گزارشی از برنامه بامداد اقتصادی

ماجراهای یک برنامه زنده رادیویی

چند دقیقه دیگر پخش برنامه بامداد اقتصادی شروع می‌شود وارد استودیو رادیو اقتصاد می‌شوم حواسم فقط به ساعت استودیوست سه دقیقه تا شروع برنامه مانده. صدابردار از مجری برنامه، حمیده رستگار دوست تست صدا می‌گیرد. بعد از گذشت چند ثانیه با اعلام ساعت 6 و 30 دقیقه، آرم برنامه بامداد اقتصادی پخش می‌شود. با روشن شدن چراغ سبز داخل استودیو مجری برنامه با جمله سلام خانم ها و آقایان صبح شما بخیر، برنامه را آغاز می‌کند.
کد خبر: ۷۵۳۰۹۰
ماجراهای یک برنامه زنده رادیویی

حمیده رستگار دوست در ادامه می‌گوید: پل‌های ارتباطی ما با شما سامانه پیامک و شماره تلفن برنامه است. نام و نام‌خانوادگی خود را حتما ذکر کنید. از شنیدن صدای گرم و مهربان شما همراهان صمیمی‌خوشحال می‌شویم . وعده ما و شما برنامه بامداد اقتصادی هر روز صبح از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6 و 30 دقیقه تا 8 صبح در رادیو اقتصادی روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز است.

موسیقی کوتاهی پخش می‌شود سپس با اشاره سردبیر برنامه، رستگار دوست چند پیامک می‌خواند.

الهام مصطفوی تهیه‌کننده برنامه چند قطعه موسیقی آماده کرده با صدابردار برنامه هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد. در ادامه برنامه گزارشی از سطح شهر پخش می‌شود و برخی از شهروندان در باره موضوع برنامه نظر خود را بیان می‌کنند.

مهرگان سواد کوهی سردبیر برنامه به مجری می‌گوید: بعد از گزارش یک بار دیگر سوال برنامه را مطرح کن.

حالا قطعه‌ای موسیقی پخش می‌شود و در ادامه یک کارآفرین موفق از رازهای موفقیت خود می‌گوید:

نگاهی به مطبوعات

یکی از بخش‌های برنامه بامداد اقتصادی نگاهی به روزنامه‌های اقتصادی روز است که خیلی مورد توجه مخاطبان برنامه قرار گرفته است. به گفته سردبیر برنامه اگر این بخش از برنامه چند دقیقه دیر پخش شود چندین پیامک می‌آید که چرا این بخش پخش نشد؟

با اعلام نگاهی به مطبوعات، موسیقی کوتاهی پخش می‌شود. مجری برنامه در ادامه می‌گوید: خیلی خوش آمدید به برنامه بامداد اقتصادی، راستی شما شنوندگان برنامه که به قول بعضی‌ها سحرخیز هستید در مورد سحرخیز بودن و علت آن صحبت کنید چون بعضی‌ها تا ظهر خواب هستند. منظورم آنهایی است که تا دم، دم‌های ظهر خواب هستند و با صدای مادر که ظهر شد هم از خواب بیدار نمی‌شوند فقط یکی دو بار در رختخواب جابجا می‌شوند. بعد صدایش را بلندتر می‌کند و می‌گوید: صبح بخیر سحرخیز باش تا کام روا شوی. سحرخیزها؛ آنهایی که دغدغه اقتصادی دارند، بگویند: به نظر شما کدام یک از منابع و ذخایر کشور برای سرمایه گذاری در اولویت است؟

آن پشت چه خبر است؟

شنوندگان برنامه‌های رادیویی فقط شنونده برنامه هستند و نمی‌دانند در اتاق فرمان ممکن است چه اتفاقی بیفتد گاهی اوقات مثل امروز کارشناس برنامه نمی‌آید یا تلفنش خاموش است. همین حالا سردبیر برنامه چند بار با مسئول هماهنگی صحبت کرده که چرا کارشناس برنامه تا حالا نرسیده اصلا با او تماس بگیر ببین کجاست؟

کارشناس برنامه هم هر بار در جواب مسئول هماهنگ‌کننده برنامه می‌گوید: توی ترافیک هستم. یکی از عوامل برنامه در جواب می‌گوید: کمی ‌زودتر از خواب بیدار می‌شد همه چیز حل می‌شد مگر ما هر روز نمی‌آییم، اول صبح که ترافیک خیابان‌ها سنگین نیست.

سردبیر برنامه در جواب او می‌گوید: باید فکر کارشناس دیگری باشم هر روزی که با این آقا برنامه داریم از اول برنامه استرس داریم که می‌رسد یا نه، ما در مقابل مردم مسئول هستیم اگر نمی‌تواند از اول قبول نکند.

در نهایت کارشناس برنامه می‌گوید: با این ترافیک به برنامه نمی‌رسم. مسئول هماهنگی و سردبیر برنامه با هم مشورت کوتاهی می‌کنند بعد شماره تلفن چند کارشناس را گرفته که خوشبختانه یکی از آنها جواب می‌دهد و موضوع برنامه را با وی در میان گذاشته و با او صحبت می‌کنند.

حدود یک دقیقه موسیقی پخش می‌شود در این فاصله اسم و اطلاعات اولیه کارشناس به مجری برنامه گفته می‌شود تهیه‌کننده اعلام می‌کند 10 ثانیه دیگر وقت داریم. صدابردار روی خط دو می‌رود با روشن شدن چراغ سبز داخل استودیو مجری برنامه اعلام می‌کند هم اکنون ارتباط تلفنی با کارشناس برنامه داریم و در ادامه سوالات را مطرح می‌کند. حالا دوباره آرامش به استودیو برگشته است. این آرامش را می‌شود در چهره عوامل دید. چند تماس تلفنی دیگر آماده پخش می‌شود. بعد از تمام شدن بحث کارشناسی مجری می‌گوید: حالا شنونده صحبت‌های شما دوستان صمیمی‌ هستیم.

حالا برنامه به آخر رسیده است مهرگان سواد کوهی سردبیر برنامه بامداد اقتصادی می‌گوید: با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و شاخه‌های مختلف علم اقتصاد برنامه بامداد اقتصادی به‌گونه‌ای طراحی شده است که موضوعات عام اقتصادی را در بر می‌گیرد و هر هفته به یک موضوع می‌پردازد. در ضمن چون برنامه در ابتدای صبح پخش می‌شود، شور و نشاط صبحگاهی را هم دارد.

اجرای با نشاط

حمیده رستگار دوست مجری برنامه بامداد اقتصادی می‌گوید: هر برنامه‌ای براساس شرایط زمانی و ساختاری که دارد و نیز نوع اجرای آن، متفاوت است. چون برنامه بامداد اقتصادی برنامه‌ای صبحگاهی است برنامه با نشاط اجرا می‌شود. همین رد و بدل شدن انرژی بین مخاطب و ما سبب جذابیت برنامه می‌شود. رستگار دوست در ادامه می‌گوید: هر چند برنامه ساختار اقتصادی دارد ولی با توجه به ساعت پخش برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده که خشک و کسل‌کننده نباشد. مثلا در زمان خواندن تیتر روزنامه ها با توجه به نوع خبر و حساسیت جامعه به آن لحن و آهنگ صدای من نیز تغییر می‌کند و گاهی اوقات هم به کنایه‌ جملاتی می‌گویم که تامل برانگیز است. به هر حال برنامه بامداد اقتصادی هم چون دیگر برنامه ها نتیجه کار افراد زیادی است که در اتاق فرمان تلاش می‌کنند کار خوبی ارائه شود من فقط حاصل کار آنها را بیان می‌کنم.

از رستگار دوست در مورد اشاره‌ها و صحبت‌هایی که با او در زمان اجرای برنامه می‌شود، می‌پرسم، می‌گوید: در برنامه زنده هر لحظه یک اتفاق جدید رخ می‌دهد به همین دلیل مجری در زمان اجرای برنامه ضمن این که متن نویسنده را می‌خواند یا با کارشناس برنامه صحبت می‌کند حواسش به صحبت های سردبیر و اشاره‌های او هم هست. من وقتی وارد استودیو می‌شوم به محض دادن تست صدا تمام مسائل شخصی زندگی خودم را فراموش می‌کنم و شش‌دانگ حواسم به برنامه است زیرا جمع کثیری شنونده برنامه هستند در ضمن اگر من اشتباه کنم زحمت دیگر همکارانم که در اتاق فرمان کار می‌کنند به هدر می‌رود. البته این را هم بگویم که هیچ کاری بی اشکال نیست اما باید تلاش کرد تا میزان آن به حداقل برسد.

سیما پویا / (ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها