25 آذر، اعلام سلطنت رسمی رضا شاه

امروز 25 آذر 1393 خورشیدی برابر با 23 صفر 1436 هجری و 16 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۹۸۵۰
25 آذر، اعلام سلطنت رسمی رضا شاه

هجری شمسی

25 آذر 1296

لنین رهبر انقلاب بلشویکی روسیه در پیامی اعلام کرد عهدنامه‌های سرّی میان روسیه و انگلیس بر سر ایران باطل است و قشون روس به زودی از ایران خارج خواهند شد.

25 آذر 1304

رضاشاه پهلوی بر تخت سلطنت نشست و پادشاهی خود را رسماً اعلام کرد.

25 آذر 1342

حزب ایران نوین به دبیرکلی حسنعلی منصور و با شرکت اکثر نمایندگان مجلس شورا و سناتورها اعلام موجودیت کرد.

25 آذر 1360

نصرالله زرین پنجه از استادان تار ایران درگذشت. او نواختن تار را از سیزده سالگی نزد استاد ربیع خان شروع کرد و مدتی بعد نزد مرتضی نی داوود و یحیی زرین پنجه به شاگردی پرداخت. استاد بعدی او موسی معروفی بود که از او نیز رموز بسیار در نواختن تار آموخت. او در تنظیم کتاب های آموزشی تار و سه تار سهمی بسزا داشت و در نواختن تار ردیف قدما را به خوبی تقلید می کرد.

هجری قمری

23 صفر 536

ابوالعباس احمد بن محمد بن موسی صنهاجی معروف به ابن عریف فقیه، محدث و خوشنویس آندلسی درگذشت. او از جوانی شیفته آموختن قرآن و حدیث بود و از طریقتی صوفیانه پیروی می کرد. ابن عریف خوشنویسی ماهر بود که هفت نوع خط را به خوبی و با مهارت می نوشت. برخی عقیده دارند او با قیام مریدین در مراکش ارتباط داشته است. محاسن المجالس از آثار اوست.

23 صفر 1334

اعضای کمیته مهاجرت ازجمله آیت الله سید حسن مدرس، علامه علی اکبر دهخدا و سلیمان میرزا که از قم و اصفهان به کرمانشاه رفته بودند، در این شهر، دولتی موقت تشکیل دادند. ریاست این دولت موقت برعهده نظام السلطنه مافی بود. کمیته مهاجرت از نمایندگان مجلس سوم، آزادیخواهان و روزنامه نگاران مخالف تهاجم روسیه و انگلستان به ایران تشکیل شده بود.

23 صفر 1335

روزنامه صبح صادق به مدیریت و صاحب امتیازی مرتضی قلی خان موید الملک در تهران منتشر شد. این روزنامه از معدود نشریات مفید دوران مشروطیت بود که به طور مرتب و روزانه چاپ و توزیع می شد. در روزنامه صبح صادق اخبار داخلی و خارجی، نرخ ارزاق و خواربار عمومی و قیمت سکه طال به چاپ می رسید و این بخش از ویژگی های خاص این روزنامه به شمار می رفت.

میلادی

17 دسامبر 1812

ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در 22 ژوئن 1812م با ارتشی مجهز به روسیه حمله کرد اما پس از برخورد با سرمای کشنده، بیماری و گرسنگی، مجبور به عقب‏نشینی شد. در این میان سربازان او به شدت از اثرات سرمای جان‏گداز روسیه صدمه خوردند به طوری که از 530 هزار سرباز فرانسوی، فقط 32هزار نفر جان سالم به در بردند در حالی که از ارتش 120هزار نفری روسیه، تنها 40 هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. ناپلئون پس از این شکست با شتاب به پاریس بازگشت تا پول لازم را برای حملات بعدی خود فراهم آورد. اما این ماجراجویی تحقیرآمیز، دیگر کشورهای رقیب فرانسه را تحریک کرد تا در حال ضعف به ارتش فرانسه یورش برند و امپراتور فرانسه را سرنگون سازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها