یک استاد دانشگاه در گفت وگو با جام جم آنلاین:

دولت باید انتخاب کند: خلق میلیونها شغل یا واردات کالاهای لوکس

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با رادیو گفتگو شناسایی دهک های درآمدی بالای جامعه را اقدامی دانست که از سوی مجلس به دولت تحمیل شده است.
کد خبر: ۷۵۱۱۰۱
شناسایی افراد ثروتمند اقدام صحیحی نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و حسین راغفر، اقتصاددان در گفت و گو با برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص لزوم حذف یارانه ثروتمندان سخن گفتند.

در آغاز، غلامرضا کاتب اظهار داشت: اگر دولت بتواند بخشی از افراد جامعه که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارد را حذف کند، به خوبی می تواند به یارانه غیرنقدی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کمک کند که این اقدام نیز در راستای عدالت اجتماعی و هدفمندی یارانه ها اتفاق می افتد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش آسیب پذیر جامعه در حوزه انرژی مصرف کمی دارد اما دریافت یارانه باید برای اقشاری از جامعه صورت گیرد که بیشترین آسیب پذیری را متحمل می شوند.

حسین راغفر نیز گفت: اقدامات دولت در بخش آموزش و پرورش رایگان، خدمات درمانی، کمک در بخش اشتغال و حمل و نقل عمومی ارزان، جزیی از وظیفه و تکلیف حکومت است و تصریح قانون اساسی نیز این است که آموزش و پرورش باید بصورت رایگان وجود داشته باشد. همچنین در رابطه با خدمات سلامت نیز اقدام دولت بسیار خوب بوده و منطبق با قانون اساسی است. به نظر می رسد گسترش این اقدامات می تواند موجب اعتماد بیشتر مردم به تصمیمات مسئولان شود.

وی افزود: در قانون حدود 10 هزار میلیارد تومان از بخش درآمدهای هدفمندی یارانه ها پیش بینی کرده بودیم ولی دولت نتوانست همه این درآمدها را تامین کند اما بخشی از درآمدی را که بدست می آورد به بخش های تولیدی، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و معدن اختصاص داد؛ همچنین برای سال 1394 نیز 5200 میلیارد پیش شده است تا در بخش های حمایت از تولید هزینه شود.

این اقتصاددان گفت: شناسایی افراد ثروتمند اقدام صحیحی نیست و هیچ کجای دنیا نیز چنین اقدامی صورت نمی گیرد البته شناسایی افراد ثروتمند تصمیمی بود که مجلس به دولت تحمیل کرد.

وی افزود: شناسایی دهک های درآمدی بالای جامعه غیر ممکن است اما در دنیا به این صورت عمل می شود که گروه های محروم را از پایین ترین حد مشخص می کنند و به طرف دهک گروه های توانمند جامعه می روند، ما نیز باید براساس ویژگی خانوارها از محروم ترین به درجات کمتر از محرومیت دسته بندی کنیم تا دولت بتواند مشخص کند که به چه تعداد از خانوارها می خواهند یارانه بپردازند.

غلامرضا کاتب در تقابل با نظر راغفر گفت: مجلس به هیچ وجه تصمیمی را به دولت تحمیل نکرده و در هیچ جای قانون نیز بیان نشده؛ فقط مجلس به دولت این اجازه را داده که دولت بتواند دهک های بالای جامعه را با استفاده از خود اظهاری از دریافت یارانه حذف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها