جایی که قیمت‌ها کم می‌شود

هر دو سوی جهان اقتصادی، این روزها با معضل تورم روبه‌روست. کشورهای پیشرفته از کمبود تورم می‌نالند و در حال توسعه‌ها، از جمله کشور ما، درگیر تورم بالا هستند. در این میان، دیدن نام کشورهایی که در ابتدا یا انتهای فهرست میزان افزایش قیمت سالانه ایستاده‌اند شما را شگفت‌زده می‌کند.
کد خبر: ۷۴۰۹۵۹
جایی که قیمت‌ها کم می‌شود

طبق اطلاعات worldfactbook بالاترین میزان تورم اکنون در کشور سوریه ثبت شده است. کشوری که چند سال است با جنگ داخلی روبه‌روست و نبرد نیروهای دولتی و حامی رئیس‌جمهور اسد با معارضین داخلی و افراد زیادی از گروه‌های تکفیری تروریستی، دمار اقتصاد را درآورده است. در این بافت، دیگر تورم 60 درصدی نباید چیز عجیبی به شمار بیاید، اما همین که جنس هزار تومانی در سال آینده 1600 تومان و سال بعد از آن نزدیک 2500تومان به فروش برسد، می‌تواند برق از سر هر کسی بپراند. پس از این کشور ونزوئلایی ایستاده که 56 درصد تورم دارد. ایران با 42 درصد تورم ادعایی این سایت در انتهای سال 2013 یعنی حدود زمستان گذشته در جای سوم است و مالاوی، سودان و آرژانتین، تورم بین 20 تا 30 درصد را تحمل می‌کنند و تا رده ششم را گرفته‌اند. بلاروس هم با تورم 18 درصد در رده هفتم قرار دارد و قیمت کالا در باقی کشورهای جهان به‌طور متوسط کمتر از 15 درصد رشد دارد.

از آن طرف جزایر ماریانای شمالی (در اقیانوس آرام شمالی)، آروبا (جزیره‌ای در شمال ونزوئلا)، هلند، لیختن اشتاین، گرجستان و سوئیس، تا پایان سال 2013 کمترین تورم جهان یعنی تورم منفی را تجربه کرده‌اند. تورم منفی که خود یک معضل اقتصادی است وقتی به‌وجود می‌آید که عرضه بیش از تقاضا باشد. حالا تصور کنید که همان جنس هزار تومانی در جزایر ماریانای شمالی سال بعد به 980 تومان و سال بعد از آن نزدیک به 950 تومان به فروش خواهد رسید. در این شرایط انگیزه تولید هم بشدت پایین خواهد آمد. البته کشورهایی هم هستند که تورم صفر تا یک درصدی دارند. در این گروه می‌توان نام سوئد، مالی، قبرس، بوسنی و هرزگوین، کیریباتی، لاتویا، ژاپن، پرتغال، ایرلند، اوکراین، سنگال، دانمارک، پورتوریکو، ال سالوادور و فرانسه را دید. دیدن نام مالی و سنگال آفریقایی در فهرست کشورهایی که تورم کم دارند آن هم در شرایطی که اکثر کشورهای آفریقایی در صدر فهرست کشورهای با تورم بالا قرار گرفته‌اند، جالب توجه است. جالب است بدانید که اقتصاددانان تورم حدود 4 درصدی را نقطه مطلوبی می‌دانند که برخی کشورها مثل مکزیک در حال تجربه آن هستند. از آن سمت نام زیمبابوه که تاکنون به‌عنوان کشوری با تورم چند صددرصدی شناخته می‌شد اکنون با 8 درصد تورم در میانه فهرست باتورم‌ترین کشورها قرار گرفته است.

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها