قاتلان عاشق طاقت شنیدن جواب رد را ندارند و پس از شنیدن جواب منفی دختر مورد علاقه خود را می کشند

عروس خانم بگو بله تا زنده‌ بمانی!

بی‌شک هر کسی در زندگی‌‌اش به کسی علاقه‌مند شده است، علاقه‌ای که گاهی اوقات ختم به خیر شده و گاهی اوقات به‌ دلیل مشکلات و پاسخ منفی از سوی خانواده‌ها، ناکام مانده است. بی‌شک اتفاق دوم، تاثیر منفی در روحیه فرد می‌گذارد، اما بعضی از افراد به این مساله توجه نمی‌کنند که هر پاسخ منفی بی‌حکمت نیست و اگر جواب «نه» شنیده‌اند، مصلحتی بوده است. آنها بعد از آن‌که به خواسته شان اصرار می‌ورزند، کینه به دل گرفته و نقشه انتقامگیری و قتل را طراحی می‌کنند. این خواستگاران اعتقاد دارند، اگر به عشق خود نرسند اجازه نمی‌دهند او با فرد دیگری ازدواج کند. به همین دلیل دست به اقداماتی می‌زنند که سرانجامی‌جز چوبه دار ندارد. این خواستگاران پس از دستگیری از کار خود ابراز پشیمانی می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۷۱۱۹

شلیک خواستگار شکست خورده

مهر امسال، صدای شلیک دو گلوله باعث شد ساکنان یکی از محله‌های شهرستان ملکشاهی در استان ایلام خود را به خیابان رسانده و متوجه در نیمه باز خانه همسایه شوند.

آنها با ورود به خانه با بدن نیمه جان دختر شانزده ساله آنها مواجه شد، با تماس با اورژانس و پلیس، دختر جوان به بیمارستان انتقال داده شد، اما وی در راه بیمارستان جان خود را از دست داد.

با وقوع این حادثه تیمی‌ از مأموران پلیس آگاهی استان ایلام وارد عمل شده و تحقیقات برای دستگیری عامل این جنایت هولناک آغاز شد. در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد عامل جنایت کسی نیست جز خواستگار دختر نوجوان. بررسی‌ها نشان می‌داد قاتل بیست و یک ساله از اقوام خانواده مقتول بوده که از چند سال پیش خواستگار دختر آنها بود و می‌خواست با او ازدواج کند. با این حال دختر نوجوان به او جواب رد داده بود و قصد نداشت تن به ازدواج با او بدهد.به همین دلیل پسر جوان از او کینه به دل گرفته و نقشه قتل او را طراحی کرده بود. متهم بعد از تهیه کلت کمری، درحالی‌که مقتول و مادرش در خانه تنها بودند، به خانه آنها رفت تا برای آخرین بار با دختر موردعلاقه‌اش حرف د. اما زمانی که بار دیگر جواب منفی شنید، عصبانی شد و با کشیدن سلاح روی دختر نوجوان، دو گلوله به او شلیک کرد ه بود.

با به‌دست آمدن هویت متهم فراری، ساعاتی بعد پسر جوان دستگیر شد و به جرم خود اعتراف کرد.

اجیر کردن آدمکش

گاهی اوقات، وقتی آقایان با پاسخ منفی از سوی خانواده دختر مورد علاقه شان مواجه می‌شوند به جای آن‌که درصدد رفع مشکلات بربیایند تصمیمات اشتباهی می‌گیرند. تصمیماتی که گاهی اوقات به جنایتی هولناک منجر می‌شود و با این کار نه تنها به دختر مورد علاقه شان نمی‌رسند، بلکه زندگی شان را برای همیشه از دست می‌دهند.

حمید یکی از متهمانی است که با این انگیزه دو نفر را اجیر کرد و نقشه قتل پدر دختر مورد علاقه اش را کشید. ماجرا با تماس دختری جوان با پلیس آغاز شد. ماموران با حضور در صحنه با جسد مردی شصت ساله مواجه شدند که با ضربات چاقو از پا درآمده بود. دختر مقتول که موضوع را به پلیس گزارش کرده بود در رابطه با این جنایت گفت: داخل خانه بودیم که زنگ در به صدا درآمد. مرد جوانی از پشت آیفون پدرم را خواست. وقتی او مقابل در رفت، لحظاتی بعد صدای فریاد پدرم به گوش رسید. خودمان را مقابل در خانه رساندیم و آنجا با جسد خونین پدرم روبه‌رو شدیم.

با تحقیقات صورت گرفته، کارآگاهان دریافتند دختر مقتول، خواستگاری به نام حمید دارد که مدتی قبل با پاسخ منفی از سوی پدر وی برای ازدواج مواجه شده است.

به این ترتیب، فرضیه جنایت با انگیزه انتقامجویی از سوی خواستگار جوان مطرح شد و تحقیقات برای دستگیری حمید ادامه داشت تا این‌که مرد جوان دستگیر شد و در تحقیقات به قتل اعتراف کرد و گفت: چند سال است با دختر قربانی آشنا هستم، اما هر بار که به خواستگاری می‌رفتم، مقتول با ازدواج من و دخترش مخالفت می‌کرد تا این‌که تصمیم گرفتم از مقتول زهرچشم بگیرم و او را بترسانم.

از دو نفر از دوستانم خواستم با دو قاتل اجیر شده به در خانه مقتول رفته و او را با ضربات چاقو از پا درآورند. با اعتراف حمید، دو قاتل اجیر شده نیز دستگیر شدند و به جنایت اعتراف کردند.

قتل عام خانوادگی

این‌بار قاتل عاشق زمانی که فهمید پسر دیگری به خواستگاری دختر مورد علاقه‌اش رفته است، تصمیم گرفت قتل عام خانوادگی، به دختر مورد علاقه‌اش برسد.

مدتی قبل تیراندازی در یکی از محله‌های شهرستان برازجان استان بوشهر به پلیس اعلام شد که ماموران مبارزه با جرایم جنایی وارد عمل شدند. آنها با حضور در صحنه با جسد زوجی میانسال و دو پسر جوان مواجه شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد عامل این جنایت، پسر جوانی است که با انگیزه انتقامگیری دست به قتل عام خانوادگی زده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد خواستگار جوان به خواستگاری دختر این خانواده رفته اما خانواده دختر جوان به او جواب منفی داده‌اند. چند روز پس از این خواستگاری او متوجه شده بود پسری قصد خواستگاری از دختر مورد علاقه‌اش را دارد. متهم جوان زمانی که از این ماجرا با خبر شده بود،نقشه جنایت هولناک را طراحی کرد و در حالی که سلاح کلاشینکفی در دست داشت راهی خانه آنها شد. او با ورود به خانه دختر جوان به سوی اعضای این خانواده تیراندازی کرده و پدر، مادر و دو برادر دختر جوان را با شلیک 18 گلوله به قتل رسانده و متواری شده است.دستور دستگیری پسر جوان بلافاصله صادر شد و او سه ماه پس از جنایت در یکی از باغ‌های شهرستان دشتستان توسط کارآگاهان جنایی استان بوشهر دستگیر شد.

به‌دنبال دستگیری پسر جوان، او به اداره آگاهی انتقال داده شد و به چهار جنایت با انگیزه انتقامگیری اعتراف کرد. متهم جوان با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

جنایت در خیابان

شکست عشقی بار دیگر به جنایت انجامید و این بار خواستگار کینه جو دختری سی ساله و پسری را در خیابان به قتل رساند و گریخت. رسیدگی به این پرونده با انتقال دختر و پسری جوان به یکی از بیمارستان‌های پایتخت آغاز شد. وضع جسمی‌دختر سی ساله بشدت وخیم بود و پزشکان از همان ابتدا امید زیادی به نجات او نداشتند اما پسر مجروح با مرگ فاصله زیادی داشت. به‌رغم تلاش کادر درمان، دختر جوان تسلیم مرگ شد و با مرگ او تیم جنایی وارد عمل شدند.

کارآگاهان بلافاصله به بیمارستان رفته و پس از بهبود پسر جوان که برادر قربانی بود، به تحقیق از او در رابطه با جنایت پرداختند. پسر جوان در این رابطه به پلیس گفت: یاسر خواستگار خواهرم بود و مصرانه می‌خواست با او ازدواج کند ولی سمیه و خانواده ام با این وصلت مخالف بودند. یاسر نمی‌توانست شوهر خوبی برای خواهرم باشد به همین دلیل هم به او جواب رد دادیم ولی پسر جوان دست بردار نبود. یاسر وقتی نتوانست خواهرم را قانع کند، شروع به تهدید کرد. روز حادثه با خواهرم به طرف خانه می‌رفتیم که یاسر ناگهان سوار بر یک موتورسیکلت راه‌مان را سد و با چاقو به ما حمله کرد.

تحقیقات با روشن شدن هویت عامل این جنایت ادامه یافت و مدتی بعد مرد جوان دستگیر شد و به قتل اعتراف کرد.

نقشه 3 ساله برای انتقام

محسن یکی دیگر از متهمانی است که با انگیزه انتقامگیری به دلیل پاسخ منفی از سوی دختر مورد علاقه‌اش، دست به جنایت زد. محسن که سال‌ها عشق دختر خاله‌اش را به دل داشت، زمانی که او نوزده ساله شد سراغ خاله‌اش رفت و از علاقه‌اش و قرار خواستگاری گفت. اما محسن خیلی زود متوجه شد دختر خاله‌اش به این خواستگاری پاسخ منفی داده و به محسن علاقه ندارد.

پس از آن بود که محسن شروع به اصرار و پافشاری بر خواسته‌اش کرد و هرازگاهی به خواستگاری می‌رفت اما جواب همچنان منفی بود تا این که بتدریج آن عشق آتشین به نفرت و کینه بدل شد.

همین مساله باعث شد جوان نوزده ساله سلاح تهیه کند تا دست به انتقام بزند. او خودش را به نزدیکی خانه خاله‌اش رساند و در آنجا به کمین نشست. پس از ساعتی انتظار دختر خاله‌اش را تنها در خیابان دید و به او شلیک کرد. تیر به پای دختر جوان اصابت ‌کرد اما از مرگ نجات ‌یافت. محسن به اتهام اقدام به قتل دستگیر ‌شد. اما سه سال بعد محسن، با ترفندی از زندان آزاد می‌شود و بدون هیچ تعللی بلافاصله یک سلاح تهیه می‌کند و خود را به خانه خاله‌اش می‌رساند. او ابتدا خاله و سپس شوهر خاله‌اش را به قتل می‌رساند و بعد از آن پسر خاله‌اش را به قتل می‌رساند و از محل متواری می‌شود.

با اعلام این خبر، پلیس وارد عمل می‌شود و محسن در حالی که سلاح در دست داشت با مشاهده پلیس شروع به تهدید می‌کند که اگر کسی به خانه نزدیک شود دیگر اعضای خانه را نیز به قتل می‌رساند. تحقیقات پلیسی نشان می‌داد که علاوه بر خاله و شوهر خاله و پسرشان، پنج نفر دیگر نیز در خانه به گروگان گرفته شده اند. امابا اقدام بموقع تیم رهایی گروگان، محسن مجروح بازداشت و گروگان‌ها آزاد می‌شوند.

نگاه کارشناس 3

تشدید مجازات برای خواستگاران کینه‌جو

سید حجت هاشمی، حقوقدان :در قانون مدنی، در خصوص خواستگاری، این مطلب آمده که تسریع وعده ازدواج ایجاد تعهد نمی‌کند. طبق ماده 1035 قانون مدنی، وعده ازدواج، ایجاد عُلقه زوجیت نمی‌کند، اگرچه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده، پرداخت شده باشد. بنابراین، هر یک از زن و مرد، مادامی که عقد نکاح جاری نشده می‌توانند از ازدواج، امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه، او را مجبور به ازدواج کند یا به دلیل امتناع از وصلت، مطالبه خسارتی کند. حال این‌که افرادی که هنوز پا به خواستگاری نگذاشته‌اند یک درجه اولاتر هستند و با شنیدن پاسخ منفی حق اعتراض ندارند.از نظر قانون مجازات اسلامی، بر اساس ماده 38 قانون مجازات اسلامی جدید، انگیزه ارتکاب جرم در تخفیف مجازات در نظر گرفته شده است، اما مجازات تشدید در نظر گرفته نشده که این نقصی بر قانون است، هر چند به عهده قضات قرار داده شده و آنها رای صادر می‌کنند اما بهتر بود انگیزه ارتکاب جرم‌ها نیز در تشدید مجازات در نظر گرفته می‌شد. به عنوان مثال انگیزه شرافتمندانه، باعث تخفیف در مجازات است. مثلا فردی که به خاطر گرسنگی دست به دزدی زده است در برابر کسی که دست به سرقت برای تفریح یا... می‌زند، تخفیف در مجازات برای او در نظر گرفته می‌شود.

برای خواستگارانی که با شنیدن پاسخ منفی دست به تهدید، اسیدپاشی یا قتل می‌زنند نیز باید تشدید در مجازات در نظر گرفته شود، چرا که زمانی که از آنها در رابطه با انگیزه‌شان پرسیده می‌شود سکوت می‌کنند و سرشان را پایین می‌اندازند. رفتارهای این نوع خواستگاران، تاثیرات منفی زیادی بر روح و روان دختران جوان می‌گذارد و این مساله از دید قانون نادیده گرفته شده و در مجازات آنها تشدید نمی‌شود.

نگاه کارشناس1

آموزش مهارت نه شنیدن

دکتر ناصر قاسم‌زاد، روانشناس اجتماعی و مدرس دانشگاه: نگاه به مقوله عشق باید نیمی از عقل و نیمی از احساس را دربر داشته باشد، اما آنچه مهم است، این که افراد نباید خود را در دور باطل نسبت به موضوعی نگه دارند و اگر از کسی جواب نه می‌شنوند، این ناکامی را بپذیرند.

این‌که فردی با وجود این که می‌داند زن مورد علاقه‌اش به او علاقه ندارد و شاید در رابطه با فرد دیگری است، همچنان بر رفتارش اصرار دارد و می‌خواهد ورق را به نفع خود بازگرداند، نشان‌دهنده نوعی ناپختگی و نابالغی شخصیت اوست؛ هرچند نشانه‌هایی از خودخواهی نیز در چنین افرادی دیده می‌شود.

در هر کدام از دوره‌های رشد مراحل مختلفی طی می‌شود و فرد متناسب با آن دوره نیازهای مختلفی خواهد داشت. در فرآیند رشد باید به این نیازها پاسخ داده شود تا فرد بتواند به زندگی عادی و طبیعی‌اش ادامه دهد. در صورتی که به هر دلیل فرد توانایی برطرف کردن این نیازها را نداشته باشد، پدیده‌ای به نام تثبیت (باقی ماندن) در یک مرحله از رشد در فرد رقم می‌خورد که این مرحله، آغاز بیماری‌های عاطفی و شخصیتی در او خواهد بود.

نگاه به مقوله عشق باید نگاه عقلانی و احساس توامان باشد و به نوعی عقل و احساس در این زمینه یکدیگر را پوشش دهند. اگر فردی بتواند واقعیات موجود زندگی‌اش را درک کند و آن را پذیرا باشد، تحمل شنیدن نه را هم پیدا خواهد کرد. ما در بسیاری از جاها و مواقع نه می‌شنویم، بنابراین بهتر است مهارت نه شنیدن را هم بیاموزیم.

داشتن یک خانه لوکس و گرانقیمت برای بسیاری از افراد جزو رویاهایشان محسوب می‌شود، اما واقعیت زندگی‌شان چیز دیگری است. این‌که رویایی فکر کنیم و برای رسیدن به خواسته‌هایمان تلاش کنیم خیلی خوب است، اما باید در آموزه‌های تربیتی و اخلاقی ما لزوم یادگیری این مهارت گنجانده شود. انسان‌های سالم در برخورد با ناکامی‌ها، تضادها و تعارض‌های زندگی یا از کنار آن می‌گذرند یا ضمن برخورد با آن سعی در حل آن دارند.

بیماری از آنجا شروع می‌شود که فرد خود را دائم در حالت تضاد و ناکامی به صورت دور باطل نگه می‌دارد. با این حال آنچه درباره افرادی نظیر این متهمان می‌توان گفت این است که این افراد در مهارت‌های زندگی ناکارآمد هستند؛ مهارت‌هایی که خانواده، مدرسه و جامعه باید آن را به فرد آموزش دهند.

نکته آخر هم برای جوانان این است که لزوما نخستین انتخاب ما برای ازدواج نمی‌تواند بهترین انتخاب باشد بنابراین بهتر است مطابق آنچه شرع، قانون و عرف ما می‌پذیرد، جوانان گزینه‌های دیگری برای ازدواج‌شان انتخاب کنند و با تحقیق درباره این‌که آیا این گزینه، گزینه مناسبی است یا خیر، امتیازات بهتری برای ادامه زندگی‌شان قائل شوند، ضمن این‌که باید درباره مهار هیجانات اول ازدواج کار هم صورت بگیرد.

نگاه کارشناس 2

آستانه تحمل بالا رود

دکتر علی نجفی‌توانا، جرم‌شناس: قتل‌هایی که با انگیزه عشقی انجام می‌شود ریشه در خودخواهی قاتلان دارد. این قتل‌ها در اثر یک عشق یکطرفه رخ می‌دهد و قاتل وقتی معشوقه خود را در مرحله از دست دادن می‌بیند دست به اقدامات جنون آمیز مانند قتل یا اسیدپاشی می‌زند. در بررسی این دسته از قتل‌ها دو موضوع قابل بررسی است. گروهی از این قاتلان به دلیل عشق کور نمی‌توانند دختر مورد علاقه خود را با فرد دیگری ببینند و به همین دلیل وقتی خود را ناکام می‌بینند با قتل یا اسیدپاشی سعی می‌کنند انتخاب گزینه دیگر را از دختر سلب کنند. گروه دوم افرادی هستند که بعد از یک رابطه طولانی و گرم دختر حرف از جدایی می‌زند. در این صورت مرد دچار حس سوءظن و شک شده و تصور می‌کند پای مرد دیگری در میان است و معشوق به او خیانت کرده است. در این هنگام قاتل به جای از بین بردن شک خود سعی می‌کند دست به اقدامات خودسرانه بزند.

آنها پس از دستگیری از کار خود ابراز پشیمانی می‌کنند که خیلی دیر است.افرادی که گرفتار عشق‌های کور می‌شوند باید برای حل مشکل خود از روان‌شناسان و مشاوران مجرب استفاده کنند و به این نکته توجه داشته باشند که اقدامات جنون آمیز باعث تباهی زندگی خودشان و معشوقش می‌شود.

در این میان خانواده‌ها هم نقش مهمی‌دارند و در صورت مشاهده این رفتار از سوی فرزندان نباید آنها را به حال خود رها کنند و باید مانند مشاوری دلسوز در کنار فرزند خود باشند.متاسفانه آستانه تحمل افراد جامعه به دلیل مشکلات زندگی، مالی و.... کاهش یافته و یکی از دلایل این‌که شاهد اقدامات خودسرانه در جامعه هستیم همین کاهش آستانه تحمل است که در این زمینه برنامه‌ریزان جامعه باید اقدامات لازم را انجام دهند.

هلیا نصرتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها