معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش ‌و پرورش استان زنجان گفت: هم‌اکنون 180 مدرسه زیر ده نفر و شش مدرسه زیر یک نفر در استان وجود دارد
کد خبر: ۷۶۰۱۶۰

اصغر بیات افزود: تلاش‎های بسیاری برای پوشش تحصیلی کامل در استان انجام شد، به‌ گونه‌ای که این میزان به 99.5 درصد رسیده است تا هیچ دانش‎آموزی بی‎سواد نماند از همین‌رو شیوه‎نامه اجرایی سند انسداد مبادی بی‎سوادی ابلاغ شد.

وی گفت: اهداف این شیوه‎نامه شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان لازم‌التعلیم دوره ابتدایی، شناسایی و جذب بموقع کودکان شش ساله واجد شرایط ثبت‎نام در کلاس اول ابتدایی و... است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی مانند تفکیک کلاس‎‏های چندپایه و تأمین و تخصیص آموزگار به همه روستاهای دارای دانش‎آموز انجام‌ شده است. هم‎اکنون در استان 180 مدرسه زیر ده نفر و شش مدرسه یک ‌نفره وجود دارد که البته باید تأکید کرد این موضوع سبب نشده که شاخص تفکیک کلاس در شهرها افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در خصوص شناسایی کودکان لازم‌التعلیم اطلاعات آماری وجود دارد اما اطلاعات رسمی در دسترس نیست که در این زمینه نیازمند همکاری ثبت‌احوال هستیم البته با بررسی‎های انجام‌ شده 59 نفر از این کودکان بدون شناسنامه بودند که برای آنها سند هویتی صادر شده است و با توجه به این‌که این کودکان جزو مظلوم‏ترین کودکان هستند برای باسواد کردن آنان باید قدم‎های مؤثری برداشته شود. / ایسنا

شکارچیان غیرمجاز خارجی در فارس به دام افتادند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از دستگیری اعضای یک گروه شکارچی غیرمجاز خارجی در شهرستان نی ریز این استان خبر داد.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی اظهار کرد: این شکارچیان شامل پنج نفر از اتباع امارات و قطر، پس از ورود به این استان، با همدستی دو نفر بلد ایرانی، اقدام به شکار پرندگان باارزش کرده بودند که توسط ماموران یگان حفاظت این استان شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این شکارچیان شش بهله پرنده شکاری بالابان و نیز آثار شکار تعداد زیادی پرنده هوبره کشف شد.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل پرونده برای متخلفان و تحویل آنان به مراجع قضایی، گفت: دستگیرشدگان تاکنون به جرم خود مبنی بر شکار در استان‌های بوشهر، هرمزگان و کرمان نیز اعتراف کرده‌اند.

به گفته وی، متخلفان به شکار گونه‌های ارزشمند در دیگر کشورهای منطقه نیز اعتراف کرده‌اند.

هوبره از پرندگان مهاجر و در حال انقراض است که مورد حمایت بین‌المللی است و شکار آن ممنوع است. این پرنده در گستره‌هایی از استان‌های جنوبی کشور به صورت مهاجر و معدودی نیز در شرایط بومی زیست می‌کند. / ایرنا

تالاب‌های ماکو مهمان انواع پرندگان مهاجر

بیش از 30 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی وارد تالاب‌های شهرستان ماکو شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماکو گفت: این شهرستان بیش از 12 تالاب دائم و فصلی دارد که این تالاب‌ها در فصل زمستان پذیرای هزاران نوع پرنده مهاجر است.

حسن تقی زاده تالاب‌های مهم ماکو را آغ‌گول، تالاب گنی‌گول، تالاب یاریم قیه و تالاب‌های حاشیه رود ارس و دریاچه پشت سد ارس عنوان کرد و افزود: انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی با سرد شدن هوا از مناطق مختلف همچون روسیه و بویژه منطقه سیبری برای زمستان‌گذرانی، مهمان تالاب‌های این شهرستان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به ممنوعیت شکار در این فصل از سال و کنترل و نظارت شبانه‌روزی محیط بانان، تالاب‌های ماکو از امنیت بسیار مناسبی برخوردار است که این موضوع سبب شده امسال انواع مختلف پرندگان برای زمستان‌گذرانی به این تالاب‌ها مهاجرت کنند. تقی‌زاده، پرندگان مهاجر به تالاب‌های ماکو را شامل غازخاکستری، غازخاکستری‌پیشانی سفید بزرگ و کوچک، فلامینگو، پلیکان، آنقوت و گشیم‌ها نام برد و گفت: تالاب‌های این شهرستان به دلیل مرزی بودن و امنیت بالا و داشتن غذای کافی و همچنین دیر یخ بستن آب آنها همه ساله در فصل‌های زمستان و بهار پذیرای هزاران قطعه از پرندگان مهاجر است. / ایرنا

قطع آب انتقالی به یزد برای 72 ساعت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: آب انتقالی به یزد از فردا به مدت سه روز برای تعمیرات خط قطع می‌شود.

سیدمحمدرضا سیدحسینی با بیان این‌که خط انتقالی آب به یزد نیازمند تعمیرات است، افزود: تمامی مخازن ذخیره هم‌اکنون پر شده و با توجه به مقدار مصرف فعلی احتمال کمبود آب کم است.

وی گفت: علت انتخاب این زمان به همین دلیل بوده و چنانچه همشهریان در مصرف این سه روز همکاری نمایند ضریب اطمینان تامین آب بالا‌تر خواهد بود.

این مقام مسئول درخصوص خدمات ارائه آب تاکید کرد: اولین اصل برای ما سلامت مردم است و چنانچه مشکلی باشد حتما به مردم خواهیم گفت ولی آنچه در مورد کیفیت آب چاه‌ها گفته می‌شود این است که مردم با آب انتقالی که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است امورات روزانه خود را می‌گذرانند، و چنانچه در کمبود‌ها از آب چاه‌ها به‌عنوان کمک استفاده کنیم متوجه کاهش کیفیت آب می‌شوند. / ایلنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها