مدیر باشگاه فیلم سوره:

مدیون جشنواره عمار هستیم

محمدصالح مفتاح ضمن گفت و گو با برنامه «سینماعمار»، جشنواره مردمی عمار را موجب برکت سینمای ایران دانست.
کد خبر: ۷۵۶۵۰۶
عمار، برکت سینمای ایران است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، وی که سال گذشته از دست اندرکاران برپایی این رویداد فرهنگی بوده است، جشنواره فیلم عمار را به چهار راهی تشبیه کرد که اهالی گفتمان انقلاب اسلامی را گرد هم می آورد.

مفتاح گفت: اهالی رسانه از فضای مجازی گرفته تا رسانه مکتوب و صداوسیما برای انعکاس این رویداد آمده اند و این کمترین کاری است که در یک فضای مشارکتی می توان مشاهده کرد.

وی این تجربه جمعی را موجب برکت سینمای ایران دانست و افزود: بسیاری از کسانی که در این جشنواره اثری را ارائه داده اند، فیلم اولی هستند و دوست دارند کارشان دیده شود؛ همین مسئله باعث شده دلمان نیاید این فضای خوب را از دست دهیم.

مفتاح با بیان اینکه هنوز برای نقد اشکالات جشنواره عمار زود است، افزود:سرعت رشد جشنواره عمار نسبت به دیگر پدیده ها بالا بوده که همین امر، کار را برای اجرا کنندگان سخت تر کرده است.

عمار؛ خروجی جریان فکری گفتمان انقلابی است

مفتاح ضمن تاکید بر لزوم ایجاد یک آکادمی در کنار جشنواره عمار گفت:جشنواره عمار پله ای نهایی است که بسیاری افراد بر آن پا می نهند و خوب است پیش از ساخته شدن آثار مستند محفلی باشد که به پیدا شدن سوژه ها نیز کمک کند.

وی، عمار را بعنوان خروجی فکری جریان گفتمان انقلاب بیرون از فضای سینما، توصیف کرد و افزود: با وجود آنکه هنوز مانده تا فیلم عمار به دوران بالندگی برسد، اما مستندهای اکران شده در عمار به بسیاری از فیلم های جشنواره های مسن تر تنه می زند.

مفتاح با بیان اینکه مستندهای داستانی درجه یک بسیاری از شهرستان ها بدون حمایت های عظیم مالی در این جشنواره اکران می شود، افزود:بسیاری از آثار داستانی جشنواره عمار از جهت فرم و محتوا به بلوغ رسیده اند و جا دارد از سوی مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مخاطبان این مستند بین المللی هستند

در ادامه امیرعباس ربیعی که با دو مستند «ولد» و «میتینگ» در پنجمین دوره جشنواره عمار حضور یافته، پاسخ گوی سوالات سیدامیر جاوید و علی فروغی اصل (کارشناسان برنامه) شد.

وی با بیان اینکه زبان هر دو اثر غیر فارسی است، اظهار داشت:طی یکسال دو اثر به زبان بین المللی تولید کردیم؛ مستند اول با عنوان میتینگ بود که با سفیرفیلم همکاری داشتم و فیلمنامه آن با استقبال خوبی روبرو و ساخته شد.

ربیعی بازخوردها در جشنواره عمار را مثبت ارزیابی کرد و افزود: تولید مستند ولد مقارن شد با افتتاح مرکز فیلم سوره و اوایل جنگ غزه؛ فیلمنامه این کار با موضوع غزه ارائه شد و مورد حمایت قرار گرفت.

وی گفت:چون موضوع این دو مستند بین المللی بود، قصد داشتیم مخاطب بین المللی را نیز جذب کند. سعی کردیم زبان این دو مستند نزدیک لهجه انگلیسی و عربی باشد.

سعی کردم کارهایم آبرومند باشند

ربیعی افزود:در پروژه میتینگ همه بازیگران داخلی هستند؛ حتی نقش اصلی کار تاکنون مقابل دوربین نرفته بود؛ ایشان به تازگی از کانادا به ایران آمده بود و بنده جذب لهجه او شدم.

این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت هایش از علاقمندی به حوزه فیلمسازی و سینما گفت:از کودکی موضوع هنر برایم با اهمیت بود؛ در نتیجه سعی می کنم در تولید اثر، بدلیل ارتباط با مخاطب و بازخوردی که دارد، اثری تولید شود که دارای سر و شکل و آبرو باشد.

ربیعی اذعان داشت:کارها ضعف هایی نیز دارد و بنده اول راه هستم؛ سعی کردم کار را اصولی پیش برم؛ سیناپس کار را چندین بار بازنویسی کردم و تا مرحله فیلمنامه چندین بار دیگر نوشته شد؛ همچنین در حد امکان پیش تولید را بصورت حرفه ای جلو بردم.

عمار را جز بدنه اصلی سینما می دانم

وی با بیان اینکه عمار را جز بدنه اصلی سینما می دانم، افزود:قطار عمار تازه راه افتاده است؛ جشنواره عمار را باید با پنجمین دوره فیلم کوتاه تهران قیاس کرد و باید دانست سی امین دوره عمار قابل قیاس با جشنواره فیلم کوتاه نخواهد بود.

ربیعی گفت:باید بستری ایجاد شود تا رقابت سنگینی میان فیلمسازان انقلابی بوجود آید؛ امیدوارم همین بچه هایی که در جشنواره عمار فانوس می گیرند، در آینده داوران فیلم کوتاه تهران مجبور باشند همان جایزه ها را به این بچه ها تعلق دهند.

این برنامه با تلاش محمدجواد طالبی (تهیه کننده) بصورت زنده و مستقیم از سینما فلسطین تقدیم مخاطبان رادیو گفتگو شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها