الان چه می‌کنند؟

کدخدا سلیمان بازنشسته

آخرین باری که حسین گیل را در قاب تصویر دیدیم سال 1376 بود. بعد از فیلم «فرار بزرگ» او سینما را بوسید و گذاشت کنار.
کد خبر: ۷۴۳۵۶۶
کدخدا سلیمان بازنشسته
همان فیلمی که در پوسترش عکس بزرگ یک رزمنده اسلحه به دست نقش بسته است و حسین گیل با سر و صورتی زخمی دشمنان عراقی را به رگبار می‌بندد. از 17 سال پیش تاکنون این بازیگر پرطرفدار دیگر در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرده است. تصویر ثابتی که از او در ذهن‌ها نقش بسته کم و بیش شبیه همان فیلم آخرش است. او مثل جمشید هاشم‌پور قهرمان بزن بهادر فیلم‌های اکشن و پرهیجان بود. به فنون رزمی تسلط داشت و می‌توانست در صحنه‌های پر زد و خورد وارد میدان شود. گاه شانه حریف را به خاک می‌مالید و گاه ضربه فنی می‌شد، اما در همه درگیری‌ها حاضر بود و قدرت بدنی‌اش را به نمایش می‌گذاشت. در فیلم «دشنه» نقش یک باجگیر را بازی می‌کرد که به خاطر دشنه پرخطرش به «ممد دشنه» معروف بود.

نکته جالب درباره کارنامه حسین گیل این است که پیش از انقلاب بیشتر در نقش‌های منفی و چرک ظاهر می‌شد و پس از انقلاب ایفای نقش‌های خوب و مهربان را به عهده گرفت. بعد از انقلاب با سریال «هزار دستان» و فیلم‌های «شب بیست و نهم» و «مسافران مهتاب» خوش درخشید و خاطره خوبی از خودش به جا گذاشت. در فیلم مسافران مهتاب ایفاگر نقش کدخدا سلیمان (برادر نمکی با بازی مهدی فخیم‌زاده) بود. کدخدا سلیمان همیشه از برادرش حمایت می‌کرد و وقتی می‌دید دیگران او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، بشدت ناراحت می‌شد. در سریال هزار دستان هم او یکی از مبارزان انقلابی به نام سید مرتضی بود که در کنار خوشنویس ماموریت به قتل رساندن خان مظفر را به عهده گرفت.

حسین گیل بعد از انقلاب چند سالی استراحت کرد و سپس دوباره به مسیرش در بازیگری ادامه داد. با آغاز جنگ تحمیلی حضور او در سینما بتدریج کمرنگ و در نهایت محو شد. او که از ورزشکاران رزمی بود و با تسلطی که به فنون رزمی داشت به سربازان سپاه آموزش دفاع شخصی می‌داد و در جنگ ایران و عراق به جبهه رفت. بعدها به پاس خدمات ارزنده‌اش به انقلاب اسلامی در عرصه جنگ به درجه سرداری نائل شد. او چندی پیش در مصاحبه‌ای با سینماپرس درباره دلیل کناره‌گیری‌اش از سینما گفت: بعد از آخرین کاری که در عرصه سینما و تلویزیون بازی کردم از این دنیا خداحافظی کردم تا بتوانم بیشتر در راه شهدا و امام قدم‌های مثبتی بردارم. حسین‌گیل امروز یک نظامی بازنشسته است و علاقه‌ای به حضور در جشنواره‌ها و محافل هنری ندارد. بازیگری که در کارنامه‌اش نام 49 فیلم به چشم می‌خورد این روزها استراحت را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد.

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها