آمار بیش از ۱۵ هزار نفری کارتنخواب‌ها در پایتخت

کارتن‌خوابی در تهران به سمت زنانه شدن پیش می‌رود

رئیس سازمان بهزیستی کشور علاوه بر آن که شمار کارتنخواب‌های زن در تهران را اندک دانست، اعلام کرد: اگر لیست، عکس و اثر انگشت نوزادان فاقد شناسنامه کارتنخواب‌ها و نیز افراد کارتنخواب به دست سازمان بهزیستی برسد، این افراد هم می‌توانند یارانه بگیرند.
کد خبر: ۷۴۶۳۱۰
زنان ۵ درصد از کارتنخواب‌های تهران را تشکیل می‌دهند

جام جم سرا: همایون هاشمی درباره اینکه آیا دولت می‌تواند برای دریافت یارانه کارتن خواب‌های شهر تهران که فاقد شناسنامه و مدارک هویت هستند کاری انجام دهد، پاسخ داد: امکان پرداخت رایانه برای تمامی افراد مجهول الهویه که فاقد شناسنامه هستند و به دلیل قرار گرفتن در طیف آسیب‌های اجتماعی اکنون کارتن خواب شده و یا در مراکز و مددسراهای شهرداری تهران نگهداری می‌شوند، فراهم شده است.

در حالی که رئیس سازمان بهزیستی کشور از هر گونه ابراز نظر درباره آمارهای آسیب‌های اجتماعی خودداری کرد اما تنها آماری که هاشمی حاضر شد آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد آمار زنان کارتن خواب بوده است که ۵ درصد کل کارتن خواب‌ها را تشکیل می‌دهند.

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره یارانه بچه‌های بدون شناسنامه، از برنامه‌های تازه سازمان بهزیستی برای حمایت از این بچه‌ها خبر داد و گفت: بررسی وضعیت کارتن خواب‌هایی که در روزهای سرد زمستان مه‌مان مددسرا‌ها و سامان سراهای شهرداری تهران هستند، نشان می‌دهد که اغلب این افراد به دلیل قرار گرفتن در سایه آسیب‌های اجتماعی از خانواده رانده شده‌اند و همین موضوع سبب شده است که در شهر تهران این افراد در معرض مسائل زیادی قرار گیرند که یکی از آن‌ها نداشتن مدارک هویت است.

به گفته حسین زارع صفت مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شرایط بد اقتصادی سبب بی‌خانمانی افراد نمی‌شود، اما از آنجا که آن‌ها اغلب دارای اعتیاد هستند، حمایت اجتماعی خانواده را ازدست می‌دهند و دوستان و فامیل آن‌ها را به حال خود رهامی کنند. تا آنجا که این افراد مجبور به ترک دیار و خانواده شده و درحالی که پذیرش اجتماعی وجود ندارد، خود فرد هم برای بازگشت به خانواده تلاش نمی‌کند و در این شرایط بی‌خانمانی شکل می‌گیرد.

زارع صفت اکثر کارتن خواب‌های شهر تهران فاقد هویت هستند. به این معنا که یا به دلیل مسائلی همچون اعتیاد و طرد شدن از خانواده و یا به دلیل مسیری که در زندگی طی کرده‌اند، هویتشان را کتمان می‌کنند. واقعیت آن است که زندگی مسیری دارد که در آن ممکن است شکست وجود داشته باشد و شرایط پیش بینی نشده‌ای رقم بخورد که فرد در برابر آن‌ها دست به اقداماتی بزند که منجر به بی‌خانمانی شود. به طور مثال بررسی‌های ما نشان داده که فردی که به دلیل شرایط اقتصادی دچار ورشکستگی شده از شهرستان به تهران می‌آید و حتی بدون آنکه بخواهد؛ به سمتی می‌رود که در آن گرفتار چرخه آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

به گفته این مدیر شهرداری تهران، افرادی هستند که از جانب خانواده دچار آسیب بوده و مسائلی چون اختلاف، طلاق، سبب طرد آن‌ها شده و کار به جایی می‌رسد که خانواده دیگر آن‌ها را نمی‌پذیرد و خانواده را ترک می‌کنند و به تهران می‌آیند. آنچنان این افراد دچار درهم تنیدگی می‌شوند که دیگر نمی‌خواهند کسی هویت آن‌ها را بشناسد و کار به جایی می‌رسد که خودشان هویت خودشان را از شناسنامه گرفته تا کارت ملی و هر آنچه دارند از بین می‌برند و یا از آن‌ها دزدیده می‌شود و جایی هم وجود ندارد هویتشان را تایید کند اما شهرداری هم نمی‌تواند برای آن‌ها هویت تامین کند.

زارع صفت خاطرنشان کرد: شاید باورش سخت باشد که با وجود نامه نگاری و تشکیل جلسات متعدد در این رابطه هنوز نتیجه خوبی برای گرفتن یک برگه هویت برای این افراد نشده‌ایم. بدون برگه احراز هویت، این افراد که همگی نیازمند هستند، حتی از دریافت یارانه محروم هستند و امکان ارائه تسهیلات درمانی برایشان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود ندارد. به طوری که با وجود ورود سازمان‌های بالادستی درخصوص این موضوع هنوز هم بسیاری از بی‌خانمان‌ها به دلیل نداشتن برگه هویت از کار کردن محرومند و هیچ کس حتی برای کارگری آن‌ها را نمی‌پذیرد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
۰
۰
باید به این افراد هم كمك بشه بالاخره انسان هستند و بخاطر مشكلات به این روز افتادن.........باید كاری كرد كه معتاد و مریض و ....نشن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها