ناشران و نمایندگان تشکل‌های صنعت نشر کشور همراه با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با شهردار تهران دغدغه‌های خود را مطرح کردند که موارد متعددی را دربر می‌گرفت؛ از اشاره به سرانه ناامیدکننده تولید کتاب برای کودکان تا آمار ضعیف کتابفروشی‌ها در سطح شهر.
کد خبر: ۷۴۰۳۴۵

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این دیدار گفت: این‌که ما در شهرداری نتوانستیم حرکت جدی و اساسی داشته باشیم و کار قابل‌توجهی ارائه ندادیم، بحثی نیست، اما از موضوع نشر غافل نبودیم و شاهد این ادعا هم برپایی نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، عطر سیب و باز باران است. ما حدود 300 کتابخانه در پایتخت داریم و تعداد کتابخانه‌های شبانه‌روزی ما به عدد 69 رسیده است.

شهردار تهران در پاسخ به درخواست یکی از ناشران حاضر در جلسه درباره نحوه اجرایی شدن فعالیت‌های شهرداری در عرصه نشر کشور، گفت: درخواست‌هایی را که ناشران داشتند، نوشته‌ام و در آینده اجرایی خواهد شد. در حوزه توسعه فروشگاه‌های بزرگ کتاب در سطح شهر اقداماتی در حال انجام است و ترجیح می‌دهم کار را به جایی برسانیم و بعد اعلام عمومی کنیم.

او در پاسخ به ناشر دیگری، درباره راه‌اندازی بازار کتاب بیان کرد: کار اساسی شهرداری به حوزه نشر، کمک به زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و کتاب است، زیرا حتی در کشورهایی نظیر آلمان نیز حمایت‌های حکومتی نسبت به زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم، با لوح سپاس و یک جلد قرآن کریم نفیس از نادر قدیانی به پاس سال‌ها فعالیت فرهنگی‌اش قدردانی کرد.

او در این نشست بیان کرد: اگر نگوییم بحران، اما نشر در دوران رکود است و نیاز به همت متراکم و پیوسته در این حوزه داریم که از عهده ما خارج است. در این عرصه، به تعبیر رهبری که همیشه دلواپس کتاب و کتابخوانی هستند، نیاز به تجمیع همت‌ها داریم.

معاون فرهنگی وزیر خاطرنشان کرد: شهرداری می‌تواند در فضای شهر تهران و در شرایط فعلی به یک نماد برای تحرک بزرگ در صنعت نشر تبدیل شود و مدیریت شما در این عرصه می‌تواند نمایه‌ای برای حوزه فرهنگ مکتوب شود.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در این مراسم گفت: نظام توزیع کتاب شکافی بزرگ در بدنه نشر محسوب می‌شود و اضمحلال کتابفروشی‌ها با رکود روزافزون و نبود تناسب سرمایه‌گذاری و سود حاصل از آن به مرز فاجعه‌باری نزدیک می‌شود.

او افزود: تعداد کتابفروشی‌های ایران حدود 1500 تخمین زده می‌شود، بنابراین نسبت تولیدکنندگان به فروشندگان کتاب بر اساس پروانه، هشت به یک و بر اساس تعداد ناشران فعال (نه حرفه‌ای) سه به یک است و این نسبت در یک اقتصاد سالم برعکس است. یعنی تعداد فروشندگان یک کالا از تعداد تولیدکنندگان آن کالا منطقا بیشتر است حال آن‌که این نسبت در اقتصاد کتاب در ایران رابطه عکس دارد.

عبدالعظیم فریدون، نماینده اتحادیه ناشران کودک و نوجوان نیز با ابراز تاسف از این‌که به تعداد انگشتان دست کتابفروشی تخصصی کودک نداریم، بیان کرد: در سال ۹۲ تعداد ۲۶۸۳ عنوان کتاب چاپ اول در حوزه کودک منتشر شده که با توجه به شمارگان هشت میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۰ جلدی این کتاب‌ها و با در نظر گرفتن جمعیت سه میلیونی کودکان در کشور، سرانه کتاب‌های چاپ اول برای هر کودک ایرانی در سال گذشته، فقط 0.7 درصد (کمتر از یک کتاب) بوده است! او افزود: حدود یک دهه است مجتمع‌های تجاری در شهر احداث می‌شود، اما چرا در این مجتمع‌ها، یک کتابفروشی وجود ندارد و سوال من این است، وظیفه کیست که به این امر بپردازد.

مریم جدلی، نماینده اتحادیه زنان ناشر نیز در این نشست با تاکید بر افزایش فعالیت زنان ناشر، گفت: مشکلات بانوان ناشر بیشتر از زنان است، بنابراین خواهش می‌کنم فضاهایی جداگانه اختصاص داده شود.

طوسی، نماینده بخش توزیع کتاب نیز درباره سیستم توزیع کتاب گفت: مشکلات بخش توزیع کتاب، از جواز کسب تا حمل و نقل را شامل می‌شود و ساده‌ترین مشکل ما در سطح شهر، مشکل طرح ترافیک برای تردد است.

نادر قدیانی، رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم دراین مراسم، به شغل دوم ناشران کودک اشاره کرد و گفت: از شهردار می‌خواهم که در هفته کتاب برای ده دقیقه به هایپراستار برود و فضای اختصاص داده شده به کتاب را در این فروشگاه ببیند تا بعد از آن درباره جایگاه فروشگاه شهروند و رفاه از شما بپرسیم که برای کتاب چه کرده‌اید؟

احمدی، نماینده نشر الکترونیک نیز خواستار ساماندهی نشر الکترونیک و فرهنگ‌سازی دراین زمینه برای یکسان‌سازی با نشر کاغذی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها