کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی با عضویت فلسطین به عنوان «عضو ناظر» در شورای کشورهای امضاکننده «معاهده رم» موافقت کردند. به این ترتیب دولت فلسطین از این پس می‌تواند از اسرائیل به دادگاه لاهه شکایت ببرد.
کد خبر: ۷۴۷۷۵۸

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت شبکه العربیه، کشورهای عضو دادگاه کیفری بین‌المللی طی نشست خود در مقر مجمع عمومی‌سازمان ملل درخصوص اعطای صفت «ناظر» به فلسطین که به معنای به رسمیت شناخته شدن ضمنی کشور فلسطین از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی است، رای‌گیری و با عضویت فلسطین به عنوان عضو ناظر در شورای کشورهای امضاکننده معاهده رم موافقت کردند.

این اقدام می‌تواند انگیزه‌ای برای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت کامل در دادگاه کیفری بین‌المللی باشد. این عضویت به فلسطین اجازه خواهد داد اسرائیل را به دلیل جنایت‌هایش علیه فلسطین مورد پیگرد قانونی قرار دهد. با ارتقای جایگاه فلسطین در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، ایجاد گروه تحقیق درباره جنایات جنگی صهیونیست‌ها براساس درخواست فلسطینی‌ها، امکان‌پذیر خواهد بود. این گامی ‌دیگر در مسیر تبدیل دولت خودگردان به دولت مستقل فلسطین است. فلسطینی‌ها چندی پیش طرحی را برای به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل خود در میان ملل متحد به سازمان ملل ارائه دادند که در صورت تصویب آن، سازمان ملل متحد از صهیونیست‌ها «خواهد خواست» تا مرزهای تعیین شده در سال 1967 عقب بروند.

نمایندگان آمریکا در سازمان ملل با تلاش بسیار، رأی‌گیری درخصوص این طرح را تا اوایل سال 2015 به تعویق انداختند ولی فلسطینی‌ها اصرار دارند که تکلیف این مورد هر چه زودتر مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها