ساختار سیاسی - اجتماعی شیعیان عراق

کتاب «ساختار سیاسی-اجتماعی شیعیان عراق» نوشته فرج الله قاسمی، به همت گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده است.
کد خبر: ۷۶۰۸۲۰
ساختار سیاسی - اجتماعی شیعیان عراق

در این پژوهش ضمن بررسی ساختار سیاسی ـ اجتماعی عراق، به وضعیت و تاریخ گذشته و حال شیعیان در این کشور پرداخته شده و در نهایت، اندیشه و نگرش سیاسی مراجع معاصر عراق بررسی شده است.

نویسنده در فصل نخست، به ساختار اجتماعی و سیاسی عراق می‌پردازد. در این فصل به جغرافیای کلی عراق، جغرافیای تاریخی ـ سیاسی، جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی و جمعیتی و جغرافیای اقتصادی پرداخته است و در ادامه، ساختار سیاسی عراق و احزاب و جریان‌‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر عراق را در دو مقطع قبل و بعد از اشغال عراق توسط امریکا در سال 2003م، بررسی کرده‌ است.
در فصل دوم، ضمن بررسی مفهوم شیعه، تاریخ سیاسی ـ اجتماعی شیعیان عراق را از آغاز تا به امروز بررسی کرده‌ است. در این فصل، تاریخ شیعیان در سه مقطع: از آغاز تا فروپاشی عثمانی، از فروپاشی عثمانی تا سقوط رژیم بعث و پس از فروپاشی رژیم بعث، پژوهش می‌شود.
در فصل سوم نیز زندگی، فعالیت، اندیشه و نگرش سیاسی ـ اجتماعی مراجع معاصر عراق، و تعامل آنان با ساختار و زندگی مردم تبیین می‌شود.
این کتاب در دی ماه 1393 در 292 صفحه و در قطع رقعی توسط نشر مشعر منتشر شده است.
کتاب "ساختار سیاسی-اجتماعی شیعیان عراق" نوشته فرج الله قاسمی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، در دی ماه 1393 در 292صفحه و در قطع رقعی توسط نشر مشعر منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها