جام جم سرا: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: عقب ماندگی ذهنی که نوعی از اختلال تکاملی محسوب می‌شود، کاملا قابل پیشگیری و اصلاح است.
کد خبر: ۷۵۷۵۹۰
از عقب‌ماندگی ذهنی می‌توان پیشگیری کرد

دکتر بهروز جلیلی روانپزشک کودک و نوجوان با ارائه مبحث «کم توانی ذهنی» در اولین همایش اختلالات عصبی - تکاملی، افزود: با رعایت رژیم غذایی مادر در دوران بارداری و مراقبت‌های لازم در زندگی روزمره مادر جهت جلوگیری از صدمات احتمالی به او، می‌توان از اختلال کم توانی ذهنی یا عقب ماندگی ذهنی جنین از دوران رحمی، پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: جبران کمبود پروتئین خانمی که باردار است و پیشگیری از عفونت‌هایی مانند سرخجه و توکسوپلاسموز در او، باعث پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی جنین در این دوران می‌شود.

جلیلی، درباره پیشگیری از کم توانی ذهنی کودک پس از تولد، نیز گفت: مراقبت از جمجمه کودک برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ضربه به سر نوزاد و رژیم غذایی مادری که شیردهی دارد، از اهمیت بسزایی در پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی کودک، برخوردار است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین تاکید کرد: پس از تولد، احتمال بروز اختلال تکاملی کودک که حاصل از کم کاری تیروئید او خواهد بود و یا اختلالی به نام «فنیل کتونیوری» وجود دارد که حتی رژیم غذایی مناسب و کنترل شده، می‌تواند از این نوع اختلالات جلوگیری کند.

وی افزود: البته هرچه این نوع اختلالات، زود‌تر تشخیص داده شوند و برای درمان اقدام سریع انجام شود، شانس درمان اختلالات، بیشتر می‌شود. لذا انجام آزمایش در دوران شیرخواری کودک لازم است تا والدین و پزشک، به این نوع اختلالات زود‌تر پی ببرند و برای درمان اقدام کنند.

جلیلی، در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه انجام تست غربالگری پیشگیری از این نوع اختلالات، در برنامه کشوری نظام بهداشت و درمان وارد شده و بیمارستان‌ها موظف شده‌اند که پس از تولد نوزاد، نسبت به انجام آزمایش‌های لازم در این خصوص اقدام کنند.

نخستین همایش اختلالات عصبی - تکاملی طی روزهای ۱۷ و ۱۸ دی ماه جاری، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها