12 آذر، تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

امروز 12 آذر 1393 هجری شمسی؛ 10 صفر 1436 هجری قمری؛3 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۵۴۳۶
12  آذر،  تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

هجری شمسی

12 آذر 1318

دکتر ژاله آموزگار محقق زبانشناس و استاد زبان های باستان در خوی به دنیا آمد. از این استاد برجسته آثار متعددی اعم از ترجمه و تألیف باقی مانده که از آن جمله می توان به «اسطوره زندگی زردشت» با همکاری احمد تفضلی، «زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن» با همکاری احمد تفضلی، «تاریخ اساطیری ایران» و ترجمه کتاب های «ایران باستان » تألیف ماریان موله، «نمونه های نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانه ای ایرانیان» تألیف آرتور کریستن سن با همکاری احمد تفضلی که در 1368 برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد، «شناخت اساطیر ایران» تألیف جان هینلز با همکاری احمد تفضلی، «ارداویراف نامه: حرف نویسی، آوانویسی، ترجمه متن پهلوی، واژه نامه» تألیف فیلیپ ژینیو و مقالات متعددی در مجلات «سخن»، «دانشکده ادبیات دانشگاه تهران»، «آینده»، «آدینه»، «کلک»، «زبانشناسی»، «نامه پارسی»، «بخارا»، «نامه فرهنگستان» ،«نامه ایران باستان» و دانشنامه جهان اسلام اشاره کرد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به پاس سال ها فعالیت علمی و فرهنگی وی، طی برگزاری مراسم بزرگداشتی در 19 بهمن 1382 ایشان را به عنوان یکی از مفاخر ایران زمین معرفی کرد.

12 آذر 1358

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات سراسری تصویب شد. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، به منظور فراهم آمدن زمینه‏های عَمَلی مناسب برای حاکمیت اسلام در تمامی شئون مملکت، لازم بود قانون اساسی، که مبین بنیادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران باشد، بر اساس اصول اسلامی، به وجود آید. این مجلس با عضویت تعداد زیادی از اسلام‏شناسان و فقهای بزرگ و با کوشش‏های مستمر و شبانه‏روزی شهیدان گرانقدری همچون آیت‏اللَّه بهشتی و شهدای محراب و تاکید امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه قوانین مصوبه در آن مجلس "باید صددرصد اسلامی باشد" در مدتی کمتر از چهار ماه توانست قانون اساسی را تنظیم نماید. پس از آن، قانون اساسی، جهت همه‏پرسی به ملت ارایه شد و طی روزهای دهم و یازدهم آذر 1358، انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ایران با دادن 99/5 درصد رأی موافق خود، قانون اساسی جمهوری اسلامی را مورد تصویب نهایی قرار دادند و پس از آن، حضرت امام، حاشیه قانون اساسی را جهت اجرا، تنفیذ کردند. قانون اساسی که جهت‏گیری اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران را بر مبنای تعالیم و ارزش‏های اسلام، عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسان‏ها تعیین کرده است، دارای 12 فصل و 175 اصل بود که پس از بازنگری آن در سال 1368 به 14 فصل و 177 اصل افزایش یافت.

12 آذر 1376

استاد نورالدین مدرسی چهاردهی از استادان علوم اسلامی درگذشت. وی علاوه بر تحصیل در حوزه های علمی تحصیلات دانشگاهی نیز داشت و از وی بیش از 21 کتاب و ده ها مقاله درباره شناخت ادیان و مذاهب باقیست. سیری در تصوف و داعیان پیامبری و خدایی از آثار ایشان است.

هجری قمری

10 صفر 329

ابوالفضل بلعمی وزیر نصر بن احمد سامانی درگذشت. او مردی دانشمند و فاضل بود که از محمد بن جابر در مرو و محمد حاتم بن مظفر حدیث شنید. او وزیری با تدبیر شناخته شده است که نقش مهمی در رویارویی سامانیان با مخالفانشان ایفا کرد. او با رودکی شاعر شهیر ایرانی نیز همعصر بود و رودکی در اشعارش از وی سخن گفته است.

10 صفر 483

ابوالحسن علی بن محمد طیب جلایی مورخ و محدث که به ابن مغازلی نیز شهرت دارد درگذشت. مهم ترین اثر او که در کتاب های مختلف به آن استناد کرده اند، تاریخ واسط نام دارد. او منجم و مهندس نیز بود و در علم هندسه نیز دانش فراوان داشت. مناقب علی بن ابیطالب (ع) دیگر اثر ابن مغازلی است که بسیار مورد توجه علمای شیعه قرار گرفته است.

میلادی

3 دسامبر 1850

رابرت لویی استیونسون رمان نویس و شاعر اسکاتلندی در ادینبورگ متولد شد. عشق به نویسندگی او را از 25 سالگی وارد عرصه ادبیات کرد و تا پایان عمر به نگارش پرداخت. مردان خوشحال، باغ شعر کودک، و دکتر جکیل و مستر هاید از آثار او به شمار می روند.

3 دسامبر 1879

توماس ادیسون لامپ برق را اختراع کرد. ادیسون دو سال پیش از این اختراع اعلام کرده بود می تواند لامپ برق بسازد که بسیار ارزان و بی خطر باشد. او در چنین روزی لامپ برق را به نمایش عمومی گذاشت که این امر سرآغاز تحولی بزرگ در زندگی بشر بود.

3دسامبر 1983

سوم دسامبر برابر است با روز جهانی معلولین. در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1983 این روز به نام روز جهانی معلولین نامگذاری شد و هدف از این نامگذاری بهبود موقعیت و ارتقای جایگاه افراد معلول در جوامع بشری اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها