جام جم سرا: جوانی ۲۶ ساله‌ام، با تحصیلات بالا. مدتی است می‌خواهم ازدواج کنم اما نمی‌دانم چرا از رفتن به خواستگاری و صحبت با دختر خانم‌ها خجالت می‌کشم. تا حالا هر وقت صحبت از خواستگاری شده به بهانه‌های مختلف از زیر بار ازدواج شانه خالی کرده‌ام. لطفا کمکم کنید.
کد خبر: ۷۵۳۷۶۹
نمی‌دانم چرا از دختر‌ها خجالت می‌کشم

همان گونه که افراط در ابراز وجود و برقراری ارتباط با دیگران همراه با جسارت، آسیب‌هایی را متوجه شما خواهد کرد، تفریط و آشنا نبودن با مهارت‌های برقراری ارتباط صحیح نیز می‌تواند برای شما آسیب‌زا باشد. با این حال، امیدوارم این توصیه‌ها به شما برای حل مشکلتان کمک کند:


توجه به شخصیت طرف مقابل

در قدم اول بررسی کنید که آیا فقط از صحبت کردن با خانم‌ها خجالت می‌کشید یا اساسا روابط عمومیتان ضعیف است و حتی برای ارتباط با دوستان و همکاران هم جنستان هم مشکل دارید. توجه داشته باشید که برای ارتباط با هر فردی با توجه به جنس، سن و سطح فرهنگی و اجتماعی او، باید متفاوت عمل کنید تا طرف مقابلتان به راحتی منظور شما را متوجه شود و توقع نداشته باشید که بتوانید با همه به یک شکل رفتار کنید.


گفت‌و‌گو با خانم‌هایی که محرمتان هستند

برقراری ارتباط کلامی ضروری و مناسب با جنس مخالف، باید همراه با متانت و وقار باشد اما در صورت خجالت و گوشه گیری، افت روحی و انزوای اجتماعی را در پی خواهد داشت. بنابراین برای اینکه کمروییتان در جلسات خواستگاری مانع بیان صحبت‌ها و نظراتتان نشود، توصیه می‌شود که در ابتدا برقراری ارتباط کلامی صحیح را در منزل با مادر و خواهر خود تمرین کنید چراکه در چنین ارتباط‌هایی با نقطه نظرات خانم‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.
همچنین شما می‌توانید در مهمانی‌های خانوادگی و فامیلی با خانم‌هایی که محرمتان هستند مانند خاله و عمه‌هایتان درباره موضوعات مختلف بیشتر صحبت کنید تا کمرویی‌های بی‌دلیلتان کاهش یابد.


آمادگی پیش از جلسه خواستگاری

شما ۲۶ ساله هستید و نباید زمان ازدواج بموقع را از دست بدهید بنابراین فهرستی از همه ویژگی‌های خوب خود تهیه کنید چراکه این کار به شما کمک می‌کند تا با عوامل تضعیف کننده روحیه‌تان مبارزه کنید. همچنین قبل از جلسات خواستگاری از قبل برنامه ریزی کنید که درباره چه موضوعاتی قرار است صحبت کنید. حتی پیش‌بینی خودتان از متن گفت‌و‌گو‌هایتان را بنویسید و تا قبل از شروع جلسه خواستگاری، آن‌ها را مرور کنید.


خودپندارۀ مثبت

توجه داشته باشید که نکات یاد شده، تنها در صورتی اثربخش خواهد بود که شما در بحث خود‌شناسی به متغیرهایی مثل خودپنداره مثبت، یعنی برداشت مثبت داشتن از خود، اعتماد به نفس یا باور کردن توانایی‌های خود و نیز عزت نفس یعنی ارزش و احترام قائل شدن برای خود اهتمام داشته باشید و با جرأتی متعادل در جمع‌های دیگران حضور یابید. فراموش نکنید که هیچ‌گاه نباید خودتان و توانمندی‌هایتان را دست کم بگیرید. (عباسعلی براتی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۷
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
۱
۱
اصلا نگران نباش یك روز صبح از خواب بیدار میشی ویكباره رویت باز میشود وحرفهایی میزنی كه قبلا نزده بودی.
سین جین هو
-
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
منم همین مشكل رو دارم این بدلیل اجتماعی نبودن و یا اینكه در فامیل نداشتن خاله ، عمه و خواهر هم میتونه باشه.مثل من كه هیچكدومش رو ندارم.
h k
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
۰
۰
اقای جوان لطفا قیافه تون رو مردانه تر بكن -محیط بیرون رو اززاویه تنگ نگاه نكن-بهتر است با یه دختر فهمیده وتحصیل كرده ازدواج بكنی كه شمارو درك كنه البته معنای تحصیلكرده به این معنی نیست كه مدرك داشته باشه بلكه به این معنیست كه با زحمت خودش در كنكور قبول شده باشه وگرنه تو این زمونه همه مدرك دارن در ضمن به نظر میاد ابروت رو هم میگیری اینكارو نكن دخترها از پسرهای با ابهت كه شخصیت مردانگی دارن خوششون میادو ظاهرتو از دخترانه بودن خارج كن
اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
۰
۱
احتمالا ترس را با خجالت اشتباه گرفته ای كه اگر اینطور باشد تو خیلی عاقل هستی
دختر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
۰
۰
والا تو تنها پسری هستی كه دیدم
علی رضا
Spain
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
۱
۰
چه تشابهی داریم
ali
-
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
برو داداش!بروخدارو شكر كن!خدا رو شكر كن مثل من نیستی.بخدا اگه بگم من چجور آدمی هستم حاضر قسم بخورم باورت نمیشه ومیگی شوخیه!

نیازمندی ها