دکتر وحید حسینی گفت: موتورسیلکت ها عامل تولید 30 درصد آلودگی هوا در مناطق مرکزی شهر تهران هستند.
وی افزود:طبق بررسی ها و پایش های انجام گرفته، روزانه 800 هزار تردد موتورسیکلت ها فقط در منطقه 12 تهران به ثبت رسیده که احتمالا این میزان تردد مربوط به 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در این منطقه است که اغلب آنها موتورهای کاربراتوری دارند و سوخت آنها تنظیم نشده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعدادی از این موتورسیکلت ها را در یک نمونه گیری تصادفی انتخاب کرده و در آزمایشگاه های دانشگاه شریف بررسی کردیم که نتایج آزمایش ها نشان داد هر کدام از موتورسیکت ها به ازای هر کیلومتر، 15 گرم ماده آلاینده وارد محیط زیست می کنند درحالیکه این میزان آلودگی برای خودروهایی با استاندارد یورو 2 حدود 2.7 گرم است.
وی تردد این تعداد موتورسیکلت آلاینده در شهر تهران را یک فاجعه دانست و گفت: هرچند با همکاری شهرداری تهران، پروژه ای را برای برقی کردن موتورسیکلت ها شروع کرده ایم ولی این کار به تنهایی کافی نیست زیرا این موتورسیکلت ها مجوز تولید و پلاک شدن می گیرند و ما باید برای برقی کردن آنها تلاشی بی پایان داشته باشیم.
حسینی تعویض رایگان کاتالیست های تاکسی های شهر تهران را یکی دیگر از اقدامات در دست انجام به منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت ذکر کرد و افزود: علاوه بر این درصدد هستیم خودروهای برقی «اشکودا» که قبلا در شهر تهران تردد داشته و الان از رده خارج شده اند را بازسازی کرده و به چرخه حمل و نقل تهران برگردانیم.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین از تعریف یک پروژه برای برقی کردن اتوبوس های «بی آر تی» پایتخت با همکاری شهرداری خبر داد و ابراز امیدواری کرد این امر در کاهش آلاینده های زیست محیطی و کاهش عوامل تهدید سلامت شهروندان موثر واقع شود.(ایرنا)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد