صداوسیما چه برنامه‌هایی را به ای‌بی‌یو معرفی کرد؟

رقابت «آقای گزارشگر» و «خندوانه» در یک جشنواره جهانی

مروری برویژگی‌های برنامه‌های زنده رادیو و تلویزیون

هم‌نفس با مخاطب روی آنتن زنده

این روزها برنامه‌های زنده گوناگونی در رادیو و تلویزیون ساخته می‌شود؛ از برنامه‌های ترکیبی بگیرید تا برنامه‌های گفت‌وگومحور. ضرورت ساخت و تولید برنامه‌های زنده که فکری نو در پس موضوع آن باشد، همیشه مورد توجه مدیران و مسئولان صدا و سیما بوده است.
کد خبر: ۷۵۵۶۹۸
هم‌نفس با مخاطب روی آنتن زنده

گرچه برخی کارشناسان بر این باورند که برنامه‌های تولیدی به لحاظ درصد خطای پایین‌تر مناسب‌ترین بوده، اما برخی دیگر معتقدند که این برنامه‌های زنده رادیو و تلویزیونی است که می‌تواند حس مخاطب را بخوبی و در لحظه درگیر کند و بسرعت به آن پاسخ دهد.

تقریبا این موضوع به اثبات رسیده که برنامه‌های زنده نسبت به برنامه‌های تولیدی با استقبال بیشتری روبه‌رو شده؛ به طوری که تمایل مخاطبان به تماشای این برنامه ها، سازندگان را به سمت و سوی این برنامه‌ها سوق داده است. با وجود این‌که برنامه‌های تولیدی می‌توانند حساسیت‌ها و استرس‌های کمتری را به عوامل وارد کند، اما همچنان سلیقه بینندگان و شنوندگان در این حوزه حرف اول را می‌زند. برای پرونده این هفته قاب کوچک سراغ برخی عوامل مهم و تاثیرگذار در برنامه‌های زنده رادیو و تلویزیون رفتیم تا از حساسیت‌ها و نقاط قوت و ضعف این برنامه‌ها بیشتر بدانیم.

اوقات طلایی مخاطب

در یک برنامه زنده موفق، عوامل زیادی نقش دارند که شاید تعیین‌کننده‌ترین آنها نقش مدیر پخش فعال و خلاق باشد، زیرا بیشترین مسئولیت را در این حوزه دارد؛ در واقع اوکسی است که بیشترین حضور را در اتاق فرمان دارد.

نوید زرین‌درفش، مدیرکل پخش شبکه جام‌جم در این مورد می‌گوید: نظارت دقیق محتوایی و فنی برنامه‌ها، پخش منظم برنامه‌ها براساس آیین‌نامه، پخش برنامه‌های تلویزیونی، اطلاع‌رسانی به‌موقع و متناوب زمان پخش برنامه‌ها، تولید میان برنامه‌های مناسب برای پخش در فواصل برنامه‌ها با توجه به مناسبت‌های مختلف سال و تولید مدل گرافیکی مناسب و جذاب برای اطلاع‌رسانی از مسئولیت‌های مدیر پخش هر شبکه است. در این میان نظارت برنامه‌های زنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا حساسیت در برنامه‌های زنده بسیار بالاست و زمان، عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای در کیفیت برنامه‌های زنده است.

او در ادامه به برخی محاسن و معایب برنامه‌های زنده اشاره می‌کند و می‌گوید: برنامه زنده تلویزیونی، برنامه‌ای است که تولید و پخش آن به صورت همزمان صورت می‌گیرد و البته ساختارهای مختلفی هم می‌تواند داشته باشد. از ویژگی‌های برنامه‌های زنده می‌توان به مواردی چون ایجاد هیجان، نشاط و تحرک در مخاطب، تاثیرگذاری آنی در مخاطب، امکان برقراری ارتباط دوسویه میان رسانه و مخاطب، امکان سنجش بازتاب‌های برنامه از مخاطب، امکان بیشتر جذب مخاطب، امکان اطلاع‌رسانی آنی و امکان پاسخگویی آنی به مخاطب و نیز مدیریت بحران در شرایط حساس و ضروری، صرفه‌جویی در هزینه و زمان تولید برنامه نام برد. ماهیت برنامه زنده می‌طلبد که از روش‌های ارشادی در جذب مخاطبان استفاده شود، نه روش‌های رسمی و القایی و این موضوع باعث می‌شود تا اطمینان مخاطب به رسانه بیشتر شود. در مقابل نیز می‌شود به برخی ازمعایب برنامه‌های زنده نیز اشاره کرد: امکان بروز خطا هنگام پخش برنامه در بیان و دیگر اجزای برنامه، استفاده نامناسب از تکنیک‌های تلویزیونی، نبود کنترل و نظارت دقیق بر برنامه و استفاده نامناسب از تدوین برای تولید یک برنامه.

زرین‌درفش ادامه می‌دهد: امروز با گذشت زمان و پیشرفت وسایل ارتباطی و سلیقه مخاطبان، سواد رسانه‌ای مخاطبان بسیار افزایش پیدا کرده است و لازم است تولید برنامه‌ها با در نظر گرفتن سواد رسانه‌ای مخاطبان صورت پذیرد. آنگاه مخاطب می‌تواند از بیشترین تولید برنامه‌ها بر اساس سواد رسانه‌ای خود بهترین برنامه را انتخاب و تماشا کند. در تولید برنامه‌ها مساله اصلی درک نیاز مخاطبان یک جامعه است و تولید برنامه‌ها باید به سمتی حرکت کند که بتواند حداکثر نیاز مخاطبان را پوشش دهد و به نظر بنده برای همین منظور شبکه‌های موضوعی و تخصصی راه‌اندازی شده است.

وی تصریح می‌کند: اکنون رسانه‌هایی موفق هستند که بتوانند اطلاع‌رسانی مناسبی از محتوا و زمان پخش برنامه‌های خود در جدول پخش داشته باشند. سیستم EPG در گیرنده‌های دیجیتال برای همین منظور راه‌اندازی شد که مخاطب هر لحظه اراده کرد بتواند به جدول پخش، زمان و محتوای پخش برنامه‌ها دسترسی پیدا کند. امروزه در بسیاری از کشور‌های دنیا رسانه به صورت تعاملی و دوطرفه است که در کشور ما نیز IP media یا IPTV به همین منظور راه‌اندازی شده و ان‌شاءالله در آینده بسیار نزدیک در کشور فراگیر می‌شود تا مخاطبان بتوانند هر برنامه‌ای که نیاز داشتند را انتخاب و تماشا کنند.

ارتقای سطح فکری مخاطب

سعید بشیری که پیش از این برنامه پرمخاطب «دوقدم مانده به صبح» را در شبکه چهار با رویکردی متفاوت روی آنتن می‌برد، این روزها به همراه داوود آجرلو برنامه سفید را درشبکه آموزش تهیه‌کنندگی می‌کند. او آثار دیگری چون «دور میز شب» و «کارگاه هنر» را هم در پرونده کاری خود دارد. بشیری با تفکراتی متفاوت دست به تولید برنامه‌های زنده در تلویزیون زده است.

وی در مورد ظرفیت تولید برنامه‌های زنده در تلویزیون می‌گوید: امروزه ساختن برنامه زنده درتلویزیون براحتی امکان‌پذیر است و فقط با آوردن یک مجری و یک کارشناس می‌توان برنامه تولید کرد؛ اما باید این را درنظر داشت که یک برنامه زنده به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد. تنوع موضوع و دکور در چنین برنامه‌هایی بسیار مهم است تا خوراک مخاطب را تامین کند و در خلال برنامه به دانش مخاطب اضافه کند. زمانی که برای ساخت برنامه سفید اقدام کردم به افزایش دانش و سطح سلیقه مخاطب فکر کردم. برنامه سفید رویکردی آموزشی دارد و به گونه‌ای تخصصی به موضوعات مختلف در رشته هنر می‌پردازد. این موضوع برای مخاطبان که پای یک برنامه زنده می‌نشینند، بسیار اهمیت دارد.

وی سپس در مورد اهمیت دادن سازندگان به سطح سلیقه مخاطبان و به کاربردن آن سلایق در برنامه‌های زنده می‌گوید: ساخت یک برنامه زنده تلویزیونی باید به گونه‌ای باشد که سطح سلیقه مخاطب را افزایش دهد. من معتقدم نباید به خواست و سلیقه مخاطب برنامه ساخت، بلکه باید با استفاده از برنامه‌های زنده متفاوت و البته آموزشی به افزایش سطح سلیقه مردم کمک کرد. زمانی که برنامه دو قدم مانده به صبح روی آنتن شبکه چهار رفت به بسیاری از موضوعات هنر که نادیده گرفته شده بود یا سازندگان با تصور این‌که این شاخه از هنر در تلویزیون جایگاهی ندارد، پرداخته شد که شاهد استقبال مردم نسبت به این برنامه بودیم. گاهی در برنامه‌سازی باید خلاف جریان آب شنا کرد و به موضوعاتی پرداخت که باعث ارتقای سطح فکری مردم و افزایش سطح سلیقه آنها می‌شود. اگر مدام به برنامه‌هایی روتین و عامیانه بپردازیم دیگر زمینه و بستری برای رشد نخواهیم داشت.

آنتن زنده حرمت دارد

بشیری در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: به عقیده من آنتن زنده حرمت دارد ومجری و مهمانان برنامه باید این حرمت‌ها را حفظ کنند و هرگز در مورد شخصیت و خصوصیات فرد دیگری براحتی صحبت نکنند. ویژگی برنامه زنده هم‌نفس بودن با مردم است و نباید براحتی روی آنتن زنده حرمت‌شکنی کنیم.

بازخوردهای مستقیم در برنامه زنده

تهیه‌کنندگی در برنامه زنده رادیویی بسیار مهم است، زیرا انتخاب بموقع و سریع موسیقی، هماهنگی میان عوامل برنامه چون گوینده، صدابردار و سردبیر از وظایف اوست.

عباس پیری تهیه‌کننده رادیوست؛ او کار خود را از سال 74 با تولید برنامه‌ای با نام فالگوش آغاز کرده است. پیری در مورد حساسیت‌های برنامه‌های زنده و تولیدی در رادیو می‌گوید: ساخت برنامه‌های رادیویی از حساسیت‌های بالایی برخوردار است که استرس و تمرکز کامل روی کار از همه مهم‌تر است. مخصوصا زمان‌هایی چون تحویل سال که برنامه‌ها باید راس همان ساعت پخش شود.

او ادامه می‌دهد: اگر افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، اشراف خوبی بر روی کار داشته باشند و با یک پیش تولید حساب شده کار را آغاز کنند دیگر تفاوتی بین یک برنامه زنده با یک برنامه تولیدی نخواهد بود. ضمن این‌که داشتن یک پیش تولید خوب باعث می‌شود تا اگر خللی در کار پیش بیاید بسرعت برنامه‌ای دیگر را جایگزین آن کنیم و برنامه را کاملا بدرستی مدیریت کنیم. او سپس درباره معایب و محاسن برنامه‌های زنده رادیویی می‌گوید: خاصیت خوب برنامه زنده بازخوردهای مستقیمی است که از سوی مردم دریافت می‌کنیم و این باعث می‌شود تا بسرعت ایرادات کار را رفع کنیم و برنامه‌ای پر قدرت را برای شنوندگان‌مان بسازیم. گاهی پیش‌آمده در حین اجرای برنامه، ارتباط تلفنی صورت گرفته و همان ارتباط باعث شده تا چیدمان پخش تغییر کند؛ البته معایب برنامه زنده تپق‌هایی است که در حین برنامه از سوی تهیه‌کننده، صدابردار و گوینده صورت می‌گیرد و این دیگر جای هیچ گونه جبرانی ندارد.

سلیقه مردم حرف اول را می‌زند

پیری در مورد تاثیر سلیقه مردم روی برنامه‌های زنده رادیویی می‌گوید: سلایق و علایق مردم در هر برنامه‌ای حرف اول را می‌زند و اگر برنامه‌ای تولید می‌شود تماما برای خواست و سلیقه مردم است. ما همیشه از مردم و صدای آنها انرژی می‌گیریم. اگر روزی یک برنامه رادیویی پیامک،انتقاد و پیشنهاد نداشته باشد، روز مرگ آن رسانه است.

میکروفن را در روزنامه می‌پیچیدیم

وی درمورد سختی‌های ساخت اولین برنامه رادیویی خود با نام فالگوش می‌گوید: من در مورد سختی‌های کار، برنامه زنده فالگوش را که اولین برنامه من در رادیو بود و برای تولید آن سختی‌های بسیار و البته شیرینی را تجربه کردم، مثال می‌زنم. در آن زمان برنامه روی ریل ضبط می‌شد و میکروفن‌های حرفه‌ای جهت ضبط‌های مخفی در سطح شهر نبود و ما میکروفن را در روزنامه می‌پیچیدیم و در سطح شهر برنامه را ضبط می‌کردیم، اما امروزه با دیجیتالی شدن دستگاه‌ها، این روند براحتی طی می‌شود.

موفقیت یعنی مغرور نبودن

او در ادامه می‌گوید: خوشبختانه در رادیو برنامه‌های زنده خوبی نیز ساخته می‌شود که حائز رتبه شده و جوایز متعددی را به خود اختصاص داده است، اما مهم ترین آنها در جشنواره ABU رقم خورد. سال گذشته بعد از 54 سال برای اولین بار جایزه رادیویی به ایران تعلق گرفت و برنامه ما بازیگری مرتبه اول را نصیب خود کرد.

در این برنامه که تهیه‌کنندگی‌اش را من به عهده داشتم، بهزاد فراهانی، حسین مهکام و پوران درخشنده حضور داشتند و از بازیگرانی که هنرجوی تئاتر بودند، تست بازیگری می‌گرفتند و به قدری صداها دلنشین بود که داوران خارجی مجذوب صدا‌ها شده بودند. برنامه‌های رادیویی چه زنده و چه تولیدی این ظرفیت را دارد که در سطح بین‌المللی نیز حائز رتبه باشد.

پیری در پایان به نقش مخاطبان رادیویی در موفقیت کار اشاره می‌کند و می‌گوید: من همیشه از شنوندگان برنامه نظراتشان را جویا می‌شوم. فرقی نمی‌کند از چه طبقه‌ای باشند. تمامی مردم برایم از ارزش و احترام بالایی برخوردارند. اگر سعی کنیم از شنوندگان در جهت بالارفتن کیفیت برنامه‌ها تنها یک کلمه یاد بگیریم در پایان به یک دایره‌المعارفی جامع در جهت پیشرفت کار می‌رسیم.

هدایت صدا تمرکز می‌خواهد

صدابردار رادیو هم یکی از ارکان پخش زنده برنامه رادیویی است. این‌که صدا را کی بگیرد و کی پلی کند و این هماهنگی را میان گوینده و تایم زمانی حفظ کند، همه از ظرایف این کار است.

هادی ابوالفضلی صدابردار جوان رادیوست با سابقه‌ای پانزده ساله. در چند جشنواره داخلی و بین‌المللی مقام برتر را به دست آورده که از میان آنها می‌توان به برنامه شب‌نشینی در جشنواره داخلی و ما بازیگریم در جشنواره ABU و اقیانوسیه اشاره کرد. او صدابردار شبکه‌های مختلف رادیویی چون پیام، جوان، صدای آشنا و... بوده است. هم تجربه در برنامه‌های تولیدی را دارد و هم تجربه حضور در برنامه‌های زنده.

ابوالفضلی درباره وظیفه‌اش در برنامه‌های زنده رادیویی می‌گوید: صدابرداری در رادیو یعنی تمرکز کامل بر برنامه‌ها. ذهن یک صدابردار باید سرشار از ذوق و سلیقه باشد تا بتواند برنامه را به زیبایی مدیریت کند. اگر برنامه‌ها تک‌محوری و تک‌گوینده باشد که کار راحتی خودش را دارد؛ اما برنامه‌های ترکیبی و مسابقه‌ای که مردم در استودیو حضور دارند، بشدت دشوار است و هدایت صدا باید با تمرکز بیشتری اداره شود یا زمان‌هایی که بین برنامه گزارش و موسیقی پخش می‌شود یک صدابردار باید بداند برنامه را چگونه کات بزند و به بخش دیگری پاس دهد. تمام اینها با ظرافت‌های بی‌شمار همراه است که اگر با خطایی روبه‌رو شود، قابل جبران نیست و باعث آزار حس شنوایی مخاطبان خواهد شد؛ اما در کار تولیدی با آرامش و استرس کمتری همراه است و دست سازندگان در نحوه تولید باز است.

او در مورد بهبودسازی صدا در رادیو می‌گوید: سیستم صوتی صدا به گونه‌ای است که می‌توان صدای گوینده را مطلوب کرد. برخی از گویندگان صدایی بم یا زیری دارند؛ یک صدابردار حرفه‌ای با تنظیمی دقیق، صدا را برای شنوندگان مطلوب می‌کند که دانستن این امر در اجرای یک برنامه زنده بسیار اهمیت دارد. به طور مثال گوینده خوب رادیو، ابوالفضل اینانلو صدایی بم و پرطنین دارد. این تشخیص صدای گوینده در لحظه بسیار مهم است که وظیفه صدابردار است.

آرامش را در اجرای برنامه زنده از

تهیه‌کننده می‌گیرم

کارگردانی برنامه زنده تلویزیونی نیز یکی از عوامل مهم در پخش برنامه‌های زنده است. چیدمان برنامه و نظم و ترتیب آن بر عهده کارگردان بوده و می‌توان گفت یکی از مشاغل پر استرس در تلویزیون کارگردانی برنامه زنده است.

افشین حسین‌خانی کارگردان تلویزیون و تهیه‌کننده رادیو کار خود را از سال 81 در رادیو آغاز کرد و برنامه خوب رادیویی هفت تایی‌ها و برنامه پرمخاطب تلویزیونی ویتامین 3 را در پرونده کاری خود دارد. او نیز اکنون کارگردان برنامه «بعضیا» با اجرای علی ضیاء است.

حسین‌خانی در ادامه این بحث در مورد حفظ آرامش در پشت صحنه برنامه‌های زنده تلویزیونی می‌گوید: برنامه‌های زنده تلویزیون به دلیل این‌که تمرکز بالایی را می‌طلبد، باید پشت صحنه‌ای آرام و سرشار از انرژی داشته باشد و این آرامش را تمامی گروه از تهیه‌کننده کار دریافت می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از موارد که در پشت صحنه اتفاقاتی که می‌افتد نباید به مجری منتقل شود تا برنامه در کمال آرامش روی آنتن رود.

برنامه‌های ترکیبی نباید به شکل زنده تولید شوند

حسین‌خانی همچنین درباره ظرفیت تلویزیون در مورد ساخت برنامه‌های زنده اظهار می‌کند: برنامه‌هایی در رسانه باید به شکل زنده ساخته شوند که قابلیت‌های زنده بودن را داشته باشند. به نظر من برنامه‌های ترکیبی نیازی به زنده اجرا شدن ندارند. چه بسا برنامه‌های ترکیبی به لحاظ کیفی از برنامه‌های زنده با کیفیت‌تر است؛ ولی متاسفانه تهیه‌کنندگان به این باور رسیده‌اند که اگر برنامه زنده نباشد، اهمیت ندارد. به عقیده من برنامه‌های زنده و تولیدی به لحاظ هزینه با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند؛ اما تهیه‌کنندگان معتقدند برنامه زنده ارتباط بهتری ایجاد می‌کند و اگر برنامه، به صورت زنده تولید نشود اهمیت ندارد و ارتباط کمتری با مخاطب برقرار می‌کند.

او در ادامه می‌گوید: باید برنامه‌ای زنده ساخته شود که محوریتی خاص و هدفی ارزشمند را دنبال می‌کند. مانند برنامه‌های صبحگاهی که در مردم نشاط ایجاد می‌کنند یا برنامه‌هایی همچون ارتباط با شهرهای مذهبی یا به تصویرکشیدن طلوع آفتاب.

عوامل توانمند برنامه‌های زنده

کارگردان برنامه «بعضیا» در ادامه به مشکلات موجود در برنامه‌های زنده و تولیدی رادیو اشاره کرده و می‌گوید: برنامه‌های رادیویی هم استرس‌های بالایی دارد که اگر مدیر پخش به حرفه گویندگی اشراف داشته باشد بخوبی می‌تواند کار را مدیریت کند. عوامل دیگری چون صدابردار اگر دل به کار ندهد و سرسری به ضبط برنامه بپردازد، کلیت کار زیر سوال می‌رود. من همیشه در کارهای رادیویی از یک صدابردار ثابت استفاده می‌کنم که روی کار اشراف خوبی داشته باشد و در حساس‌ترین زمان‌ها از افکت‌های مناسبی استفاده کند. مثلا زمان‌هایی در برنامه شده که در ارتباط زنده رادیویی فرد شروع به خواندن آواز کرده است و اگر در این لحظه صدابردار از توانمندی و سلیقه خوبی برخوردار باشد با افکت‌های صدا و پخش موسیقی در زیباسازی آن برنامه کمک قابل توجهی کرده است.

دوقدم مانده به صبح یک برنامه

زنده آموزشی بود

محمد صالح‌علاء مجری برنامه‌های تلویزیونی و فیلمساز و ترانه‌سرای ایرانی از هجده سالگی با قصه‌نویسی و قصه‌خوانی در رادیو فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌هایی چون تا «هشت و نیم»، «نقد خنده» و «دو قدم مانده به صبح» را در تلویزیون اجرا کرده است.

او در مورد پخش زنده برنامه‌ها در رادیو وتلویزیون می‌گوید: اهمیت و ارزش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در اجرای زنده آنهاست و خاصیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رسانه‌ها برای تولید برنامه‌های زنده است. چون برنامه‌های تولیدی مختص سریال‌های تلویزیونی است؛ ولی متاسفانه برخی از مسئولان معتقدند برنامه‌ها باید به شکلی تولید و ساخته شود تا هیچ گونه اشکالی در کار نباشد. طبیعی است که این برنامه‌ها دیگر جذابیتی برای مخاطبان نداشته باشد. جذابیت برنامه‌های زنده در همان تپق‌زدن‌هاست. در برنامه زنده نبض مخاطب را در دستانت احساس می‌کنی و این است که بر اهمیت و ارزش برنامه می‌افزاید.

دانش و جذابیت در برنامه‌های زنده

صالح‌علاء در ادامه می‌افزاید: اجرای برنامه زنده مدیرانی شجاع و مجریانی با دانش حرفه‌ای می‌طلبد. چون برنامه زنده نیازمند دانش و جذابیت است. برنامه‌های رادیویی هم به این شکل است و صدا و متن خوب است که شنونده را مجذوب خود می‌کند. در غیر این صورت هیچ خروجی مفیدی به دنبال نخواهد داشت.

او در مورد اهمیت سلیقه مردم در برنامه‌های زنده نیز می‌گوید: سلیقه مردم مهم است، اما برنامه‌ها نباید مماس با خواست آنها تولید شود. برنامه‌سازی کاری عمیق و سخت است و باید تسلط خوبی نسبت به موضوعات روز جامعه، نگرانی‌ها وهیجانات موجود داشته باشیم تا بتوانیم برنامه‌ای باب میل مردم جامعه بسازیم. اما متاسفانه امروزه برنامه‌سازان بیشتر باب میل مدیران دست به تولید می‌زنند تا مخاطبان. امیدوارم این روند تغییر یابد و برنامه‌های زنده پرمخاطب تولید شود.

لذت اجرای زنده وصف نشدنی است

یکی از عوامل دیگری که در برنامه‌های زنده اهمیت دارد، اجرای آن برنامه است. مجری به عنوان اولین کسی که مخاطب را درگیر می‌کند، عامل بسیار مهمی در برنامه‌های زنده است.

هرمز شجاعی‌مهر گوینده رادیو و مجری برنامه پرمخاطبی چون سیمای خانواده که بیش از سه دهه به اجرای این برنامه مشغول است، در مورد لذت اجرای زنده در تلویزیون وارتباطش با مخاطبان می‌گوید: اجرای برنامه زنده بسیار لذتبخش است و من در زمان اجرای برنامه با مخاطبانم زندگی می‌کنم و به نظرم هیچ چیز لذتبخش‌تر از این حس در زمان اجرا نیست. او درباره سختی‌های اجرای زنده نیز می‌گوید: البته اجرای زنده تلویزیونی هم سختی‌های خاص خودش را دارد که یک مجری باید توانمندی‌های خود را در زمان اجرا بالا ببرد و قبل آغاز برنامه روی تمام بخش‌ها تسلط یابد تا بتواند اجرایی روان و یکدست را از خود به نمایش بگذارد.

شجاعی‌مهر، مجری با سابقه تلویزیون درباره ویژگی‌های یک مجری برنامه زنده و بازتاب این اجرا بر مخاطبان می‌گوید: یک مجری خوب قبل از این‌که دارای دانش صدا و سیمایی باشد باید در ابتدا دارای شخصیت گویندگی باشد. پیشنهادها و سلیقه مردم از طریق پیامک به برنامه‌ها ارسال می‌شود و به نظر من مردم با سیمای خانواده که یک برنامه زنده تلویزیونی با سابقه بسیار است، ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌کنند. به نوعی این مخاطبان هستند که موضوعات برنامه و مهمانان آن را تعیین می‌کنند.

گرم چون صدای رادیو

شهرام ملازاده، مدیر پخش رادیوجوان است که از سال 75 کار خود را با نویسندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی در رادیو آغاز کرد. او اولین برنامه خود را با نام «با ستاره‌ها» در رادیو البرز تهیه کرد. ملازاده در مورد سختی برنامه‌های زنده در رادیو می‌گوید: برنامه‌های زنده رادیویی حساسیت‌های بالای خود را دارند. به همین دلیل باید از افراد زبده و کاربلد استفاده کرد؛ چون رادیو یک رسانه گرم است و توان و انرژی گوینده، ارتباط مستقیمی روی احساس شنوندگان می‌گذارد.

برنامه‌های زنده پرمخاطب‌تر است

ملازاده در ادامه می‌گوید: سلیقه مردم در تولید یک برنامه تاثیر بسزایی دارد و یکی از نادرترین اتفاقاتی که در طراحی یک برنامه رادیویی تا به امروز افتاده، تغییر محوریت برنامه «رادیو جوان» هر شش ماه یکبار است و تمام این تغییرات به خاطر خواست و سلیقه مردم صورت گرفته است. برنامه‌ای با نام «اینجا شب نیست» را به صورت تولیدی در نیمه‌های شب برای شنوندگان پخش می‌کردیم. اما حالا به دلیل اعتراض شنوندگان این برنامه هرشب به صورت زنده از رادیو پخش می‌شود و یکی از پرمخاطب ترین برنامه‌های رادیویی شده است.

او درباره برنامه‌های موفق رادیویی هم می‌گوید: «ترانه‌ای برای آرمیدن» برنامه پرمخاطبی بود که دربخش نویسندگی، سردبیری، تهیه‌کنندگی و گزارش مستند، جوایز جشنواره ABU را به خود اختصاص داد و امسال نیز در جشنواره صدا بیشترین جوایز شامل شبکه رادیویی جوان شد و سه تندیس را دریافت کرد که از مجموعه برنامه‌هایی که درمعاونت صدا برگزار شد، پنج برنامه به شبکه رادیویی جوان اختصاص یافت. این شبکه رادیویی با پخش برنامه‌هایی زنده و جذاب در خور مخاطبانش، توانسته موفقیت‌های بسیاری را کسب کند و به یکی از بهترین شبکه‌های رادیویی شناخته شود. امیدوارم تولید چنین برنامه‌های زنده‌ای در شبکه‌های مختلف رادیو و همچنین تلویزیون رونق یابد.

منا شمسایی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها