قوانین رانندگی در زندگی مشترک (10)

رعایت فاصله مطمئنه با همسر

قواعد رانندگی در زندگی مشترک (8)‌

جاده زندگی لغزنده می‌شود

جام جم سرا: زندگی‌های ما مثل یک جاده دوطرفه است، پر از پیچ و خم، سربالایی و سرازیری! پر از هشدار و علائم پیچیده. پر از مناظر زیبا یا خسته‌کننده. آنهایی موفق هستند و می‌توانند با شریک زندگی‌شان با خوشبختی زندگی کنند و به پای هم پیر شوند که بتوانند در این جاده، رانندگان خوبی باشند و قواعد را رعایت کنند.
کد خبر: ۷۵۸۹۵۰
جاده زندگی لغزنده می‌شود

اگر شما اهل رانندگی باشید و مخصوصا در جاده هم پشت فرمان بنشینید، با تابلوهایی که امروز می‌خواهیم در موردش حرف بزنیم، آشنایی دارید. تابلوهایی که نشان می‌دهد، خطری در همین نزدیکی است.

تابلو زمین لغزنده است، خطر سقوط بهمن یا سنگ، نوعی هشدار است که جاده حالت عادی ندارد. وجود این تابلوها به راننده می‌گوید که ممکن است اتفاقی بیفتد و ظاهر آرام جاده نباید باعث شود تا خیالش آسوده باشد و احتیاط لازم را به خرج ندهد. این تابلوها در زندگی مشترک خیلی از ما وجود دارد. علائمی که می‌گوید، با وجود روابط به ظاهر آراممان، اما ممکن است خیلی زود با یک جرقه همه چیز تغییر کند.

حتما در مورد آتش زیر خاکستر شنیده‌اید. آتشی که وجود دارد، اما در ظاهر دیده نمی‌شود. این آرامش موقت، آماده است تا شعله‌ور شود. برخی از زندگی‌های مشترک نیز چنین است. کمی به زندگی‌تان دقت کنید. آیا خطر ریزش بهمن یا سقوط مصالح در زندگی مشترک شما احساس نمی‌شود؟ آیا جاده ارتباط‌تان اصلا لغزنده نیست؟

حتی موفق‌ترین زن و شوهر‌ها هم نمی‌توانند ادعا کنند در طول حرکت به سوی خوشبختی هیچ‌گاه جاده زندگی‌شان لغزنده نشده است. مهم این است حواسمان به این نوع تابلوها باشد و در زمان‌های لازم، با احتیاط پیش برویم و زندگی‌مان را از خطر دور کنیم، اما مواقعی که جاده زندگی مشترک لغزنده می‌شود، چه مواقعی است؟

حرف‌هایی که ته می‌کشد

روزهای اول، آن‌قدر حرف برای گفتن داریم که 24 ساعت شبانه روز هم برایمان کم است. تلفن‌های طولانی‌مدت و پیامک‌های پشت سر هم، به نظرمان طبیعی می‌آید. همان‌قدر با ذوق و شوق گوینده هستیم که با هیجان شنونده! تا زمانی که افراد حرفی برای گفتن با هم دارند، رابطه‌شان تر و تازه می‌ماند. شاید دلیل این‌که دوستی‌ها کمتر به طلاق می‌انجامد، این باشد که همه ما با دوستانمان حتی بعد از سال‌های سال حرف‌های مشترک داریم. اگر بتوانیم با همسرمان هم «حرف‌های مشترک‌مان» را زنده نگه داریم، می‌توانیم امیدوار باشیم که زندگی‌مان گرم و عاشقانه می‌ماند. روزی که حرف‌هایمان کم می‌شود و لحظات سکوت بر لحظات هم‌صحبتی غلبه می‌کند، روزی است که باید نگران شویم. یعنی تابلوی خطر سقوط مصالح در جاده زندگی‌مان دیده می‌شود و باید برای آن فکری کنیم. جمله «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» را فراموش کنید. برای زندگی زناشویی موفق، باید حرف‌ها توسط کلمات، واضح و آشکار بیان شود. سکوت اگر هم ناگفته‌هایی داشته باشد، ناگفته‌های زیبایی نیست. وقتی زن و شوهری ساعت‌ها کنار هم هستند، اما هر کدام به کار خود مشغولند یا در کنار هم به تلویزیون زل می‌زنند، یعنی باید فکری برای احیای رابطه‌شان کنند.

بی‌حرمتی به بهانه صمیمیت

صمیمیت بهانه خوبی برای از بین بردن حرمت‌ها نیست. ارتباط زن و شوهری در عین نزدیکی و صمیمیت، نیاز به حفظ حرمت طرفین دارد. گاهی برخی شوخی‌ها، نوع صدا زدن‌ها و رفتارهایی که فکر می‌کنیم یعنی با هم صمیمی هستیم، حرمت بین ما را از بین می‌برد. البته روی دیگر سکه هم بی‌حرمتی در مواقع خشم و ناراحتی است. خیلی مهم است که بتوانیم در اختلافات هم خشم‌مان را کنترل کنیم. حرف‌هایی نزنیم یا رفتاری نکنیم که حرمت همسرمان شکسته شود. اصولا وقتی ما بی‌حرمتی انجام می‌دهیم، همسرمان هم رفتار متقابلی می‌کند و در این صورت خطر سقوط بهمن بسیار جدی است. بهترین کار این است که در تفاهم‌نامه زناشویی‌مان، ذکر کنیم تحت هر شرایطی و با بروز هرگونه اختلافی، حفظ حرمت زندگی زناشویی و احترام به طرف مقابل لازم و ضروری است.

رد پایی از نفر سوم

حضور شخص سوم و خیانت به همسر جزو موارد زنگ خطر در زندگی مشترک نیست، بلکه خود خطر است اما گاهی هنوز خیانتی صورت نگرفته ولی روابط اشتباهی وجود دارد که اگر مراقبت نکنیم ممکن است کار بالا بگیرد و کسی که اصلا فکرش را نمی‌کردیم، باعث برهم خوردن زندگی مشترکمان شود. این روزها که اشتغال خانم‌ها زیاد شده و شبکه‌های اجتماعی هم جای خود را در خانواده‌ها باز کرده است، این نوع خطر بیشتر به چشم می‌خورد. هرگونه رابطه با شخص غیرهمجنسی که اگر برملا شود، موجب ناراحتی همسرمان خواهد شد، باید در کمترین زمان از بین برود. در چنین شرایطی جاده زندگی مشترک لغزنده می‌شود و اگر مراقب نباشیم و رابطه با شخص سوم را خیلی زود قطع نکنیم، ممکن است روزی چشم باز کنیم و ببینیم همکاری که فقط با او ایمیل‌های ادبی و زیبا رد و بدل می‌کردیم، باعث شده نسبت به همسرمان سرد شویم و حتی بخواهیم برای جدایی اقدام کنیم.

به مثال‌های بالا دقت کنید، زندگی خودتان را هم زیر ذره‌بین بگذارید. اگر هرکدام از این تابلوها در رابطه شما وجود داشت، باید به فکر رفع آن باشید. به جای ترس و نگرانی، چاره‌ای بیندیشید و با همسرتان در این‌باره گفت‌وگو کنید، شاید لازم باشد از یک مشاور توانا کمک بگیرید. در هر صورت برای ادامه راه در جاده، نیاز دارید تا این شرایط خطر را برطرف کنید.

جاده زندگی‌تان سرشار از امنیت و زیبایی...

ندا داوودی / چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها