تلاش برای ثبت تالاب هامون در یونسکو

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در حال رایزنی برای ثبت تالاب هامون در داخل ایران و افغانستان به عنوان ذخیره‌‌گاه زیست کره در یونسکو هستیم.
کد خبر: ۷۴۱۶۸۸
تلاش برای ثبت تالاب هامون در یونسکو

احمد علی کیخا در گفت‌وگو با ایرنا افزود: برای حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون یک سری اقدامات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده و همچنان ادامه دارد که ثبت آن در یونسکو به عنوان ذخیرگاه زیست کره یکی از این فعالیت‌هاست که در حال انجام است.

وی گفت: تاکنون مذاکراتی با اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست، برنامه عمران سازمان ملل متحد و وزارت محیط‌زیست افغانستان داشته‌ایم و به توافقات خوبی دراین زمینه رسیده‌ایم.

کیخا ادامه داد: تالاب بین‌المللی هامون سال‌هاست در کنوانسیون رامسر (معاهده‌ای در مورد حفاظت از تالاب‌های دنیا) به ثبت رسیده است که علاوه بر آن درصدد ثبت آن به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو هستیم.

وی گفت: برای این منظور در حال مطالعه و تهیه گزارش هستیم و برای اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست نیز گزارشی آماده کرده‌ایم و امیدواریم تا سال آینده به ثبت برسد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اهمیت حفاظت از تالاب‌های کشور از جمله هامون اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به استان سیستان و بلوچستان مبلغ پانصد میلیون دلار معادل هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح‌های منابع آب و کشاورزی دشت‌های حاشیه تالاب هامون در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اگر این میزان اعتبار بدرستی استفاده و هزینه شود قطعا شاهد اتفافات خوبی در حوزه مدیریت منابع آب در حوضه آبریز تالاب هامون در داخل کشور خواهیم بود.

تالاب بین‌المللی هامون یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی یک تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.

چندی پیش بارندگی‌ها تا حدودی موجب بهبود وضع تالاب هامون شده بود، اما بهبود شرایط آن نیاز به عزم جدی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها