خورشیدفر در میان اهالی موسیقی و دوستدارانش تشییع شد/ تصاویر

جام جم نوا: پیکر زنده‌یاد «علیرضا خورشیدفر» نوازنده پیشکسوت ساز کنترباس صبح امروز از مقابل تالار وحدت روی دوش دوستدارانش به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
کد خبر: ۷۴۳۷۲۹
خورشیدفر در میان اهالی موسیقی و دوستدارانش  تشییع شد/ تصاویر

در مراسمی که در تالار وحدت برگزار شد، فرهاد فخرالدینی - رهبر ارکستر - گفت: من خورشیدفر را سال‌ها است که می‌شناسم، زمانی که او در ارکستر گل‌ها کنترباس می‌زد. همکاری من با او 35 سال پیش در استودیو آغاز شد.
این آهنگساز و رهبر ارکستر ادامه داد: خورشیدفر بسیار انسان همراه، نوازنده‌ای ممتاز ‌و توانا‌ و همیشه با اخلاقی خوش بود که وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام می‌داد. ما هم کارهای زیادی با او انجام دادیمهر موسیقی فیلمی که از من یا دیگر آهنگسازان شنیده‌اید، نوای کنترباس خورشیدفر در آن وجود دارد.
او با اشاره به کمبود نوازندگان کنترباس در ایران نیز اظهار کرد: کنترباس هنرجو کم دارد، زیرا آموختن این ساز مشکل و حمل آن سخت است. از طرفی کنترباس یک ساز ملودیک نیست، بلکه سازی همراهی‌کننده است و فقط سازهای دیگر را همراهی می‌کند؛ این ویژگی در خورشیدفر هم دیده می‌شد، او بسیار انسان همراهی بود.این آهنگساز پیشکسوت در ادامه‌ی سخنانش گفت: یادم می‌آید که قرار بود، سال‌ها پیش اجرایی داشته باشیم و به‌دلیل حجم زیاد کارها نمی‌توانستیم چند قطعه را نت‌نویسی کامپیوتری کنیم. خورشیدفر پارتیتور را از من گرفت و بدون هیچ چشم‌داشتی روز بعد، نت‌های کپی‌شده را با خودش آورد.
او با بیان این‌که خورشیدفر در ارکستر مهرنوازان نیز کنترباس نواخته است‌، افزود: او بسیار انسان شریفی بود و هیچ کسی با او مشکل نداشت.
در ادامه‌ی این مراسم، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد - پیروز ارجمند - درباره‌ی دلایل ماندگاری خورشیدفر، گفت: ماندگاری او به‌خاطر نداشتن حسد بود. هیچ کسی از او رفتار ناشایستی ندید، این همان موضوعی است که باعث ماندگاری خانواده‌ی کامکارها نیز شده است. از جوانان می‌خواهم که رفتار زنده‌یاد خورشیدفر را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهند.در بخش دیگری از این مراسم، یکی از شاگردان خورشیدفر در هنرستان موسیقی دختران، از طرف دانش‌آموزان این هنرستان متنی را خواند.
محمد سریر - رییس هیئت مدیره‌ی خانه موسیقی - هم در این مراسم حضور داشت و بیان کرد: علیرضا خورشیدفر و من بیش از 40 سال با هم آشنایی داشتیم. او همیشه در سایه می‌ایستاد، اما خورشید بود. جامعه او را نمی‌شناسد و مردم نمی‌دانند که او در خلق همه‌ی آثار موسیقی جدی کشور، حضور موثر داشته است و به‌عنوان یک انسان، همیشه با اخلاق رفتار می‌کرد.
او همچنین گفت: نمی‌دانم چطور می‌شود انسانی مانند خورشید‌فر را پیدا کرد. من درگذشت او را به همه تسلیت می‌گویم، خداوند قطعا او را رحمت خواهد کرد.
فریدون شهبازیان - آهنگساز - نیز درگذشت علیرضا خورشید‌فر را تسلیت گفت و اظهار کرد: خورشیدفر رفت و ما اکنون باید به این جوانان فرصت دهیم. روی صحبتم با جوانان نوازنده است که سرآمدشان، یعنی علیرضا خورشید‌فر را از دست داده‌اند.
او ادامه داد: خورشیدفر در تمام آثار من نوازندگی کرده و فکر می‌کنم شاگردهای خوبی را به‌عنوان نوازنده کنترباس تربیت کرده است که می‌توانند جایش را پر کنند، اما این کافی نیست.این آهنگساز پیشکسوت در بخشی از سخنانش به تعطیلی ارکسترها در کشور اشاره کرد و گفت: آیا شما کشوری را در دنیا می‌شناسید که در شهرهای مختلف آن، ارکسترهای متعدد نباشد‌، حتی شهرهای کوچک کشورهای اروپایی نیز چند ارکستر دارند.
شهبازیان تأکید کرد: ما باید ارکسترها را پیدا کنیم، این جوانان باید فضایی برای کار کردن داشته باشند. آقای رییس‌جمهور شما به مردم قول دادید. آقای وزیر ارشاد هم قول‌هایی دادند که هنوز به آن‌ها عمل نشده است. برای این جوانان فقط اجرا در استودیوها کافی نیست.
تقی ضرابی - عضو هیئت مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی و معلم هنرستان موسیقی - نیز در این مراسم از سجایای اخلاقی زنده‌یاد خورشیدفر سخن گفت و به بیان خاطره پرداخت.
در پایان این مراسم، امیرحسین خورشیدفر - فرزند این هنرمند درگذشته - در سخنانی گفت: پدر من متعلق به همین‌جا، یعنی تالار وحدت بود. روزهایی هم که در خانه می‌ماند، قلبش برای این تالار می‌تپید و همه‌ی امور را پیگیری می‌کرد. امروز نزدیک به صحنه‌ای ایستاد‌ه‌ایم که پدرم سال‌ها روی آن برنامه اجرا کرد.
او افزود: امروز خیلی‌ها از خوش‌اخلاقی پدرم سخن گفتند و من می‌خواهم بگویم علاوه بر این‌ها پدرم صراحت نیز داشت. او همیشه قطعاتی را اجرا می‌کرد که با قلب نوشته شده بودند. او هیچ‌وقت برای سمفونی‌های سفارشی و رهبران آبکی، نوازندگی نکرد و در این‌باره به‌شدت موضع می‌گرفت.
در پایان این مراسم که کسانی مانند منوچهر صهبایی، علی مرادخانی، علی ترابی، آذرنوش صدرسالک، محمد اصفهانی، مجید انتظامی، حسن ریاحی، کریم قربانی، اردشیر کامکار، جاوید مجلسی، نادر مرتضی‌پور، ناصر چشم‌آذر، وارطان ساهاکیان، سعید ذهنی، سیدمحمد میرزمانی و سالار عقیلی در آن حضور داشتند، پیکر زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر به سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد.

در اینجا می توانید تصاویر این مراسم را به نقل از ایسنا ببینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها