در حالی که شمار ی از اقشار مردم از دریافت یارانه ها به صورت داوطلبانه انصراف داده اند ، مسئولان دولتی به تناقض گویی در باره چگونگی پرداخت یارانه ادامه می دهند،بعضی دولتمردان از حذف دهک های بالا از فهرست یارانه بگیران سخن می گویند و بعضی نیز وعده می دهند که پرداخت یارانه نقدی به همه متقاضیان همچون گذشته ادامه دارد.
کد خبر: ۶۷۲۶۱۴
تناقض گویی دولتمردان درباره  پرداخت یارانه نقدی

طرح هدفمندسازی یارانه ها که دولت نهم آن را به عنوان بزرگترین طرح اقتصادی ایران معرفی کرد، از آذر سال 89 کلید خورد و در راستای اجرای طرح تحول اقتصادی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت کشور ، آن را وعده داده بود، انجام گرفت.

هدف از طرح هدفمندسازی یارانه ها این بود که دولت بتواند با واقعی کردن قیمت حامل های انرژی ، یارانه ای را که بابت انرژی پرداخت می شد به بودجه کشور تزریق کند.

مجلس در آن زمان اصرار داشت که این یارانه برای بازساخت اقتصادی کشور ، به دهک های پایین جامعه یعنی اقشار فقیر یا متوسط رو به پایین تعلق گیرد و دولت نیز ظاهرا با این پیشنهاد موافق بود اما زمانی که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر اساس مصوبه مجلس به دولت واگذار شد ، ناگهان رئیس جمهور وقت، اعلام کرد که همه اقشار قرار است از یارانه ها استفاده کنند حال آن که دهک های بالا از یارانه بی نیاز بودند و لزومی نداشت سهم ناچیزی از پول نفت، نقدا به حساب شان واریز شود.

طرحی که تلو تلو خورد

اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم آنطور که شایسته نام بزرگترین طرح اقتصادی ایران بود موفق پیش نرفت و دو خطای اساسی داشت اول این که از ابتدا بنا نبود پرداخت یارانه نقدی دایمی شود بلکه دولت وظیفه داشت در یک دوره زمانی کوتاه یارانه ها را نقدی پرداخت کند و پس از متعادل شدن وضعیت اقتصادی جامعه پرداخت یارانه را قطع کند در حالی که دولت روش پرداخت نقدی یارانه را به عنوان راه اصلی هدفمندسازی انتخاب کرد.

به این ترتیب تزریق پول به جامعه به تورم دامن زد چرا که عرضه کالا و خدمات همزمان با رشد نقدینگی افزایش نیافت.

بر خلاف تصور بسیاری از دولت مردان اذهان عمومی آنقدر ضعیف نیستند که بدعهدی دولت را در ماجرای هدفمندسازی یارانه ها از یاد ببرد

دومین خطا در هدفمندسازی یارانه ها این بود که باید ساز و کاری برای افزایش فعالیت های تولیدی همزمان با افزایش قیمت حامل های انرژی طراحی می شد اما از آنجا که این زیرساخت فراهم نشده بود با افزایش قیمت حامل های انرژی ، رکود اقتصادی شدید در برخی حوزه ها دامن کشور را گرفت.

سرانجام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، با تاخیری چشم گیر، به دولت یازدهم رسید اما حسن روحانی، از دهک های بالای اجتماعی خواست داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند تا نیازمندان واقعی، از کمک های دولت برخوردار شوند.

خط و نشان دولت برای طمعکارها

درخواست رئیس جمهور و تشویق رسانه ها باعث شد بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند و درآمدی هزار و 200 میلیارد تومانی از این انصراف ها عاید دولت شد اما این رقم هنوز کافی نبود و به گفته علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی ، شمار کسانی که درآمدهای آنچنانی داشتند و می شد آنها را دریافت یارانه نقدی حذف کرد تقریبا 5 برابر این تعداد انصراف دهندگان بود و به همین علت دولت راهکارهای تازه ای را برای حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیرها جستجو کرد.

نمونه ای از این راهکارها در گفته های شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد نمود دارد که حدود دو هفته پیش به مردم گفت بحث انصراف تا پایان سال ادامه دارد و دولت بدون آنکه وارد حساب های بانکی مردم شود می تواند گفته های شان را درباره وضعیت اقتصادی شان راستی آزمایی کند و ثروتمندهایی را که طمع گرفتن یارانه دارند، شناسایی کند .

طرحی که محمدی درباره آن به مردم اطلاع رسانی کرد ، چیزی جز متن صریح قانون هدفمندسازی یارانه ها نبود که در آن به دولت اجازه داده شده است برای اجرای صحیح هدفمندسازی، راستی آزمایی کند تا یارانه ها به دست دهک های پایین که نیازمندان واقعی هستند، برسد.

طمعکارها ماندند ؛ فداکارها کنار کشیدند !

حرف و حدیث ها درباره شیوه دولت برای اجرای راستی آزمایی بدون ورود به حساب های بانکی مردم هنوز ادامه داشت که چند روز پیش با جهت گیری تازه ای از سوی مسئولان دولتی مواجه شدیم به طوری که محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرده فعلا بنا نیست کسی از فهرست یارانه بگیرها حذف شود و همه یارانه خواهند گرفت.

نوبخت که با فارس سخن می گفت در پاسخ به این پرسش که سرانجام پرداخت یارانه نقدی چه می شود و آیا این یارانه به همه متقاضی ها پرداخت می شود یا نه ، تاکید کرد که هرکس ثبت نام کرده یارانه اش را به وقت خواهد گرفت .

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا منظورش از پرداخت یارانه نقدی به روال گذشته فقط مربوط به این ماه است یا نه، گفت: مگر قرار است یارانه فقط برای این ماه پرداخت شود؟! پرداخت یارانه نقدی مانند سابق ادامه دارد.

گفته های نوبخت دقیقا در نقطه مخالف گفته های محمدی است و نشان می دهد که دولت هیچ اصراری ندارد کسانی را که در دهک های بالای جامعه قرار دارند اما از دریافت یارانه انصراف نداده اند ، حذف کند و قصد دارد به همه آنها یارانه پرداخت کند.

از دیگر سو، ضد و نقیض گویی های گفته های مسئولان دولتی که نشان از نداشتن برنامه ای منسجم برای تقسیم عادلانه یارانه ها دارد اگر به همین منوال پیش برود باعث می شود، در طرح های بعدی که دولتی ها از مردم مدد می طلبند ، مشارکت کمتری از سوی جامعه دریافت کنند چون بر خلاف تصور بسیاری از دولت مردان اذهان عمومی آنقدر ضعیف نیستند که بدعهدی دولت را در ماجرای هدفمندسازی یارانه ها از یاد ببرد و مسلما باز سازی دیوار فروریخته اعتماد میان دولت و مردم ، دشوار خواهد بود.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۸
الماسی
United States
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
این همه حرف مفت از طرف بعصی ازسایتها وروزنامه ها درمورد یارانه ،،ایا شماها خسته نمیشوید ازاین همه تكرار مكررات خوب دولت مسئول اجرای قانون است هركاری كه صلاح بداند انجام میدهد.
صادق زاهدی
Canada
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
امیدوارم اقصاد ایران هم پیشرفت كند.
فرهاد امیری
Czech Republic
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
جای بسی تاسف است.
از نظر بنده این یارانه باید به تمام مردم ایران پرداخت شود ؛ زیرا این پول از منابع همین مملكت تامین شده و شامل هر ایرانی اعم از فقیر و غنی میشود.
بجز درصد اندكی كه نمیشود گفت كه ثروت خود را از چه راهی بدست آورده اند .
هادی شاهقلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
سلام خسته نباشید، برای بعضی از مردم یارانه واریز نشده است در حالی كه ثبت نام كرده اند خودشان هم از اقشار پایین هستند. لطفا راهنمایی كنید.
نام
United States
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
من از اقشار كارگر جامعه هستم و یارانه 5 نفری اعضای خانواده خودرا در جهت كمك به دولت جمهوری اسلامی انصراف دادم ولی كسانی هستند كه از وضعیت مالی خیلی خوب برخوردار از یارانه انصراف نداده اند و به ما پوزخند می زنند دولت می تواند برای تشویق سایرین انگیزه ای برای انصراف دهندگان ایجاد كند شاید كسانی دیگر تشویق به انصراف شوند
مجتبی
United States
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
دولت باید به قول خود عمل كرده و یارانه پردرآمدها را حذف كند.به قول یكی از مراجع عظام تقلید دولت باید جسارت به خرج داده و با شجاعت وارد میدان هدفمندی شود.
y
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
یعنی 45000تومان یارانه كه این دولت محترم می دهد اینقدر منت دارد كه چند ساله هیچ تغییری نكرده و بعد قیمت آب . برق . گاز و... رفته بالا.یارانه حق هر ایرانی است.
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
ما بعضی وقتها اصول را فراموش میكنیم ، مثلا نكته معروف كه بجای ماهی دادن به نیازمند، ماهیگیری را یادش دهید یا اینكه ابزار ماهیگیری را به او بدهید اما متاسفانه یك مرتبه اعلام میشود كه به همه پول میدهیم.
اما یك اصل دیگر، جلوی ضرر را هر وقت گرفتی، منفعت است.
پیشنهاد میشود كلا پرداخت نقدی قطع شود و معادل آن مایحتاج مورد نیاز كه تولید داخل باشد به كلیه متقاضیان داده شود.یكی از محاسن این است كه برای تولید داخل بهتر است دوم اینكه افراد پردرآمد شاید از ایستادن در صف خجالت بكشندو انصراف دهند و با توجه به عدم تزریق پول بطور مستقیم در كنترل تورم نیز موثر است
امیدوارم مسئولین اصول را فراموش نكنند
حمید
United States
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
من كارمند ... به حرف دولت گوش كردم و اصلا ثبت نام نكردم. همسایه پدرم طلا فروشه و ثبت نام كرده و گیرش اومد تا جیگر من و امثال من بسوزه. متاسفم برا خودم.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
دولت باید افرادی كه امكان مالی مناسب دارند حذف كرده و به این صورت منابع بیشتری برای رسیدگی به مشكلات و نیازهای كشور بدست آورد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
دولت شرعا و قانونا حق دارد كه ثروتمندان را شناسایی و از پرداخت یارانه به آنها خودداری كند در غیر اینصورت روند پرداخت یارانه نقدی كنونی تكرار اشتباه دولت قبل بوده و نه تنها به كاهش تورم و ركود اقتصادی كمكی نمی كند بلكه اجحاف در حق تمام كسانی است كه با اهداف خیرخواهانه از دریافت یارانه انصراف داده اند.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
سلام
مدتی پیش یه مغازه اجاره كردم و كار ثبت نام یارانه ها رو انجام دادم
یه خانم شناسنامه دو بچه اش رو نیاورد و فقط خودش و همسرش ثبت نام شدند
تحت پوشش بهزیستی هستند و امروز كه یارانه دو نفر رو نگرفته اومد در خونه و ...
اومدن پلیس و جمع شدن مردم یه طرف اعصاب خوردی و ابروریزی یه طرف دیگه
احتمالا فردا كارمون به دادگاه بكشه

توی این مملكت یه خبرنگار یه مسئول یا یه ادم با نفوذ نیست كه به این اقای روحانی یا جناب نوبخت بگه این اصلاح اطلاعات چی شد؟
از اسفند كلی بچه به دنیا اومده كلی ازدواج صورت گرفته اینا نباید یارانه بگیرن؟
تكلیف كسایی كه اشتباه شدن و جا موندن چیه؟
امروز شنیدم توی دوتا شهر درگیری و دعوا شده
كلی نگران شدم
احتمال زیاد با رفتن به دادگاه اون هم توی یه شهر كوچیك كه همیشه حق را به خانم ها میدن محكوم میشم و من باید به جای اقای روحانی پول این دو نفر رو بدم
چرا چون كه سامانه ثبت نام دولت تدبیر و امید اینقدر تدبیر نداشته كه جایی واسه خطاهای انسانی بذاره
میگن اگه مسلمانی بگه ای مسلمانان به دادم برسید و كسی بشنوه و كاری نكنه مسلمان نیست
ای مسلمونا به دادم برسید كه ندارم پول یارانه دوتا بچه كه عضو بهزیستی هستند رو بدم
خسرو ایرانی
Switzerland
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
اگر دولت راست میگوید پول مردم را از بدهكاران بانكی بگیرد كه تا حالا سرمایه شان را چند برابر كرده اند.
باز نشسته نیرو های مسلح
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۰
یارانه من را كه یك بازنشسته نیروهای مسلح هستم یك طرفه قطع كردند من كه راضی نیستم
حیدری
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
آقا داود مثل اینكه جنابعالی جایت خیلی گرم و نرم كه داری ازاین حرفای احساسی میزنی اگر نمیدونستی من بعد بدان كه هزینه میلیونها ایرانی طبقه بسیار ضعیف از طریق همین یارانه داره تامین میشه كه درمناطق محروم كشور هزاران مشكل دارن و به سختی زندگیشان را به پیش میبرن دولت باید یارانه نقدی را سه برابر كنه نه اینكه حذف كنه ازاین اظهارنظرت خیلی تعجب كردم!!! درضمن ازاینكه میگی دولت باید ماهیگیری یاد بده باید بدانی كه در ایران ما میلیونها جوان هستن كه دارای تحصیلات عالی در رشته های مختلف بوده وبقول جنابعالی ماهیگیران حرفه ای هستند ولی متاسفانه بیكار هستن وخیلی ها رفتن تو سن پیری ولی بیكارن پس لطفا به دولت بگو برای این جوانان و نیروهای تحصیل كرده كه اگر به آنها بها داده شود مملكت را این رو به اون رو میكنن زمینه اشتغالشان را فراهم كنه نه اینكه طفره بره و با حرف زدن با كلمات بازی كنه آقا داود عزیز مردم گرفتارن خیلیها تو زندگی روزمره و خرج زن و بچه شان موندن دانشجو دارن دختر و پسر دم بخت دارن پس حالا متوجه شدی كه همه مثل شما وضعشان خوب نیست!!...
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
ازروز اول گفتند ماسوخت آب وبرق را گران میكنیم .بعد پول انرا میدیم به خانواده ها تا خودشان مدیریت كنند و كسی حق ندارد یارانه مردم راقطع كند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
اگر منظور از یارانه توزیع عادلانه بیت المال است كه این حق همه افراد این ملت است اگر منظور مساوات است كه شما مثلا از میزان انرژی برای هرخانواده ایرانی كه به راحتی تا یك سقف انرژی برای همه باید مساوی باشد مازاد آن كه شما زیاد و زیادتر می گیرید كه مردم را بیچاره كرده اید حال با این شیوه كه هرسال با افزایش قیمت انرژی و حامل های آن شما چند برابر یارانه تورم و گرانی به مردم تحمیل می كنید .... آقایان باید جوابگو به ملت باشند و ....
لاله
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
چرا حرفی از ویرایش نمیزنید؟مردم بدبختی كه اشتباه كردن باید چكار كنند؟

نیازمندی ها