توسط محققان ایرانی صورت گرفت

اندازه‌گیری فشار خون با مدل هوشمند

محققان ایرانی موفق به طراحی برنامه‌ای شدند که از طریق آن می‌توان فشار خون را به هنگام تست ورزش به صورت ضربان به ضربان اندازه گیری کرد.
کد خبر: ۷۴۹۴۱۲
اندازه‌گیری فشار خون با مدل هوشمند

جام جم سرا: پژوهشگر طرح «تخمین فشار سیستولی و دیاستولی حین تست ورزش با استفاده از مدل فیزیولوژیک هوشمند فازی» با بیان اینکه تست ورزش یکی از مهم‌ترین روش‌های بررسی بیماری رگ‌های کرونری قلب است گفت: توانستیم برنامه‌ای برای اندازه گیری فشار خون به هنگام تست ورزش طراحی کنیم که می‌تواند فشار خون را ضربان به ضربان اندازه گیری کند.

مریم مقدم افزود: با استفاده از این سیستم هوشمند می‌توان فشار خون فرد را با سرعت بالایی اندازه گیری کرد در صورتیکه با استفاده از روش‌های معمول می‌توان فشار خون را به فاصله دو دقیقه یکبار اندازه گیری کرد.

مقدم اظهار داشت: سیستم اندازه گیری فشارخون به هنگام تست ورزش در قالب یک نرم افزار کاربردی قابل نصب بر روی حتی ساده‌ترین کامپیوتر‌ها طراحی شده که برای ذخیره دادگان ثبت، مانند فشارخون و سیگنال نوار قلب در تست ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در آینده قابلیت نصب بر روی تلفن همراه را نیز دارد.

وی در خصوص عملکرد این سیستم افزود: سیگنال‌های خروجی که ویژگی‌های مشخص مرتبط با فشارخون در طی فرآیند پردازش سیگنال هستند، به عنوان ورودی به سیستم هوشمند داده می‌­ شود و خروجی سیستم هوشمند، مقدار فشارخون سیستولی و دیاستولی است که در نتیجه نیازی به استفاده از کاف (وسیله معمول و کاربردی برای اندازه گیری فشار خون) برای اندازه گیری فشار خون نیست. استفاده از سیستم هوشمند اندازه گیری فشار خون به هنگام تست ورزش نیز هیچ هزینه­‌ای برای خرید و نصب دستگاه‌های جدید جهت ارتقاء نیاز ندارد.

او اضافه کرد: در حال حاضر دو سیستم اندازه گیری فشارخون حین تست ورزش تولید و تجاری سازی شده‌اند ولی استفاده از این سیستم‌ها محدودیتی از جمله استفاده از کاف و رعایت فرم فیزیکی خاصی برای دست را دارند. ضمن اینکه قیمت مدلهای مختلف این دستگاه بسیار بالا (حدودا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار) است. همچنین این دستگاه‌ها نمی‌توانند فشار خون را به هنگام تست ورزش، به صورت ضربان به ضربان اندازه گیری کنند.

وی اظهار داشت: هدف از این پروژه ارائهٔ یک مدل فیزیولوژیک کامل و ایجاد یک سیستم هوشمند تخمین با توجه به ماهیت پویای عملکرد قلب در ایجاد فشارخون است. همچنین این مدل فیزیولوژیک و سیستم هوشمند در کاربردهایی غیر از تست ورزش برای تخمین فشارخون در حین حرکت و نیز تصحیح عملکرد سیستم‌های اندازه‌گیری فشارخون حساس به آرتیفکت حرکتی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: این برنامه در بیمارستان، مطب قلب و مکانهایی که تست ورزش انجام می‌گیرد کاربرد دارد و می‌تواند سلامت و نحوه میزان عملکرد قلب را بررسی کند. سیستم هوشمند اندازه گیری فشار خون مشکلات قلبی، گرفتگی‌ها، سکته و مواردی از این دست را در بیماران و یا افراد سالم نشان می‌دهد، در نتیجه با ثبت دادگان از چنین افرادی و ایجاد مدل‌های هوشمند و قدرتمند در تخمین سریع زمانی فشارخون، می‌توان سیستم‌های پایش بیمارستانی را به این امکان مجهز کرد.

برای ساخت این سیستم هوشمند از داده‌های تست ورزش که توسط مهندس متقی در سال ۱۳۹۰ از یک جامعه آماری کامل (از نظر وسیع بودن رنج گروه سنی (۱۹ تا ۶۰ سال) و وجود افراد با قدرت فیزیکی متفاوت از جمله حضور گروهی ورزشکار در اینجامعه آماری) ثبت شده، استفاده و با همکاری مریم مقدم و حسن مرادی این کار به نتیجه رسیده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها