جام جم آنلاین گزارش می دهد

کودکانه های یک وزیر

خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین در مصاحبه‌ با نشریه فایننشال‌تایمز، از تشکیل یک فرماندهی نظامی مشترک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داده و هدف از آن را مقابله با داعش و ایران توصیف کرده است؛ اظهاراتی که به نظر می رسد بیش از هر چیز با هدف فرافکنی مسائل داخلی این شیخ نشین بحران زده ایراد می شود.
کد خبر: ۷۴۴۶۸۲
کودکانه های یک وزیر

خالد بن احمد آل خلیفه با تائید تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تشکیل فرماندهی نظامی مشترک به فرماندهی عربستان سعودی، مدعی شده است این اقدام برای رویارویی با تهدیدات ناشی از گروه تروریستی داعش، ایران و تحولات یمن صورت می‌گیرد.

به گزارش جام جم آنلاین، حالا دیگر بیان شواهد آشکار و متعدد در باره حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله بحرین و عربستان سعودی از تروریست های تکفیری منطقه و تجهیز کردن تروریست های داعش در سوریه و عراق به عنوان یک واقعیت بدیهی، موضوعی تکراری و کسل کننده شده است. اکنون کسی در باره تروریست پروری این ر‍ژیم های خودکامه تردیدی ندارد. با این حال، طرفه آن است که رژیم آل خلیفه هیچ ابایی از فرافکنی تهدیدهای داخلی به بیرون و سرکوب مخالفان خود به نام مبارزه با داعش ندارد؛ داعشی که خود در پرورش آن سهیم بوده است.

این موضوع در بیان وزیر خارجه بحرین و جمع بستن وی بین تهدید ایران و داعش کاملا مشهود است.

سرکوب به بهانه داعش

در همین حال، روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی بطور مفصل شرح داده که چگونه بحرین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در حال تار و مار کردن مخالفان و معترضان خود به بهانه ضرورت مبارزه با داعش هستند.

به گزارش جام جم آنلاین، لوموند می افزاید: کشورهای غربی حالا آمادگی بیشتری یافته اند تا چشم های خود را به روی مبارزه مردم بحرین برای آزادی و دموکراسی ببندند زیرا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ائتلاف ضد داعش پیوسته اند و گویا توجیه لازم را برای سرکوب معترضان داخلی خویش یافته اند.

این روزنامه، تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق بحرین را به عنوان بزرگترین اپوزیسیون داخلی بحرین و سکوت کشورهای اروپایی را در این زمینه، مصداق این تغافل غربی و فرصت طلبی رژیم بحرین می داند.

همچنین رانیه امیری نویسنده بحرینی در پایگاه «نه به جنگ» در مقاله ای می نویسد: رژیم بحرین مبارزه با داعش را مطرح می کند تا نگاه ها را از پرونده سیاسی- حقوق بشری پیچیده داخلی خود برگرداند.

این نویسنده بحرینی با اشاره به جنایت های آل خلیفه علیه مخالفان خود، این رژیم و پادشاهی های حوزه خلیج فارس را نظام های همپیمان با آمریکا و در عین حال، بدترین حکومت ها در تحریک تفکر تکفیری در منطقه می خواند.

تهدید علیه تهران و دوستی با تل آویو

اما بخش جالب تر سخنان وزیر بحرینی طرح تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران است.

واقعیت این است که پادشاهی بحرین بیش از تهدید تمامیت ارضی دیگران، باید در مقابل مداخله های خارجی در خاک خود بایستد و این قطعا برای مردم بحرین بسیار با اهمیت تر از تهدیدنمایی دیگران و سرپوش گذاشتن بر عوامل اصلی مشکلات خویش است. مثل مداخله نظامی و آشکار عربستان در خاک بحرین و اشغال این کشور به بهانه مسائل امنیتی و به کام ماشین سرکوبگر آل های خلیفه و سعود.

البته از رژیم بحرین که در عادی سازی روابط با بزرگترین خطر امنیت و ثبات منطقه یعنی رژیم صهیونیستی پیشتاز می شود بیش از این انتظار نمی رود.

سه سال پیش بود که برای نخستین بار تصاویر محرمانه ای از همین وزیر بحرینی (خالد بن احمد آل خلیفه) در رسانه ها منتشر شد که در نشست نمایندگان «آیپک» بزرگترین لابی صهیونیستها در واشنگتن حضور دارد.

خبرگزاری النخیل طی گزارشی جزئیات سفر محرمانه “شیخ خالد بن احمد آل خلیفه” وزیر امور خارجه بحرین به واشنگتن و حضور در لابی آیپک مقر صهیونیستهای افراطی در آمریکا را فاش کرد.

به زمان این سفر اشاره ای نشد، اما سفیر یهودی بحرین در واشنگتن نیز خالد بن احمد را همراهی می کرد. وزیر امور خارجه بحرین در جریان این سفر با بسیاری از شخصیتهای برجسته و بانفوذ یهودی در واشنگتن و نیز نمایندگان لابی آیپک و سازمان صهیونیستی «بی نای بی ریث» (فرزندان متحد) دیدار و در نشست های آنها حضور یافت.

وزیر امور خارجه رژیم آل خلیفه به حضور در جمع صهیونیستها اکتفا نکرد و به سخنرانی در این دیدارها پرداخت. وی خطاب به صهیونیستهای افراطی گفت: «همه باید این واقعیت را درک کنند که اسرائیل دارای هویت تاریخی در خاورمیانه است و تا ابد نیز در منطقه خواهد ماند و هنگامی که دیگران این واقعیت را درک کنند، دستیابی به توافقنامه صلح میان کشورهای منطقه و اسرائیل آسان تر خواهد شد.»

با این اوصاف، برای رژیمی که کشورش عملا پایگاهی برای نیروهای بیگانه است (ناوگان پنجم دریایی آمریکا) سخن گفتن از مقابله با کشوری به عظمت ایران مضحک است. پادشاهی بحرین ابتدا باید در مقام ر‍ژیمی مستقل و دارای حاکمیت، سیادت و تمامیت ارضی ظاهر شود تا برای به چالش طلبیدن دیگران از جایگاه یک دولت مشروع و نه بارانداز ناوگان بیگانگان سخن بگوید.

هیچ عقل سلیم و وجدان آگاهی نمی تواند از رژیمی که بویی از غرور ملی نبرده، مردم خود را به خاک و خون کشیده و برای حفظ و تداوم قدرتش، نیروهای بیگانه و اجنبی را به کشورش دعوت کرده و به آنها پایگاه داده است، انتظار موضع گیری های سنجیده و تصمیمات خردمندانه و مبتنی بر منافع ملی داشته باشد. از همین رو، اظهارات اخیر وزیر آل خلیفه را باید سخنانی خام ، ناپخته و رویایی کودکانه از سوی رژیمی ارزیابی کرد که ورود به بازی بزرگان را در خیال خود دارد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها