رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از ترویج تندروی در جامعه به عنوان بلا، ویروس و وبا به شدت انتقاد و بر حرکت به سمت همدلی و همراهی تاکید کرد.
کد خبر: ۷۵۴۹۱۰
تفرقه افکنی خدمت به انقلاب و ملت نیست

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز پنجشنبه درسخنانی درهمایش پیامبر رحمت و مدارا دردانشگاه تهران گفت: درشرایط فعلی هر کسی که می خواهد خود را نشان دهد زیر شعارهای تند قرار می گیرد و اگر به سایت ها مراجعه کنیم دائم تهمت پراکنی و دروغ گویی دیده می شود این حالت، اسلامی نیست و ایجاد تفرقه و ضد اسلام است.

وی با تبیین شرایط اجتماعی در دوران قبل و پس از اسلام به آیات وحدت بخش قرآن کریم استناد کرد و افزود: به تشبیه قرآن کریم، جامعه در لبه پرتگاه بود که خداوند مردم را از سقوط در آتش نجات داد پس نباید کفران نعمت کرد و باید متحد بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: یادمان باشد که با اتحاد توانستیم رژیم سفاک پهلوی را با آن همه امکانات ، قدرت و پشتیبانی جهانی به زیر بکشیم و پس از آن هم مانند انقلاب های دیگر عمل نکردیم که هر چه از رژیم سابق بود نابود کنیم انقلاب ما انقلاب رحمت بود که پس از پیروزی دست به هیچ چیز نزدیم، ارتش، ‌پلیس و دیگر نهادها ماندند.

وی افزود: پس از انقلاب کارمندان سرکارشان ماندند البته اکثرشان با انقلاب بودند اما کسانی هم بودند که در انقلاب نقشی نداشتند ما متحد آمدیم اکنون چرا دچار تفرقه شده ایم؟ چرا چنین کارهایی می کنیم؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از صدا و سیما تصریح کرد:برخی برنامه های پخش شده از صدا و سیما موجب افزایش تفرقه میشود و این کارها خدمت به انقلاب، کشور و ملت نیست.

هاشمی رفسنجانی افزود : در دوران جنگ تحمیلی با آن خوبی و وحدت همه با هم بودیم و خون اهل سنت ، شیعه ، مسیحی ، یهودی و ارمنی با هم مخلوط شد و از همه این اقوام و مذاهب شهید دادیم اما اکنون آن شرایط اتحاد را از دست داده ایم.

وی اضافه کرد : اکنون آن وحدت به اختلافات بی ربط تبدیل شده است در حالی که نباید این طور باشد اینها همه ضد اسلام و ضد دین است. موضوع وحدت آسان نیست بیش از 30 سال در کشور از وحدت صحبت می کنیم اما چون عمل و اجرا همراهش نیست از حد حرف تجاوز نمی کند. ما قطعاً باید وارد عمل شویم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : طبق قانون اساسی اعم از دوره مشروطه و پس از انقلاب تا کنون همه اقلیت های مذهبی امکان ورود به مجلس را دارند و یک نماینده مسیحی و یا یهودی با 10 ‌، 20 هزار رای در کنار نماینده اول مجلس می نشیند که دو میلیون رای دارد. همه حق رای دارند و یک رای می تواند مصوبه ای را تصویب کند یا آن را به هم بزند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اهل سنت بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند چطور می شود که با هم اختلاف داشته باشیم‌؟ البته اختلاف سیاسی می توان داشت این کار حزب است که وظایف خودش را دارد اما گسترش اختلافات در همه زمینه ها اسلامی نیست.

بیانیه‌های دروغ ، تهمت و زندان کردن از عوامل تفرقه است

وی با استناد به آیات قرآن کریم و تهدید خداوند به نازل کردن عذاب های سه گانه برای تنبیه به علت تفرقه در جامعه اسلامی گفت: ما گرفتار تفرقه شده ایم امت اسلامی در حال گرفتاری تفرقه و مصداق این آیات است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تفرقه هایی را که بیخود درست کردند، بیانیه های دروغ، تهمت‌ها ،رذالت ها و ظلم ها به افراد که بی جهت تحت فشار می گذارند، زندانی و ممنوع می شوند اینها همه از عوامل تفرقه است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: به فرمایش خداوند هیچ کس از دو دستگی ها در امان نیست اختلاف نظر در همین حد مفید و موجب تکامل است اما وقتی رو به عمل فیزیکی می رود از حد تجاوز می شود و به تهمت و دروغ و اینگونه رذایل می رسد و پشت سر آن هم انتقام می ‌آید.

علما میان خودشان تفرقه ایجاد نکنند

وی گفت : اکنون علما باید در درجه نخست امت اسلامی را نجات دهند و سعی کنند میان خودشان تفرقه ایجاد نکنند و پس از آنان ، دانشمندان ، استادان دانشگاه و معلمان کار کنند و جامعه را در عمل و گفتار به وحدت سوق دهند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود : البته منظور از وحدت این نیست که همه مانند محصول یک کارخانه کار کنند بلکه در عین اختلاف نظر باید با هم برادرانه رفتار کنیم.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: در این هفته فقط نباید به درس زبانی اکتفا کرد بلکه باید عمل کنیم و چیزی در جامعه عوض شود در این هفته باید طوری شود که افراد و نهادهای خاص زور نگویند ، قانون مراعات شود و تمرین وحدت کنیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت : متاسفانه اکنون این جور نیستیم حداقل الگوی انقلاب خود را در نظر بگیریم و مانند صدر اسلام عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید مظهر وحدت باشند اضافه کرد: در محیطهای دانشگاهی حتی می توان مباحث متضاد را مطرح کرد اما دوستانه.

نزاعها ضعیفمان می‌کند

هاشمی رفسنجانی گفت: اختلاف نظر اشکالی ندارد اختلاف رفتار بد است نزاع ها ما را ضعیف می کند و ابهتمان را از بین می برد همین کاری که اکنون می کنیم.

وی افزود : اسلام هراسی به نحوی است که اکنون هر جا مسلمانان را می بینند به تروریسم متهم می کنند حداقل کاری که می توانیم در جامعه خودمان کنیم این است که سعی کنیم خصومت ها را کاهش دهیم و به طرف همدلی و همراهی برویم .

این همایش با حضور شماری از اقوام و اقلیت های دینی از نقاط مختلف کشور با مشارکت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت های دینی و مذهبی و معاونت اجتماعی ، فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در تالار علامه امینی دانشگاه تهران درحال برگزاری است.

هشدار درباره گسترش تفرقه در جهان اسلام

آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد:‌ امروزه متاسفانه می بینیم آنچه مستشرقین نتوانستند جا بیندازند خود مسلمانان به نام اسلام به دنیا عرضه می کنند.

وی با اشاره به دیدارش با سفیر الجزایر گفت: سفیر این کشور از گسترش تروریسم و خشونت در شمال غرب آفریقا و ساحل مدیترانه اظهار نگرانی می کرد و می گفت در معرض خطر خشونت و ناامنی هستیم .

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به گسترش تروریسم در لیبی افزود: این کشور با نوعی دیکتاتوری، آرام بود گرچه دیکتاتوری هر جا را آرام کند طولی نمی کشد که تبدیل به ضد خودش می شود و اکنون به کانون تروریسم تبدیل شده است همچنان که مالی و نیجریه با نا امنی مواجه اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : ما هم نگرانیم که از این مسائل اتفاق بیفتد. اکنون در مناطق غربی ،مرکزی و حتی مناطق شرقی جهان اسلام خشونت و تروریسم در حال گسترش است. همچنان که چند روز پیش در فیلیپین یکی از مساجد شیعیان را آتش زدند و اسنادش را سوزاندند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ این در حالیست که مسلمانان در آن منطقه زیر فشارند . ببینید تندرو ها چه به روز جهان اسلام آوردند و این خشونتها به نام دین روی می دهد این مصیبت تازه ای است .

وی با اشاره به چهره رحمانی پیامبر اکرم (ص ) تاکید کرد: این تندرو ها چهره پیامبر را مخدوش کرده اند و چنین اقداماتی می کنند ما باید حقایق را بیشتر و صریح تر بگوییم باید جامعه و به ویژه نسل جوان را با این تفرقه انگیزی ها و فتنه ها آشنا کنیم .

اکنون زمان مناسب برای معرفی امت اسلامی است

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی افزود: ما هر کاری کنیم و هر حرفی بزنیم در دنیا منعکس می شود و همه می فهمند غیر از زمانی است که فقط در محیط مسجد ، حسینیه و کلاس درس انعکاس داشت اکنون زمان مناسبی است که امت اسلامی را بهتر معرفی کنیم و جلوی این تندروی ها را بگیریم .

وی تاکید کرد: بخصوص در کشور خودمان که می توانست و می بایست الگو باشد این اقدام ضروری است و اگر اقدام نکنیم خدا ما را نمی بخشد.

وی افزود: البته اگر احزاب در رقابت با یکدیگر منطقی عمل کنند اختلاف نظر زمینه تکامل افکار را فراهم می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به اقدام پیامبر (ص ) در ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان تاکید کرد : پیمان برادری اصلا در جامعه ما متروک شده است باید این سنت را احیاء کنیم تا افراد عقد اخوت ببندند و شرایط رحمت در جامعه حاکم شود .

وی افزود: اگر این الگو را به درستی به مردم دنیا معرفی کنیم جوانانی که تشنه محبت اند جذب می شوند اما اکنون می بینیم که اخبار نخست رسانه های خارجی وقوع انفجار، قتل و کشتار در جهان اسلام است .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان بر کاهش خصومت ها در کشور و حرکت به سمت همدلی و همراهی تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها