گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

شیر فله‌ای سلامت مردم را تهدید می‌کند؟

ما از چاله به چاه می‌افتیم وقتی اطلاعات مان از مسائل بهداشتی و سلامت اندک است، وقتی اطلاع‌رسانی در این حوزه‌ها اندک، ناقص و حتی نادرست منتقل می‌شود.
کد خبر: ۷۶۰۲۷۴
ترس‌های ترسناک

نمونه‌هایش بسیار است، اما همین دیروز از سوی دو منبع مطلع و قابل اعتنا مسائلی مطرح شد که نشان می‌دهد هنوز چقدر درخصوص ساده‌ترین مسائل بهداشتی با ضعف اطلاع‌رسانی رو‌به‎رو هستیم.

از یک سو معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف شیرهای فله‌ای هشدار می‌دهد و از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اعلام می‌کند متاسفانه مردم را به خاطر ایدز از دندانپزشک ترسانده‌اند.

علت موضوع اول تقریبا مشخص است، از وقتی که خبرهای وجود پالم در شیرهای کارخانه‌ای منتشر شد،گفته می‌شود اقبال عمومی به استفاده از شیرهای فله‌ای افزایش یافته است. مردم ترجیح می‌دهند با تحلیل‌های اشتباه به شیر فله‌ای اعتماد کنند البته خبرهای اعلامی که گاهی متناقض است، در دامن زدن به این شرایط بی‌تقصیر نبوده، یک بار اعلام شد که هیچ کارخانه محصولات لبنی از پالم استفاده نمی‌کند و بعد اخباری منتشر شد که هنوز پالم در شیر وجود دارد.

بااین حال رئیس سازمان غذا و دارو باز هم هشدار داد به این دلیل که شیرهای فله‌ای پاستوریزه نیست بشدت می‌توانند بیماری‌هایی مثل تب مالت را منتقل کنند.

موضوع دوم هم ضعف اطلاع‌رسانی در این حوزه را نشان می‌دهد تا جایی که مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در حاشیه برگزاری همایش «کنترل عفونت در دندانپزشکی با رویکرد خود مراقبتی» تاکید می‌کند: متاسفانه مردم را از دندانپزشکی ترسانده‌اند و همین نکته موجب مغفول ماندن راه اصلی انتقال این بیماری در شرایط کنونی شده است.

به گفته او احتمال انتقال هپاتیت B و C در صورت رعایت نشدن اصول استریل وسایل دندانپزشکی وجود دارد، اما این نگرانی به گونه‌ای نیست که هموطنان از مراجعه به مطب دندانپزشکان خودداری کنند.

دکتر محرز معتقد است: انتقال ویروس ایدز از طریق روابط جنسی پرخطر نسبت به دندانپزشکی و آرایشگاه به مراتب بیشتراست. حالا این ترس‌های غلط،ترسناک‌تر شده‌اند، احتمال مشکلات بیشتر را زیاد کرده‌اند، مساله‌ای که باید از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد و البته وزارتخانه بهداشت و درمان مورد توجه و آموزش قرار گیرد تا چاله هیچ بیماری‌ای به چاه بیماری بزرگ تری تبدیل نشود.

آوید طالبیان ‌- ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مخاطب
Germany
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
۰
۰
پدرو مادر و نیاكان ما عشایر بودند تمام تغذیه شون هم از همین شیرها ودامهایی كه داشتند ، بوده اونها از لحاظ زیباییی ظاهر ، قد ، مو ، داشتن دندان های خوب ، هوش ، توانایی جسمی و خیلی موارد دیگه از ما كه بچه های شیرهای پاستوریزه و غذاهای بسته بندی هستیم خیلی بهتر بودند اصلا نسل ما هر روز داره بدتر میشه .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها