون شمار پناهندگان ایرانی در انگلیس، این کشور را در رده سوم یا چهارم نسبت به دیگر پناهندگان کشورهای دیگر قرار داده است.

وزیر خارجه پیشین دولت انگلیس گفت: البته این بزرگ‌ترین مشکل نیست و ما این مشکلات را با دیگر کشور‌ها به‌دلیل برقراری مناسبات سیاسی مرتفع می‌کنیم، از این‌رو معتقد هستم که فقدان ارتباط سیاسی نمی‌تواند کمکی به حل مشکلات دو جانبه کند.

شکست مذاکرات هسته‌ای یک فاجعه است

جک استراو همچنین در این گفت‌وگو با اشاره به‌پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، فضای کنونی را برای حصول توافق هسته‌ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: درانگلیس، هر توافقی و به هر میزانی که صورت گیرد مورد استقبال قرار می‌گیرد و دولت دیوید کامرون می‌تواند به همین منظور محبوبیت کسب کند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس ضمن تاکید بر حق ایران در استفاده از برنامه صلح آمیزهسته‌ای گفت: در میان انگلیسی‌ها به استثنای چند نفر، اکثریت جریان سیاسی حاکم خواستار حصول توافق هستند و حساسیتی نسبت به تعاریف به‌کار برده شده در توافق‌نامه هسته‌ای ندارند. جک استراو گفت: در بخشی از توافق صورت گرفته در نوامبر سال 2013 میلادی که انگلیس هم از طرفین این توافق‌نامه بود، حق استفاده از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز از سوی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است. وزیر خارجه پیشین دولت انگلیس با اشاره به جزئیات پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، گفت: کشورهای متعهد به این پیمان حق بهره‌برداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارند و این به‌آن معناست که آنها حق غنی سازی اورانیوم را تا حد مورد نیاز خواهند داشت. وی افزود: در این توافق‌نامه حق غنی‌سازی ایران به اندازه مشخص و برای مصارف صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شده است.

این نماینده مجلس عوام انگلیس خاطرنشان کرد: البته زبان محتاطانه‌ای در آن به‌کار رفته اما این خبر خوبی بود که در این توافق‌نامه، حق ایران به رسمیت شناخته شد.

جک استراو با مقایسه شرایط انگلیس با ایالات متحده در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: شرایط انگلیس و واشنگتن در این باره کاملا متفاوت است.

وزیر خارجه پیشین دولت انگلیس خاطرنشان کرد: اوباما اکثریت آرا را در مجالس سنا و کنگره ندارد و در کنگره آمریکا عناصری که غالبا هم جمهوریخواه هستند، می‌خواهند مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران و شخص رئیس‌جمهور و دولت را در این زمینه منحرف کنند. جک استراو با اشاره به وجود برخی دیدگاه‌های منفی در میان جمهوریخواهان آمریکا در قبال ایران اظهار کرد: این یک واقعیت است و البته بیانگر دیدگاه من نیست. اما مطمئن هستم که اوباما همراه مجموعه دولتش خواهان توافق با ایران هستند؛ با این تفاوت که آنها توافقی می‌خواهند که کنگره با آن مخالفت نکند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس درباره پیش‌بینی آینده مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: به نظر من اگر نتوان به یک توافق نهایی دست یافت اما می‌توانیم به یک توافق محکم اما موقت دست یابیم. وی در عین حال افزود: اما من فکر می‌کنم اگر مذاکرات ناگهان شکست بخورد، برای همه فاجعه بار خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها