نایب رئیس انجمن روان‌شناسان ایران:

یک‌چهارم جمعیت کشور اختلال روانی دارند

جام جم سرا: ‌ نایب رئیس انجمن روان‌شناسان ایران با اشاره به اینکه نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور اختلال روانپزشکی دارند، گفت: آخرین آمار موجود از بیماری‌های روانی در کشور حدود ۲۳ درصد است که این آمار مطابق با آمار جهانی در کشورهای پیشرفته، درحال توسعه و توسعه‌یافته به یک نسبت پیشرفت داشته است.
کد خبر: ۷۶۷۹۳۹
یک‌چهارم جمعیت کشور اختلال روانی دارند

دکتر مجید صادقی توجه به بهداشت روان در کشور را در کاهش بروز بیماری‌های روانی بسیار با اهمیت دانست و گفت: بیماری‌های روانی بعد از بیماری قلب و عروق و تصادفات رانندگی جاده‌ای؛ بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد و از هر ۴ خانواده یک خانواده درگیر بیماری روان است.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب و افسردگی تقریبا دو سوم بیماری روانی را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیماری‌های روانی خاموش و بی‌سر و صدا هستند و اضطراب و افسردگی جزو شایع‌ترین بیماری روانی است که در زنان به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیک و نقش اجتماعی زنان در جامعه یک و نیم تا دو برابر بیشتر از مردان بروز می‌کند و ممکن است تا پایان عمر بیمار به آن مبتلا باشد.


جوانان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روانی‌اند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره جوانی را بیشترین زمان ابتلا به بیماری‌های روانی دانست و یادآور شد: بیماری‌های روانی باعث تغییراتی در مغز بیمار می‌شود و به شکل اختلالات روانی در بیمار بروز می‌کند که بروز این بیماری‌ها از دهه ۲ و ۳ عمر فرد که در اوج توانمندی و بالا بودن عملکرد است ایجاد می‌شود. همچنین در دوران سالمندی بیمار به زوال عقل و آلزایمر هم دچار می‌شود.

صادقی با تاکید بر این مطلب که مبتلایان یه بیماری‌های روانی دچار بیشترین تغییر حالت در بدن می‌شوند، بیان کرد: تغییر در عملکرد، ایجاد افکار غیر معمول، تغییر در خلق و خو و خواب، بی‌اشتهایی، عدم تمایلات جنسی، افسردگی‌های بی‌جهت و خوشی‌های بی‌دلیل از عوارض ابتلا به بیماری‌های روانی است. همچنین در مواردی بیمار با علایم جسمی مانند سر دردهای غیر عادی، دل درد، سوء هاضمه، مشکلات قاعدگی و دردهای پراکنده در بدن به روانپزشک مراجعه می‌کند.


مشکلات روانی در کودکان به صورت بیش فعالی بروز می‌کند

نایب رئیس انجمن روان‌شناسان ایران بروز بیماری‌های روانی را در کودکان به صورت بیش فعالی دانست و افزود: بیش فعالی و کم توجهی بیماری است که در پسران بیشتر از دختران ایجاد می‌شود که باید درمان شود تا فرد در آینده با مشکل جدی مواجهه نشود. همچنین والدین روش‌های فرزندپروری را به شکل صحیحی اجرا کنند و با شناختن ظرفیت و توانایی‌های کودک خود و دیگران؛ توقع انجام فعالیت‌ها را از وی داشته باشند.

وی با اشاره به این نکته که درصد قابل توجهی از این بیماران قابل درمان هستند، اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند دیابت و فشار خون درمان نشده باعث بروز بیماری‌های روانی در فرد می‌شود و با کنترل، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج و درمان آن‌ها می‌توان از مبتلا شدن فرد به بیماری‌های روانی جلوگیری کرد.


مهاجرت عاملی موثر در افزایش بروز اختلال روانپزشکی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مهاجرت را عامل موثری در افزایش بروز بیماری‌های روانی دانست و گفت: مهاجرت از روستا به شهر و از شهر‌ها به کشور‌های دیگر باعث افزایش بیماری‌های روانی و آسیب به فرد می‌شود. شهرنشینی و آلودگی هوا همدر بروز بیماری‌ها موثر است.

صادقی تغذیه مناسب، تغییر در سبک زندگی، ورزش و وقت گذراندن با خانواده را راهکاری موثر در جلوگیری از بروز بیماری‌های روانی دانست و در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است که به این بیماران روانی برچسب نزنیم، طردشان نکنیم و فکر نکنیم که باید از آن‌ها دوری کرد زیرا آن‌ها به دلیل ترس از برچسب خوردن در جامعه از مراجعه کردن به پزشک خودداری می‌کنند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
صدراله البرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
۰
۰
به نام خدا
موضوع: گزارش جام جم انلاین تحت عنوان یك چهارم جمعیت كشور اختلال روانی دارند.
باسلام و درود
در مورد اظهار نظر اقای دكتر مجید صادقی معاون انجمن روان شناسان ایران و با تشكر از ایشان كه مطالب قابل توجهی در ارتباط با موضوع فوق مطرح نمودند و امیدوارم كه راهكارهای كاربردی توسط انجمن روان پزشكان ،سازمان روانشناسی كشور و دانشگاهها به این امر موضوع اهمیت جدی شفاف و عملی بپردازند. اینجانب نیز تمایل دارم به چند نكته اشاره كنم كه امیدوارم مورد توجه مسوولین سازمان های ذیربط و استادان رشته های روان پزشكی و روانشناسی و علوم اجتماعی قرار گیرد:
-ماخذ امار ایشان بصورت شفاف و كارشناسی مشخص نمایند.ماخذ اطلاعات باید مراكز اماری معتبر و موثق باشد.
- درعواملی كه موجب تاثیر گذاری در موضوع اختلال روانی مردم شده اند لازمست به این موارد اشاره كنم :تاثیر فرهنگ و شرایط جامعه كشور بر تفكر و رفتار مردم كه شامل مشكلات اقتصادی،بیكاری،نبودن شرایط گذراندن اوقات ازاد تفریحات سالم،موضوعات فرهنگی كشور كه عمدتا فرهنگ غم و اندوه بجای فرهنگ شاد داشتن،الودگی شدید هوادر بعضی از شهرهای بزرگ و صنعتی كشور ، مزاحمت ها وفشارهای بعضی دستگاهها روی جوانان و بانوان و دختران،بیعدالتی ها و تبعیضات كه در جامعه وجود دارد از نظر استخدام،انتصابات و پیشرفت های شغلی،اختلاس های اقتصادی و مالی توسط مقاماتی كه در سمت های كلیدی انجام گرفت و شفاف نبودن به مجازات رسیدن انها،مشكلات خانوادگی كاهش نرخ ازدواج و افزایش نرخ تورم و سایر موضوعات دیگر مرتبط با افسردگی،اضطراب،استرس،كم حوصلگی،پرخاشگری،كم تحملی،زود از كوره در رفتن،عصابنیت،و....
ترویج فرهنگ غم و غصه بجای ترویج فرهنگ شاد.لازمست به ذكر یكی از مهمترین عامل افزایش بهره وری در سازمان ها و نتیجتا در كشور داشتن فرهنگ شاد است.شادی باعث افزایش روحیه و میتواند در افزایش بهره وری تاثیر مثبت داشت.متاسفانه خیلی از برنامه های رسانه های عمومی ترویج فرهنگ غم و افسردگی است.در جامعه ما رنگ های لباس ها اكثرا سیاه و تیره هست رنگ های شاد حتی در لباس های جوانان ما كمتر دیده میشود در خیابان ها كه مردم را میبینیم یا در در سازمانها مردم لبخند و شاد نیستند .مردم كمتر خنده دارند عمدتا به گریه و زاری بیشتر تمایل دارند.در كل فرهنگ ما در افكار و رفتار ما اثر دارد لذا پیشنهاد میكنم سازمان های ذیربط شامل وزارتخانه ها و رسانه های عمومی كه به نحوی با اموزش،فرهنگ و ارشاد و برنامه های اوقات ازاد در سنین مختلف مردم مرتبط هستند و مسوولیت دارنددر ترویج فرهنگ شاد و امید مردم خیلی جدی كوشش كنند. در جمع بندی سیاست ها و استراتژی های لازم برای كاهش مشكلات روان مردم و تقویت روحیه مردم اتخاذ شود كه این موضوع خیلی جدی است.
-ضمنا از جام جم انلاین كه گزارشات قابل توجهی در مورد سلامت مردم روزانه دارند تشكر میكنم و اعتقاد دارم بالا بردن اگاهی اطلاعات مردم در زمینه اطلاعات جسمی ،روحی و روانی مردم كار خیلی خوب و مهمی است.
با تشكر و ارزوی توفیق روز افزون
صدراله البرزی
مدیر اجرایی،مدرس،مشاور،پژوهشگر،نویسنده و مترجم
فارغ التحصیل از دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و دانشگاه واشینگتن-امریكا
ف
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
۰
۰
عكس خیلی جالبه واقعا دیگران دیوونت میكنن.................

نیازمندی ها