jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۷۶۲۳۷۱ ۰۲ بهمن ۱۳۹۳  |  ۱۴:۱۰

در حالی که سال 2014 اکتشافات و دستاوردهای عالی زیادی مانند چاپ سه‌بعدی اندام‌های مختلف بدن و فرود بر روی دنباله‌دار را به خود دید، سال 2015 نیز آینده بزرگی برای علم در پیش دارد.

مهمترین اخبار علمی که امسال خواهیم شنید

مجله علمی معتبر «نیچر» در گزارش خود در مورد اولین خبر بزرگ مورد انتظار در سال جدید به راه‌اندازی مجدد برخورددهنده بزرگ هادرون در ماه مارس و پس از دو سال خاموشی اشاره کرده است.

این دستگاه بزرگ در مرکز سرن به عنوان بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات اروپا در سوئیس با برخوردهایی در سرعت 13 تریلیون الکتروولت آغاز به کار خواهد کرد که دو برابر رکورد کنونی است.

دانشمندان امیدوارند که این نیروی آتشین بیشتر بتواند به برخورددهنده در کشف پدیده‌هایی که شکاف‌های مدل استاندارد فیزیک ذرات را پر می‌کند، کمک کند.

کشورهای آمریکا و چین به عنوان بزرگترین منتشرکنندگان کربن در سال 2014 تعهدات تاریخی برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ ای خود دادند.

بر اساس گزارش نیچر، این کار می‌تواند راه را برای یک توافق جدید در مورد آب‌وهوای جهان در مذاکرات سازمان ملل در پاریس در ماه دسامبر باز کند که کشورها امیدوارند یک توافق‌نامه قانونی الزام‌آور برای پس از سال 2020 در آن نهایی شود.

یک کشف مهم دیگر می‌تواند بیماری همه‌گیر ابولا را در گینه، لیبریا و سیرالئون متوقف کند. این کار نیازمند کاربرد وسیعتر اقدامات تائید شده بهداشت عمومی از جمله تشخیص و جداسازی سریع مبتلایان به ابولا خواهد بود.

کارآزمایی‌های واکسن‌ها قرار است اوایل سالجاری انجام شود و نتایج آن تا ماه ژوئن اعلام خواهد شد.

در گزارش نیچر آمده است: آزمایشات بر روی چندین دارو و همچنین کارآزمایی درمان‌هایی که از خون غنی از پادتن افراد نجات یافته از ابولا استفاده می‌کنند، در حال انجام است. درمان خونی در صورت تائید موثر بودن آن می‌تواند به سرعت و به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

در ماه مارس، کاوشگر داون ناسا به پیش‌ سیاره سرس خواهد رسید که بزرگترین جسم سماوی در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری است. تصور می‌شود سرس از یخ آب در زیر پوسته خود برخوردار باشد.

همچنین فضاپیمای «افق‌های جدید» (New Horizons) ناسا پس از طی پنج میلیارد کیلومتر بلاخره به پلوتو خواهد رسید و در روز 14 ژوئیه (23 تیر) نزدیکترین رویارویی را با این سیاره خواهد داشت.

این ماموریت قرار است اولین نگاه خصوصی را به این جهان صخره‌ای و قمرها آن داشته باشد و داده‌های جدیدی در مورد جو پلوتو ارائه کند.

شرکت‌های داروسازی در حال رقابت برای تولید طبقه جدیدی از داروهای کلسترول به بازار هستند و برخی از آن‌ها ممکن است امسال موفق شوند.

این درمان‌ها که سطوح لیپوپروتئین کم‌چگال (LDL) چربی را با هدف قرار دادن «پروتئین PCSK9» کاهش می‌دهند، در کارآزمایی‌های بالینی نویدبخش نشان داده‌اند.

متخصصان ژنتیک امیدوارند بتوانند ژنوم کامل انسان 400 هزار ساله «Sima de Los Huesos» را که در اعماق قاری در شمال اسپانیا کشف کرده‌اند، تعیین توالی کنند.

آلمان نیز یک خودروی تحقیقاتی جدید خواهد داشت که «Sonne» نام داد. همچنین در جای دیگر دریا، طرح رصدخانه‌های اقیانوس آمریکا که به نظارت در لحظه بر دریاها خواهد پرداخت، در اواخر ماه مه تکمیل خواهد شد.

ژاپن نیز احتمالا پروژه تحقیقاتی صید نهنگ خود را پس از یک وقفه ایجاد شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در آبهای قطبی از سر خواهد گرفت.(ایسنا)