صادرات فرش دستباف 14 درصد افزایش یافت

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت:صادرات فرش دستباف ایران در هفت ماهه امسال با رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۱۶۶ میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۷۴۲۲۲۷

به گزارش تسنیم، «حمید کارگر» در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: در سه سال اخیر صادرات فرش دستباف افت داشته و در حالی که در یک دهه گذشته به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار ارزش صادرات فرش دستباف کشور بود، این رقم در سال 92 به 314 میلیون دلار کاهش یافت.

وی افزود: عوامل مختلف داخلی و خارجی در افت صادرات فرش کشور موثر بوده که شاخص‌ترین آنها تحریم صادرات فرش ایران به ایالات متحده بوده است. البته وقوع رکود اقتصادی در برخی کشورها و نیز وقایع اخیر در کشورهای منطقه و اشباع بازارهای سنتی از تولیدات ایرانی و کاهلی برخی تولیدکنندگان ایرانی در توجه به سلایق جهانی در عین حفظ اصالت‌ها از دیگر علل کاهش صادرات فرش بوده است.

کارگر گفت: همچنین در داخل کشور پیامدهای غیرمستقیم تحریم‌های بین‌المللی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت پرداخت نقدی به قالیبافان به جای حمایت از پشتیبانان تولید، بخشی از بافندگان فرش دستباف را از گردونه تولید خارج کرده است و بر قیمت تمام شده فرش دستباف افزوده است.

کارگر با ابراز خرسندی از روند رو به بهبود صادرات فرش افزود: صادرات فرش دستباف ایران در هفت ماهه امسال بیش از 3100 تن به ارزش بیش از 166 میلیون دلار بود که این رقم گویای حدود 14 درصد رشد ارزشی و 16 درصد رشد وزنی است. وی گفت: گرچه صادرات فرش کشور روند رو به رشد را نشان می‌دهد اما نباید به این میزان رشد بسنده کرد و دلخوش بود چرا که این روند رشد در مقایسه با اعداد و ارقام پایین سال‌های اخیر است.

به گفته کارگر، در حوزه فرش دستباف نباید به‌دنبال کاهش قیمت تمام شده مانند دیگر صنایع بود زیرا این رویکرد موجب کاهش کیفیت فرش و اجحاف در حق بافنده و دور شدن از وجوه ارزشمند هنری و اصیل این محصول خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها