معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان نسل ماهی کیلکا در دریای خزر را منقرض عنوان کرد و گفت: به دلیل حضور مهاجم شانه‌دار، ماهی کیلکا در دریای خزر وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۵۱۸۷
خزر کیلکا ندارد

محمدعلی شجاع‌پور شامگاه پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق گیلان با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این شهر از وجود شانه‌دار دریای خزر و انقراض نسل کیلکا ماهیان ابراز نگرانی کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با ژله‌ماهی شانه‌دار نتیجه‌ای در بر نداشته است، ادامه داد: از سال 75 نامه‌ای از طریق سرپرستی کارشناسان آبزیان جهان برای شیلات کشور ارسال و ورود شانه‌دار دریای خزر اعلام شده بود که تصمیم گرفتند در این راستا با شانه‌دار دریای خزر مبارزه کنند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه مبارزه قاطعی با شانه‌دار دریای خزر صورت نگرفته است، تصریح کرد: از ابتدای سال 80 بر اثر وجود ژله‌ماهی انقراض ماهی کیلکا آغاز شد.

وی نسل ماهی کیلکا در دریای خزر را به صورت کامل منقرض عنوان کرد و گفت: ماهی کیلکا در دریای خزر وجود ندارد و ماهی که امروز به نام کیلکا وارد بازار می‌شود کیلکا نیست بلکه «آلبانکه یا پارچ‌ کلاس» است در حالی که کیلکا دارای 74 درصد پروتئین و این ماهی 64 درصد پروتئین را دارد.

شجاع‌پور با اشاره به اینکه صید این ماهی کفاف پودر ماهی کارخانه را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: این ماهی بر خلاف کیلکا در اعماق دریا زندگی می‌کند و زمانی که روی آب می‌آید، صید می‌شود.

وی از شیلات ایران خواست تا پاسخگوی وضعیت کنونی صید کیلکا باشد و یادآور شد: با وجود پولی که برای مبارزه با شانه‌دار دریای خزر دریافت شد اما هیچ دردی برای درمان این ماهی دوا نشد و وجود آن همچنان در دریای خزر نسل کیلکا را به انقراض رسانده است.

به گفته معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان، دریای خزر به دلیل بسته بودن و تلفیق آب شیرین قزاقستان و آب شور جنوب ایران بهترین وضعیت برای رشد و تولید این جانور مزاحم است.

وی هماهنگی پنج کشور حاشیه خزر برای مبارزه جدی با شانه‌دار دریای خزر را در از بین رفتن آن تاثیرگذار دانست و متذکر شد: مهاجم شانه‌دار «پلانکتون‌ها» غذای اصلی ماهی کیلکا و تمام بچه ماهی‌ها را می‌خورد و موجب انقراض این ماهی شده است.

گفتنی است، با توجه به اینکه کیلکا مهم‌ترین غذای ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است به دلیل رقابت غذایی با شانه‌دار کاهش جمعیت یافته و به این ترتیب تمام زنجیره غذایی دریای خزر با ورود «ژله‌ماهی» با اختلال مواجه شده است.

شرایط آب و هوایی کشورمان به دلیل سازگار بودن با مهاجم شانه‌دار دریای خزر بیشترین آسیب را متوجه آب‌های ایران کرده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها