از سوی ناوگروه سی و سوم ارتش و پیش از ورود به اقیانوس آرام

۲ فروند نفتکش ایرانی از چنگ دزدان دریایی نجات یافت

مستند «‌زیر مدار 10 درجه شمالی» که مبارزه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با دزدان دریایی خلیج عدن را به نمایش می‌گذارد، امشب ساعت 23 و 30 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.
کد خبر: ۷۵۸۵۶۰

آب‌های نیلگون خلیج فارس، تامین‌کننده بخش مهمی از نفت جهان است که برای انتقال به نقاط مختلف جهان باید از خلیج عدن عبور کند. عدن، شریانی حیاتی در پهنه بین‌الملل است که طی چند سال اخیر پدیده دزدان دریایی و حمله به کشتی‌های باربری، این خلیج را صحنه درگیری‌های متعدد کرده است؛ اما در راه مبارزه با این نوع تروریسم دریایی،‌ نیروی دریایی ایران بسیار موفق عمل کرده و نه فقط کشتی‌های ایرانی بلکه کشتی‌های خارجی را نیز نجات داده است.

مستند «زیر مدار 10 درجه شمالی»، روایتگر حادثه هفدهم فروردین 1390 است که در آن نیروی دریایی ارتش ایران موفق به نجات یک کشتی چینی از دست دزدان دریایی و دستگیری تعداد زیادی از این دزدان سومالیایی تبار شد. این مستند چهارشنبه ساعت 15 و 30 دقیقه از شبکه مستند بازپخش می‌شود. همچنین امشب ساعت 23 و پیش از مستند «زیر مدار 10 درجه شمالی» مستند «تار و تار» ساخته نادر معصومی مستندساز و فیلمبردار سینما به نمایش در می‌آید.

«تار و تار» که در بخش مستند قوم شناسی ششمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور موفقی داشت، آیین‌ها و آداب عروسی درمیان قوم ترکمن را نمایش می‌دهد.

مستند «پاناما، میراث طبیعی جهان» محصول ۲۰۱۲ که درباره تنوع موجودات زنده و پوشش گیاهی منطقه پاناماست، امشب ساعت 22 از شبکه مستند پخش می‌شود.

پیدایش پاناما به عنوان پل ارتباطی آمریکای شمالی و جنوبی، امکان مهاجرت گونه‌های مختلف جانوری و ایجاد یک اکوسیستم بی‌نظیر را فراهم کرده که در آن گونه‌های کمیاب جانوری بسیاری دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها