پس از تصویب شورای پول و اعتبار از ۱۵ اردیبهشت اجرا می شود

تفاهم بانک‌ها برای کاهش سود سپرده یک‌ساله به 20 درصد

اخطار مجدد بانک مرکزی:

بانک‌ها فقط نرخ سود تعیین شده را دریافت کنند

بانک مرکزی با اخطار مجدد به بانک‌ها برای رعایت نرخ‌های مجاز سود بانکی اعلام کرد: بانک‌ها حق مطالبه هیچ‌گونه وجه مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را ندارند.
کد خبر: ۷۶۱۳۱۳
بانک‌ها فقط نرخ سود تعیین شده را دریافت کنند

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، به موجب مفاد ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه، عقود مرابحه و استصناع به فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا اضافه شده است و پیرو مصوبه مذکور، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی عقود یادشده تهیه و پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح، در بیستم شهریور ماه 90 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

لیکن اخیرا مشاهده شده است که برخی موسسات اعتباری در محاسبه سود عقود مرابحه و استصناع، اصل تسهیلات اعطایی به علاوه سود مرابحه یا استصناع نقدی را مبنایی برای محاسبه سود مرابحه یا استصناع نسیه قرار می‌دهند.

این اطلاعیه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی و موسسات اعتباری ابلاغ کرده که مطالبه هرگونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری بوده و تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری، باید ضمن توقف اقدامات مزبور، اصلاح رویه‌های فعلی و عودت مبالغ مازاد دریافتی از مشتریان را به قید تسریع، به تمام واحدهای ذی ربط خود ابلاغ و بر حسن اجرای آن، تأکید و نظارت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها