معاون وزیر راه و شهرسازی: خبرهای خوشی از وام 80 میلیون‌تومانی مسکن درراه است

افزایش 2 برابری وام خودرو و کالا در دستور کار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: افزایش حداقل دو برابری مبلغ وام خودرو و کالا در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت اما مبلغ وام ازدواج افزایش نمی‌یابد.
کد خبر: ۷۵۶۸۹۵

رقم فعلی وام خودرو هفت میلیون تومان و وام خرید کالا سه میلیون تومان است.

به گزارش مهر، سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی دیروز در نشستی همچنین در مورد وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن که از سوی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است، افزود: بررسی این پیشنهاد به بخش اعتبارات بانک مرکزی ارجاع نشده است، اما اگر در دستور کار رئیس کل بانک مرکزی باشد، می‌تواند به صورت مستقیم در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد.

وی در مورد وام خودرو و کالا اظهار کرد: این دو وام دوباره در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی نقطه‌نظراتی در مورد وام خودرو داشته است که مورد اصلاح قرار گرفت و بزودی با تائید وی در دستور کار دوباره شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت که بر اساس آن، مبلغ این دو وام حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت.

پرداخت وام ازدواج به‌روزرسانی شد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره آخرین وضع پرداخت وام ازدواج نیز ادامه داد: به یک‌میلیون نفر در ۹ ماهه امسال وام ازدواج پرداخت شده و لذا هم‌اکنون صف متقاضیان دریافت وام ازدواج از نصف کمتر شده است و حتی به متقاضیان امسال نیز وام پرداخت شده است.

میرمحمد صادقی اضافه کرد: تعداد بانک‌های عامل پرداخت وام ازدواج از ۱۲ به ۱۹ بانک رسیده و سه بانک دیگر نیز در هفته جاری به سامانه اضافه خواهد شد که در مجموع با اضافه شدن سه بانک پاسارگاد، حکمت ایرانیان و صندوق مهر امام رضا(ع) تعداد بانک‌های عامل به ۲۲ بانک افزایش می‌یابد.وی با تاکید بر این‌که تصمیمی برای افزایش وام ازدواج نداریم، خاطرنشان کرد: پیش از این، تعداد پرداخت وام‌ها ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار فقره بود، اما در یک ماهه گذشته این تعداد به یک‌ میلیون رسیده است که بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تا پایان سال به همراه داشته باشد.

اتمام مسکن مهر تا پایان ۹۴

وی همچنین به تشریح مصوبات جلسه اخیر شورای پول و اعتبار پرداخت و اظهار کرد: بدون شک در طول عمر دولت یازدهم بیشترین وقت کارشناسی در بخش اعتباری بانک مرکزی به بخش مسکن تعلق گرفته است و نهایتا براساس سه رویکرد موضوع به شورای پول و اعتبار ارائه شد.

وی اتمام طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر به میزان 500 هزار واحد، بازسازی بافت‌های فرسوده و استفاده افراد کم‌درآمد از ساخت بافت‌های فرسوده و ایجاد تحرک در بخش مسکن و رونق این بخش را از رویکردهای مصوبه شورای پول و اعتبار اعلام کرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تاکید بر این‌که در تمام تصمیمات اتخاذ شده قرار نیست منبع جدیدی از بانک مرکزی به بانک‌ها و بانک مسکن تزریق شود، افزود: تعهدات در این بخش در سطح 50 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند اما تسریع در امور و تکمیل از طریق مدیریت پرداخت و فروش اقساطی صندوق پس‌انداز مسکن انجام می‌شود.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در تصمیم اول سقف تسهیلات و فروش اقساطی صندوق پس‌انداز بانک مسکن به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان این‌که در گذشته سقف فروش اقساطی 25 میلیون تومان بود و متقاضی باید مابه‌التفاوت 25 تا 30 میلیون تومان را به صورت یکجا به بانک مسکن ارائه می‌کرد، گفت: براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت نیست و سود و اصل تسهیلات در فروش اقساطی تقسیم شده و با نرخ مبادله‌ای 22 درصد باید پرداخت شود.وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی قصد دارد که پروژه مسکن مهر را تا پایان سال ۹۴ خاتمه دهد. این در حالی است که بسیاری از طرح‌ها نیمه‌تمام مانده و یا با توجه به مبلغ ۲۵ میلیونی وام مسکن مهر، طرح‌ها به اتمام نمی‌رسد. بنابراین مصوبه شورا، صرفا طرح‌های نیمه‌تمام با اولویت پیشرفت فیزیکی بالا را در بر خواهد گرفت که بر اساس آن، وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن مهر به ۳۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

میرمحمدصادقی ادامه داد: وزارت راه وشهرسازی می‌گوید بر اساس آمارها، ۸۰۰ هزار واحد مسکن نیمه‌تمام مهر وجود دارد، اما ما ۵۰۰ هزار واحد را برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم و برخی از پروژه‌های ۸۰۰ هزار واحد، با وام ۲۵ میلیون تومانی هم به پایان می‌رسد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اعلام این‌که مصوبه شورای پول و اعتبار در مورد بافت‌های فرسوده برای تحرک‌بخشی در بخش مسکن، عرضه و تقاضا بوده است، ادامه داد: با شیوه‌نامه‌ای ابلاغی به بانک‌ها که تا دو روز آینده انجام خواهد شد، با همکاری وزارت راه، تحرک‌بخشی در مسکن بخصوص برای کم‌درآمدها و زوج‌های جوان با اولویت بافت فرسوده انجام خواهد شد.

وی سقف وام بافت فرسوده در شهرهای کوچک زیر ۲۰۰ هزار نفر را ۳۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و بزرگ را ۴۰ میلیون تومان و کلانشهرها را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای افرادی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند نیاز است که با تخریب مسکن‌شان جایی را برای سکونت داشته باشند.

بر این اساس، وام ده، ۱۵ و ۲۰ میلیون تومانی به این افراد تعلق می‌گیرد، به طوری که در شهرهای کوچک وام ده میلیونی، در شهرهای بالای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ۱۵ میلیونی و کلانشهرها ۲۰ میلیونی پرداخت می‌شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد میزان نرخ سود این وام تصریح کرد: نرخ سود وام جعاله ۲۲ درصد است که ۱۰ درصد آن به صورت یارانه دولت پرداخت خواهد شد.

خبرهای خوش از وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن

از سوی دیگر، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طی دو هفته آینده خبرهای خوبی از وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن به اطلاع عموم خواهد رسید، گفت: سیاست دولت یازدهم در بخش مسکن هم تقویت عرضه و هم تقویت تقاضاست.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند دولت برای تقویت عرضه مسکن و تقویت تقاضا برنامه‌ای ندارد، گفت: سیاست دولت یازدهم در بخش مسکن هم تقویت عرضه و هم تقویت تقاضاست، اتفاقا دولت یازدهم در طول یک سال گذشته برنامه‌ریزی مناسب و قطعی برای تقویت عرضه مسکن کرده است.

وی ادامه داد: در بخش تقویت طرف تقاضا معتقدیم این بخش کمک می‌کند خریدار مسکن بتواند در بازار مسکن اقدام به انتخاب و خرید مسکن کند و این همان چیزی است که می‌تواند به خریدار مسکن قدرت انتخاب بدهد.

وی با اشاره به این‌که به هر حال نرخ سود تسهیلات 22 درصد است در حالی که نرخ مناسب، 14 درصد است، گفت: دولت باید این مابه‌التفاوت و فاصله را بپذیرد تا بتوان متقاضیان خرید مسکن را تقویت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پرداخت وام 80 میلیونی خرید مسکن چه زمانی نهایی می‌شود، تصریح کرد: این طرح در بانک مرکزی در حال بررسی است تا در مورد آن اعلام نظر شود.

مظاهریان گفت: پرداخت وام 80 میلیونی خرید مسکن به هر حال در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و می‌‌توان انتظار داشت که در دو هفته آینده خبرهای خوبی در این خصوص به عموم مردم ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها