حملات اردن به مواضع داعش در عراق

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ساعاتی پس از اعلام افزایش سطح مشارکت کشورش در ائتلاف ضدداعش تصریح کرد، دولت اردن در جنگ علیه این گروه تروریستی هیچ انعطافی به خرج نمی‌دهد و بشدت انتقام خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۶۷۷۹۶

به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه الجزیره، ملک عبدالله دوم طی سخنانی اظهار کرد: خون معاذ الکساسبه پایمال نخواهد شد و پاسخ اردن به این جنایت وحشیانه، شدید خواهد بود؛ زیرا داعش فقط با ما نمی‌جنگد بلکه در حال جنگیدن با دین حنیف اسلام و ارزش‌های آن است. وی بعد از بازگشت از آمریکا در فرودگاه بین‌المللی اردن مورد استقبال هزاران اردنی قرار گرفت. آنها با شعارهایی خواستار گرفتن انتقام خون کساسبه و حمله به داعش شدند.

حسن شوبکی، مدیر دفتر الجزیره در این خصوص اعلام کرد، پادشاه اردن بعد از نشست با متعب زبن، فرمانده ارتش و تنی چند از مقامات امنیتی درباره بررسی راهکارهای اردن برای رویارویی با داعش این تهدید را مطرح کرد.

در همین باره مسئولان عراقی دیروز اعلام کردند، بامداد جمعه برای اولین بار نیروی هوایی اردن به شکل گسترده‌ مواضع گروه تروریستی داعش در عراق بویژه مرکز موصل را بمباران کرد. این حملات در مناطق الغابات، الغزلانی و دو طرف ساحل دجله در مرکز شهر موصل انجام شد و گفته می‌شود در جریان آن دست‌کم 35 نفر از اعضای داعش به هلاکت رسیده‌اند. دولت عراق اعلام کرد، انجام این حملات بعد از هماهنگی تلفنی میان رهبران دو کشور انجام شده است. بغداد می‌گوید پیش از حمله، پادشاه اردن شخصا با نخست‌وزیر عراق تماس گرفته و اجازه حملات را دریافت کرده بود. نخست‌وزیر عراق پیشتر با مشارکت جنگنده‌های کشورهای عرب در حملات عراق مخالفت کرده بود. علاوه بر حملات به موصل، نیروی هوایی اردن مراکز داعش در مناطق دیگری از جمله استان الانبار در غرب عراق را نیز هدف قرار داد. بنابر آمار غیررسمی در حملات اردن در عراق 50 عضو داعش از پای درآمده‌اند. در همین باره ناصر جوده، وزیر خارجه اردن تاکید کرد این حملات آغاز پاسخ اردن به جنایت داعش در حق معاذ الکساسبه است.

جوده افزود: تک‌تک اعضای داعش هدف ما هستند، اما این تروریست‌ها که گروهی بزدل‌اند، هویت خود را پنهان می‌کنند و به همین دلیل ما نمی‌توانیم همه آنها را شناسایی کنیم. منابع خبری روز گذشته از پرواز سه جنگنده بر فراز «رقه» نیز خبر داده و گفتند در اثر آن صدای دو انفجار بزرگ شنیده شده است. هنوز معلوم نیست این حملات از سوی چه کشوری صورت گرفته است. روز گذشته مردم اردن پس از اقامه نماز جمعه در محکومیت تروریسم راهپیمایی کردند. این راهپیمایی با حضور گروه‌های مردمی، احزاب، اتحادیه‌ها و جوانان اردنی پس از برگزاری نماز جمعه از مقابل مسجد حسینی به سمت میدان النخیل در امان پایتخت اردن برای اعلام وحدت ملی و همبستگی در تشکیل صف واحد جهت گسترش مشارکت این کشور در جنگ علیه تروریسم صورت گرفت. در یک خبر دیگر اعلام شد دولت اردن در اقدامی عجیب نظریه‌پرداز تشکیلات تروریستی القاعده را از زندان آزاد کرد. عصام البرقاوی که معروف به ابومحمد المقدسی است، از مهم‌ترین نظریه‌پردازان القاعده است که نقش میانجی را در رابطه با آزادی خلبان اردنی بازی می‌کرد، اما شکست خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها