![خطر پرتوهای فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای بیسابقه | چرا کمیته اضطرار تشکیل نمیشود؟](/files/fa/news/1403/5/5/1236632_213.jpg)
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
از حدود 1.5 ماه پیش ابتدا ترکیه و سپس ایران بهخاطر تفاوت قیمت سوخت در دو کشور بر تردد کامیونهای دو طرف عوارض وضع کردند. در این میان ترکیه مدعی بود کامیونهای ترک نباید این عوارض را بپردازند، حال آنکه ایران بدرستی میگفت چون قیمت سوخت در ترکیه چند برابر ایران است، ایران در واقع در حال دادن یارانه سوخت به کامیونهای ترک است. لذا مقرر شد در برابر حذف این عوارض، کامیونهای ایرانی و ترکیهای مخازن سوخت را در مرز بازرگان پلمب کرده و قادر به سوختگیری در خاک دو طرف نباشند.
با این حال باز هم ایران به دلایل اعلام نشده در این باره کوتاه آمد تا پرداخت یارانه سوخت به کامیونهای ترک از سرگرفته شود.وی افزود: اکنون نیز روال قبل حاکم شده و کامیونهای ترک در مرز پلمب نمیشوند و وارد ایران میشوند و از سوخت ارزان استفاده میکنند. این در حالی است که کامیونهای ایرانی مجبور هستند سوخت گرانقیمت ترکیه را بخرند.
به گفته وی ، کامیونهای ایرانی بهازای هر صد کیلومتر باید 50 یورو عوارض پرداخت کنند و کامیونهای ترکیه نیز همین میزان را باید بپردازند و این موضوع با توجه به سوخت گرانقیمت ترکیه منصفانه نیست و به ضرر ماست.خوانساری تصریح کرد: تنها راهکار این موضوع آن است که در مقابل زیادهخواهیهای ترکیه ایستادگی شود. چون گازوئیل در کشور ما لیتری 250 تومان بوده و این در حالی است که در ترکیه لیتری 7000 تومان است. طرف ترک یک بار دیگر نیز همین کار را در سال 1381 انجام داد که ایران روی مواضع خود ایستادگی کرد و ترکیه مجبور شد با ایران تعامل کند.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین: