جام جم سرا: عفونت ادراری یا سیستیت در خانم‌ها رایج‌تر از آقایان است و با یائسگی نیز بیشتر می‌شود. این مشکل ممکن است جدی یا ساده باشد و بعد از چند روز خود به ‌خود درمان شود. اما در هر حال لازم است به تشخیص و درمان آن توجه ویژه داشت؛ چون در شرایطی مانند بارداری، یائسگی، ابتلا به دیابت و... ممکن است به مشکلی جدی تبدیل‌ شود.
کد خبر: ۷۵۶۹۷۶
راه‌های تشخیص و درمان یک بیماری شایع میان زنان

وجود خون در ادرار

وجود خون در ادرار به خودی خود علامت شدت بیماری نیست و در یک سوم خانم‌های مبتلا به این عفونت دیده می‌شود. البته در بسیاری موارد نیز با وجود عفونت ادراری، خونی در ادرار مشاهده نمی‌شود. در هر حال با مشاهده خون در ادرار که با درد (و حتی بدون درد) همراه است، بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های دقیق‌تر روی مثانه است. باید بدانید که وجود خون در ادرار، چه در خانم‌ها و چه در آقایان، طبیعی نیست.

تب

عفونت خفیف باعث بروز تب نمی‌شود. اما اگر درجه حرارت بدن فرد به بیش از 38 درجه برسد، یعنی این‌که مشکلی جدی در میان است. امکان دارد پای «پیلونفریت»، یعنی التهاب لگنچه و کلیه‌ها‌ در میان باشد. پیلونفریت به عفونت دستگاه ادرار فوقانی گفته می‌شود که در این صورت کلیه‌ها دچار مشکل می‌شود. توجه داشته باشید که ادرار به‌طور طبیعی باکتری ندارد و عوامل عفونت‌زا از طریق مجاری به مثانه و احتمالا کلیه‌ها راه پیدا می‌کند. در صورت ایجاد علائمی مانند تب، لرز، تهوع و... لازم است‌ هر‌چه سریع‌تر خود را به پزشک برسانید.

دل‌درد

عفونت ادرار خفیف گاهی باعث بروز درد در ناحیه شکم و زیرشکم می‌شود. اما زمانی که همراه با تب و درد در ناحیه عضله لومبر یعنی کمر باشد، به این معنی است که عفونت در ناحیه کلیه‌هاست. در این صورت درد در یک پهلو احساس می‌شود، چون بندرت پیش می‌آید که هر دو کلیه دچار عفونت همزمان بشوند. اگر درد در کمر و پهلو‌ همراه تب ‌سراغ‌تان آمد، بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید.

احساس سوزش

احساس سوزش معمولا در حین ادرار ‌‌و گاهی بعد از آن بروز می‌کند. در بین خانم‌های جوان این احساس سوزش به دلیل التهاب ناشی از عوامل عفونت‌زا و معمولا باکتری «اشریشیا کولی» با نام مخفف باکتری «ای کولی» است. در بین خانم‌های بالای 65 سال زمانی که درد در ناحیه شکم طولانی و با علائم دیگر مانند خون در ادرار همراه می‌شود، لازم است که آزمایش‌های بیشتری برای بررسی دقیق مثانه انجام شود؛ چون امکان دارد مشکل ناشی از وجود توموری در مثانه و حتی پولیپ باشد. اگر سوزش در حین ادرار بیش از سه یا چهار روز طول بکشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نیاز زیاد به دستشویی

پزشکان به این علامت «پولاکیوری» می‌گویند؛ به این معنی که فرد مرتب نیاز به دفع ادرار دارد، اما در هر بار دستشویی رفتن فقط چند قطره ادرار می‌کند. این مشکل نیز یکی از علائم عفونت ادراری است. به این صورت که مثانه به دلیل وجود عفونت، بیش از اندازه تحریک می‌شود و علائمی مانند پر بودن از خود نشان می‌دهد. در نتیجه فرد مدام به دستشویی نیاز پیدا می‌کند؛ در صورتی که چند قطره بیشتر ادرار دفع نمی‌کند. در بین افراد مسن، زمانی که این علامت بروز می‌کند ـ در صورتی که سابقه عفونت ادراری نداشته باشند ـ بهتر است به پزشک مراجعه شود، چون احتمال می‌رود مشکل ناشی از وجود تومور باشد.

فاطمه مهدی‌پور

منبع: santé magazine

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مریم
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
۰
۰
سلام،من از زمانی كه ازدواج كردم،دردوران عقد،دچارعفونت ادراری شدم وسالها درگیراین بیماری بودم كه متاسفانه سالی چندبار دچارش میشدم وبرگشت پذیربود!با ازمایش ادراروكشت ادراروتعیین انتی بیوتیك لازمه درمان میشدم،متاسفانه بعدازسالها دوباره دچار علایم عفونت ادراری شدم،ولی با انجام دوبار ازمایش،هیچ گونه عفونتی مشاهده نشده!!اما همچنان علایم سوزش ادرار،تكرر ادرار ودردپهلوهستم!!سونوگرافی هم انجام دادم،سنگی وجود نداشته،فقط درازمایش خون+زده،لطفا بگید چیكاركنم،دكترامیگن با این آزمایشها عفونتی مشاهده نمیشه!!!امامن حدود دوماهه هم سوزش ادرار،هم تكرروهم درد پهلودارم،بشدت عصبی شدم

نیازمندی ها