سخنگوی دولت افزایش بودجه ‌نهاد‌ ریاست‌جمهوری را ناشی از حجم زیاد کارکنان این نهاد دانست

نوبخت: افزایش بودجه ربطی به انتخابات ندارد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور دیروز در نشستی خبری با تکذیب شایعات مطرح درباره افزایش بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در لایحه بودجه 94 و ارتباط آن با انتخابات سال آینده مجلس، گفت: این افزایش بودجه هیچ ربطی به انتخابات سال بعد ندارد و این‌که بگویند این افزایش بودجه برای انتخابات سال آینده است همچون کار شبکه‌های ماهواره‌ای برای تخریب نظام و سپاه است.
کد خبر: ۷۴۸۲۶۹

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به این‌که دولت‌های قبل نیروی انسانی نهاد ریاست‌جمهوری را از 1627 نفر به 3923 نفر افزایش داده‌اند، گفت: در حال حاضر با کلی تعدیل که انجام شده این تعداد نیروی انسانی به 3173 نفر رسیده است. وی با بیان این‌که در این تعدیل‌ها البته عده‌ای هم ناراضی می‌شوند که چرا شغل‌شان را از دست داده‌اند، گفت: نهاد کوچکی همچون ریاست‌جمهوری باید با تعداد معقول نیروی انسانی کار کند.

نوبخت با بیان این‌که هزینه‌های سفر رئیس‌جمهور و هزینه‌هایی که ما پرداخت می‌کنیم مشخص است، گفت: کسانی که این موضوع را به انتخابات سال آینده ربط می‌دهند از ذهنیت‌های گذشته استفاده می‌کنند. باید بگویم ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم و رفتارمان کاملا شفاف است. اگر بخواهیم کار انتخاباتی کنیم از راه خودش وارد می‌شویم.وی همچنین گفت: نهاد اکنون با دو مشکل بزرگ بدهی‌های دولت قبل و افزایش نیروی انسانی نهاد طی آن سال‌ها مواجه است. برخی تعهدات دولت پیشین امروز به صورت حکم دادگاه درآمده و ما موظف به پرداخت بدهی هستیم. به عنوان مثال یک شرکت پیمان‌کاری طلب 90 میلیارد تومانی از دولت قبل دارد که حکم دادگاه آن آمده و نهاد ریاست‌جمهوری موظف به پرداخت آن است.

تکذیب برداشت از صندوق توسعه ملی

سخنگوی دولت در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اظهارات اعلام شده درباره برداشت 4.1 میلیارد دلاری در سال گذشته از صندوق توسعه ملی گفت: هر چند که در این گزارش آمده که دولت 4.1 میلیارد دلار در سال گذشته از صندوق توسعه ملی برداشت کرده، اما این حرف غیرواقعی است و سال گذشته مبلغی از این صندوق برداشت نکرده‌ایم.

وی افزود: 4.1 میلیارد دلار از منابع درآمدی دولت ناشی از فروش نفت از سوی یک شرکت اماراتی به دلیل تحریم به حساب بانک مرکزی واریز نشد. بانک مرکزی تلاش کرد تا 4.1 میلیارد دلار را به حساب واریز کند؛ بنابراین در جلسه‌ای که بیست و هشتم صفر سال گذشته و در روز تعطیل در دفتر خودم برگزار شد، قرار شد براساس توافق خزانه با بانک مرکزی 4.1 میلیارد دلار که مربوط به وزارت نفت بود و باید از این حساب به بانک مرکزی می‌رفت طی توافق‌نامه‌ای انتقال آن صورت گیرد.وی ادامه داد: بانک مرکزی با داشتن آن برگه که مالکیت 4.1 میلیارد دلاری بود توانست مبالغ ناشی از فروش نفت را به حساب خزانه واریز کند.

وی با تاکید بر این‌که تمام پول‌های صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی در خارج است، اظهار کرد: از آنجایی که صندوق توسعه ملی ممکن بود که نخواهد در کوتاه‌مدت و بلافاصله از 4.1 میلیارد دلار استفاده کند برای جلوگیری از افزایش پایه پولی از این طریق این امر انجام شد.

سخنگوی دولت گفت: هیچ جای کتمان هم نیست که در شرایط تحریم هستیم و دشمن تلاش می‌کند تا ایران بیش از حد معین نفت را به فروش نرساند و اگر می‌فروشیم نیز نتوانیم از دلار آن استفاده کنیم.

شناسایی افراد پردرآمد از سوی استانداران

نوبخت همچنین درباره موضوع تخصیص یارانه نقدی نیز گفت: در جلسه‌ای پیشنهاد داده شده که استانداران موظف به شناسایی افراد پردرآمد شوند و بر همین اساس سازوکارها و اختیارات بیشتری در این راستا به استانداران واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که دولت علاقه‌مند نیست به کسانی که مستحق دریافت یارانه نیستند آن را پرداخت کند، گفت: براساس پیشنهادهای انجام شده قرار است برای جلوگیری از این کار شکل استانی تعریف شود.

سخنگوی دولت درباره دلایل افزایش نرخ ارز، با تاکید بر آن‌که گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است، گفت: قیمت ارز نوعی وابستگی به دیگر قیمت‌ها دارد و بانک مرکزی اجازه ندارد ‌غیر از نرخ رسمی اعلامی آن را به فروش برساند.

نوبخت با بیان این‌که بانک مرکزی در این بازار می‌تواند نظارت و مدیریت داشته باشد، گفت: بر همین اساس برنامه‌هایی برای جلوگیری از افزایش تقاضا در بازار پیش‌بینی شده که در سال جاری از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود. او با بیان ایـــن‌که تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم، گفت: مجلس در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می‌ماند.

افزایش اعتبار نیروهای مسلح کذب است

وی با اشاره به تقدیم به‌موقع لایحه بودجه گفت: برخی رسانه‌های خارجی به صورت غیرواقعی آماری در مورد افزایش اعتبار برخی نهادها در سال آینده مطرح کرده‌اند که کذب محض است. رشد اعتبار این نهادها به آن میزان که ظرفیت دارند و باید بیشتر شود به دلیل محدودیت، چندان زیاد نیست و همچون دیگران اعتبار آنها افزایش یافته است.

وی گفت: قصد برخی رسانه‌های خارجی است که وانمود کنند نیروهای مسلح اعتبارات کشور را استفاده می‌کنند و بگویند به همین دلیل اعتبارات برخی نهادهای دیگر کاهش یافته که قویا آن را تکذیب می‌کنم.

رئیس‌جمهور از نقد استقبال می‌کند

یکی از خبرنگاران پرسید: «برخی رسانه‌ها گفتند رئیس‌جمهور از نقد استقبال می‌کند، اما اگر انتقادی شود ناراحت می‌شود؟» که نوبخت پاسخ داد: رئیس‌جمهور از نقد ناراحت نمی‌شود، ما به‌هیچ‌وجه منتقدان دولت را مغرض نمی‌دانیم، آنها شخصیت‌های دلسوز نظام هستند، اما ممکن است برخی افراد سخنان تحریک‌آمیز بگویند که خودشان باید مسئولیت آن مطالب را برعهده بگیرند.

سخنگوی دولت در مورد تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات دانشجویان اظهار کرد: این موضوع قطعا اجرایی خواهد شد و در آینده گزارش تشکیل این کارگروه را ارائه خواهم کرد. او در پاسخ به این سوال که گفته شده سخنان دانشجویان در مراسم روز دانشجو با حضور رئیس‌جمهور شنیده نشد، گفت: به همه نهادها اجازه سخن داده شد و مجموعه‌ای که چندین تشکل دارد، اما یک جریان است، می‌توانست همچون سایرین، از طریق یک نماینده سخن بگوید؛ ما به نظرات همه احترام می‌گذاریم.

تلاش برای بهبود روابط ایران و عربستان

سخنگوی دولت درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: عربستان کشوری اسلامی است که با تلاش برای افزایش نیافتن قیمت نفت، هم منابع کشور خود را می‌فروشد و هم منابع دیگر کشورهای اسلامی نفتخیز ارزان فروخته می‌شود که از نظر شرعی هم قابل‌تامل است.نوبخت خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با عربستان روابط خوبی داشته باشیم که امیدواریم در این زمینه مذاکرات به نتیجه برسد.

رد شایعه افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نان

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش 20 درصدی قیمت نان علاوه بر 30 درصد اعمال شده اخیر گفت: این موضوع کذب محض است.وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش بودجه آموزش و پرورش گفت: اعتبارات این وزارتخانه نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه برای سال 94، 20 درصد افزایش یافته است. وی درباره نرخ تورم گفت: پیش‌بینی ما برای سال آینده نرخ تورم زیر 14درصد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها